Diskvalifikace 1970 - 1979

Moderátoři: V.I.P., TOP10

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
showstall
10 vítězství
10 vítězství
Příspěvky: 10803
Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Bydliště: Jiříkov
Kontaktovat uživatele:

Diskvalifikace 1970 - 1979

#1 Příspěvek od showstall » 25 bře 2013, 17:00

1970

žádný z jezdců se do seznamu nedostal
-------------------------------------------------

jeden jezdec byl nejprve diskvalifikován v GP Velké Británie za zvýšené přítlačné křídlo, ale diskvalifikace byla později zrušena

DSQ
č.,jezdec,nár.,tým,podvozek,motor,pneu.
-----------------------------------------------------------
5 , Jochen Rindt , AUT, Gold Leaf Team Lotus , Lotus 72C , Ford Cosworth DFV V8 - 3.0, Firestone
f1news.autoroad.cz píše:Grand Prix Velké Británie 1970, kdy bylo po závodě podezření, že zadní křídlo Lotusu 72 vítězného Jochena Rindta neodpovídá předpisům. Pokud se tehdy senzacechtiví novináři chystali na bombastické titulky obviňující Colina Chapmana z podvodu, sklaplo jim, protože důkladným měřením se zjistilo, že daný díl je pouhý milimetr od povolené hranice
Zdroj: http://f1news.autoroad.cz/historie-gp/7 ... grand-prix
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
showstall
10 vítězství
10 vítězství
Příspěvky: 10803
Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Bydliště: Jiříkov
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskvalifikace

#2 Příspěvek od showstall » 26 bře 2013, 17:50

1971

dva jezdci byli diskvalifikováni v GP Holandska 1971

DSQ
č.,jezdec,nár.,tým,podvozek,motor,pneu.
-----------------------------------------------------------
14 , Reine Wisell , SWE, Gold Leaf Team Lotus , Lotus 72D , Ford Cosworth DFV V8 - 3.0, Firestone jízda v protisměru v boxech
29 , Rolf Stommelen , GER, Auto Motor und Sport Team Surtees , Surtees TS9 , Ford Cosworth DFV V8 - 3.0, Firestone cizí pomoc
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
showstall
10 vítězství
10 vítězství
Příspěvky: 10803
Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Bydliště: Jiříkov
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskvalifikace

#3 Příspěvek od showstall » 26 bře 2013, 18:42

1971

jeden jezdec byl diskvalifikován v GP Německa 1971 za jízdu špatným směrem

DSQ
č.,jezdec,nár.,tým,podvozek,motor,pneu.
-----------------------------------------------------------
28 , Mike Beuttler , GBR, Clarke-Mordaunt-Guthrie Racing , March 711 , Ford Cosworth DFV V8 - 3.0, Firestone jízda špatným směrem v boxech
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
showstall
10 vítězství
10 vítězství
Příspěvky: 10803
Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Bydliště: Jiříkov
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskvalifikace

#4 Příspěvek od showstall » 26 bře 2013, 20:43

1972

jeden jezdec byl diskvalifikován v GP Argetiny 1972 za cizí pomoc

DSQ
č.,jezdec,nár.,tým,podvozek,motor,pneu.
-----------------------------------------------------------
12 , Dave Walker , AUS, John Player Team Lotus , Lotus 72D , Ford Cosworth DFV V8 - 3.0, Firestone cizí pomoc v boxové uličce
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
showstall
10 vítězství
10 vítězství
Příspěvky: 10803
Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Bydliště: Jiříkov
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskvalifikace

#5 Příspěvek od showstall » 26 bře 2013, 21:42

1972

jeden jezdec byl diskvalifikován v GP Monaka 1972 za jízdu v protisměru

DSQ
č.,jezdec,nár.,tým,podvozek,motor,pneu.
-----------------------------------------------------------
18 , Peter Gethin , GBR, Marlboro BRM , BRM P160B , Ferrari 001/1 F12 - 3.0, Firestone jízda v protisměru v boxové uličce
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
showstall
10 vítězství
10 vítězství
Příspěvky: 10803
Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Bydliště: Jiříkov
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskvalifikace

#6 Příspěvek od showstall » 27 bře 2013, 00:27

1972

dva jezdci byli diskvalifikováni ve GP Kanady 1972 za cizí pomoc

DSQ
č.,jezdec,nár.,tým,podvozek,motor,pneu.
-----------------------------------------------------------
26 , Niki Lauda , AUT, STP March Racing Team , March 721G , Ford Cosworth DFV V8 - 3.0, Goodyear cizí pomoc na trati
25 , Ronnie Peterson , SWE, STP March Racing Team , March 721G , Ford Cosworth DFV V8 - 3.0, Goodyear cizí pomoc na trati po nehodě
Přílohy
1972-Kanada-Niki Lauda.jpg
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
showstall
10 vítězství
10 vítězství
Příspěvky: 10803
Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Bydliště: Jiříkov
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskvalifikace

#7 Příspěvek od showstall » 27 bře 2013, 09:44

1973

jeden jezdec byl diskvalifikován ve GP USA 1973 za cizí pomoc

DSQ
č.,jezdec,nár.,tým,podvozek,motor,pneu.
-----------------------------------------------------------
31 , Brian Redman , GBR, UOP Shadow Racing Team , Shadow DN1 , Ford Cosworth DFV V8 - 3.0, Goodyear cizí pomoc na trati
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
showstall
10 vítězství
10 vítězství
Příspěvky: 10803
Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Bydliště: Jiříkov
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskvalifikace

#8 Příspěvek od showstall » 27 bře 2013, 12:18

1974

jeden jezdec byl diskvalifikován ve GP Švédska 1974 za ilegální start

DSQ
č.,jezdec,nár.,tým,podvozek,motor,pneu.
-----------------------------------------------------------
22 , Vern Schuppan , AUS, Team Ensign , Ensign N174 , Ford Cosworth DFV V8 - 3.0, Firestone nelegálně odstartoval
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
showstall
10 vítězství
10 vítězství
Příspěvky: 10803
Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Bydliště: Jiříkov
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskvalifikace

#9 Příspěvek od showstall » 27 bře 2013, 12:39

1974

jeden jezdec byl diskvalifikován ve GP Holandska 1974 za výměnu pneu mimo boxy

DSQ
č.,jezdec,nár.,tým,podvozek,motor,pneu.
-----------------------------------------------------------
22 , Vern Schuppan , AUS, Team Ensign , Ensign N174 , Ford Cosworth DFV V8 - 3.0, Firestone výměna pneumatik mimo stanovené místo
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
showstall
10 vítězství
10 vítězství
Příspěvky: 10803
Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Bydliště: Jiříkov
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskvalifikace

#10 Příspěvek od showstall » 27 bře 2013, 16:34

1974

jeden jezdec byl diskvalifikován ve GP Německa 1974 za výměnu vozu

DSQ
č.,jezdec,nár.,tým,podvozek,motor,pneu.
-----------------------------------------------------------
6 , Denny Hulme , NZE, Marlboro Team Texaco , McLaren M23 , Ford Cosworth DFV V8 - 3.0, Goodyear použití náhradního vozu po havárii
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
showstall
10 vítězství
10 vítězství
Příspěvky: 10803
Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Bydliště: Jiříkov
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskvalifikace

#11 Příspěvek od showstall » 27 bře 2013, 19:01

1974

dva jezdci byli diskvalifikováni v GP USA 1974

DSQ
č.,jezdec,nár.,tým,podvozek,motor,pneu.
-----------------------------------------------------------
31 , Tim Schenken , AUS, John Player Team Lotus , Lotus 76 , Ford Cosworth DFV V8 - 3.0, Goodyear nelegální start
55 , Mario Andretti , USA, Vel's Parnelli Jones Racing , Parnelli VPJ4 , Ford Cosworth DFV V8 - 3.0, Firestone cizí pomoc na startu
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
showstall
10 vítězství
10 vítězství
Příspěvky: 10803
Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Bydliště: Jiříkov
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskvalifikace

#12 Příspěvek od showstall » 27 bře 2013, 19:25

1975

jeden jezdec byl diskvalifikován ve GP Argentiny 1975 za opravu mimo boxy

DSQ
č.,jezdec,nár.,tým,podvozek,motor,pneu.
-----------------------------------------------------------
18 , John Watson , GBR, Team Surtees , Surtees TS16 , Ford Cosworth DFV V8 - 3.0, Goodyear oprava mimo box
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
showstall
10 vítězství
10 vítězství
Příspěvky: 10803
Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Bydliště: Jiříkov
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskvalifikace

#13 Příspěvek od showstall » 28 bře 2013, 09:01

1976

původně byli dva jezdci diskvalifikováni ve GP Španělska 1976 - zrušeno

DSQ
č.,jezdec,nár.,tým,podvozek,motor,pneu.
-----------------------------------------------------------
11 , James Hunt , GBR, Marlboro Team McLaren , McLaren M23 , Ford Cosworth DFV V8 - 3.0, Goodyear neodpovídající rozměry zadního křídla
26 , Jacques Laffite , FRA, Ligier Gitanes , Ligier JS5 , Matra MS73 V12 - 3.0, Goodyear neodpovídající difuzor

Elio de Maky: diskvalifikace byla sice zrušena, ale tým McLaren a Ligier dostaly pokutu 3000 dolarů
f1news.autoroad.cz píše:Overtura ke Španělsku
Pojďme nyní do roku 1976 a zaměřme se na první evropský závod sezóny na španělském okruhu Jarama. Šlo o ostře sledovaný podnik, protože už s dostatečným předstihem (září 1975) byly avizovány změny předpisů v oblasti rozměrů vozů, označené jako Příloha J. Šlo například o přesah zadního spoileru za osu nápravy, převis přídě, maximální šíře monopostu, šíře zadních pneu včetně disků, počet ochranných oblouků a další dodatky týkající se olejového rozvodu. Tyto předpisy vstupovaly v platnost 1. května 1976, takže pro Grand Prix Španělska už měly platit.

Lauda si zahrál s osudem
Obhájce titulu Niki Lauda byl v té době na roztrhání. Po Grand Prix JAR a před nemistrovským Race of Champions se stihl ve vší tajnosti oženit a v týdnu po GP USA (Long Beach) při testech právě v Jaramě vyletěl ve vysoké rychlosti z trati a hlavou zasáhl jeden ze sloupků ochranného plotu. Stálo ho to lehký otřes mozku a krátké bezvědomí. Tehdy se objevily první zvěsti, že "novomanžel ztrácí jistotu" či hlášky "computeru vynechávají pojistky" - Laudovi se pro jeho chladný až technokratický přístup k životu říkalo právě Computer.

Mezi americkým závodem a španělskou Grand Prix byla pětitýdenní pauza, do níž se vměstnal další nemistrovský podnik nazvaný Graham Hill Trophy (ten ale Lauda nejel). Víkend dva týdny před Španělskem trávil na svém pozemku v Hofu kousek od Salzburgu a aby nezahálel, rozhodl se jej trochu upravit - a rozhodně nečekal, jaké problémy si způsobí. S pronajatým traktorem najel na malou terénní nerovnost, stroj se převrátil a Laudu zavalil. Měl neuvěřitelné štěstí, že na místě byla měkká půda a Nikiho tělo se dostalo mezi blatníky, takže vyvázl relativně bezh úhony. Přivolaný doktor diagnostikoval spoustu zhmožděnin, oděrek a zlomené sedmé žebro, proto Laudovi doporučil čtyři týdny klid. Lauda sice vedl s bezpečným náskokem (24) před Depaillerem (10), Regazzonim (9), Massem (7) a Huntem (6), ale dle jeho vlastního názoru nešlo cokoliv podceňovat.

V Maranellu vypukla mezitím horečka. Manažer Danielle Audetto hledal za Laudu náhradu a hodlal povolat nadějného Itala Maurizia Flamminiho. Enzo Ferrari zase vyslal dotaz k Maxi Mosleymu, zda by mu do Laudova uzdravení "nepůjčil" Ferrari Švéda Ronnie Petersona. Niki okomentoval případnou nominaci Flamminiho dle svého naturelu: "Italové jsou dobří leda k tomu, aby jezdili kolem kostelní věže," a s ohledem na fakt, že byl s italským tiskem na kordy, vypuklo další kolo osočování. Peterson Laudovi zavolal a dotázal se ho, zda je opravdu neschopen závodu.

Po hádce s Ferrarim a Audettem povolal Niki "do boje" svého fyzioterapeuta a maséra Willyho Dungla. Muž, kterému se s úctou říkalo "ranhojič" (bez ironického podtónu) skutečně Laudu připravil na závod, ale Rakušan jistý handicap cítil, se zlomeninou se nedalo dělat nic jiného, než ji důkladně znehybnit. Niki měl kolem hrudníku doslova krunýř zafixovaný třemi černými pásy, ale jak se sám vyjádřil, do ideálního stavu měl daleko.

Heroický boj
V tréninku se Lauda překonával, ale nakonec měl na pole-position ztrátu 0,32 vteřiny. Niki si mírně postěžoval i na fakt, že v Jaramě byl "binec", protože tu režisér Sidney Pollack natáčel závodní scény k filmu Bobby Deerfield. Pokud však měl Hunt nějakou slabinu, tak to byly starty, a ten mu nevyšel ani ve Španělsku. Dokázal se však udržet v Laudově závětří a ve 32. kole při předjíždění Perkinse o kolo zpět využil drobného Laudova zaváhání a před Nuvolariho zatáčkou šel dopředu.

Lauda v tu chvíli vzdoroval vzrůstajícím bolestem, takže po dvou kolech pustil před sebe ještě Masse a se zaťatými zuby kontroloval svou pozici. Naštěstí pro něj Němec na druhém McLarenu deset kol před cílem pro poruchu motoru odpadl. Hunt ale projel s rukama nad hlavou cílem jako první s náskokem půl minuty na Laudu.

Tři hodiny poté
Kolem nových předpisů vládlo něco zmatků a protože šlo o první závod v hávu nových čísel, upustilo se od obvyklé zvyklosti a neměřilo se jen osm prvních vozů v cíli, nýbrž všechny, které se kvalifikovaly do závodu, navíc už před tréninkem. McLaren už se tehdy pohyboval na hraně, protože jeho olejové chladiče o 3 milimetry přesahovaly povolený limit, ale šéf CSI Pierre Ugeux vystavil Teddy Mayerovi dobrozdání, že McLaren smí nastoupit k tréninku s tím, že daný nedostatek nemá žádný vliv na jízdní vlastnosti vozu.

Takže po závodě, kdy Hunt vyhrál, nikdo nežaloval a neupozorňoval na prohřešek McLarenu, jak se nás o tom snažil přesvědčit pan Howard. Došlo na oficiální měření a při něm se zjistilo, že Huntův McLaren má šířku 2168 mm, což je o celých 18 mm víc, než dovolují pravidla. V souladu s předpisy byl Hunt tři hodiny po závodě diskvalifikován. Tedy v době, kdy už Lauda na okruhu dávno nebyl a skutečnost, že se stal dodatečným vítězem Grand Prix Španělska, se dozvěděl až po svém návratu do Salzburgu. Z jeho strany žádná iniciativa nevzešla, v interview po závodě přiznal, že na Hunta zejména díky svému zranění prostě neměl.

Kolotoč protestů
Mayer se pochopitelně bránil, že jde o naprosto nicotný přestupek, který nemůže mít na jízdní vlastnosti vozu nebo jeho výkon žádný vliv. Jenže Lauda byl člověk zběhlý v technice a v rakouském tisku vyjádření šéfa McLarenu podrobil tvrdé kritice: „Co McLaren ve Španělsku předvedl, nebylo fair. Nejen vůči mně, nýbrž vůči všem. My také nezamontujeme do vozu motor s objemem čtyři litry a pak neřekneme: »Promiňte, to bylo jen jednou!« Nejde tu jen o jeden závod, ale o celé mistrovství. Je mi líto Hunta, ale nikoli McLarenu. Větší chladič oleje znamená lepší chlazení. Teplota se tím může srazit až o 20˚C, což přináší zvýšení výkonu o nějakých 15 kW a to představuje asi 0,3 vteřiny na kolo. Rozchod větší o oněch 18 milimetrů může znamenat zrychlení o další dvě desetiny.“

Hunt obvinil nepřímo dodavatele pneumatik, firmu Good Year, která podle něj právě McLarenu dodala nevhodné gumy. Ale už nevysvětlil, proč by to Američané dělali a také jeho argument kulhal v tom, že žádný jiný tým s výrobky Good Yearu problém neměl. Bohužel neexistuje srovnání obou vozů, protože Massův monopost po odstoupení ze závodu nikdo neměřil. Když selhaly všechny argumenty, Mayer se obrátil na CSI s protestem proti rozhodnutí a požadoval jeho změnu na napomenutí.

Hunt se "dočkal" později
Protože v té době to vypadalo, že Lauda ovládne mistrovství, Hunt se k diskvalifikaci stavěl spíš s humorem a v následující Grand Prix Belgie si na hranu zadního spoileru v tréninku umístil cedulku Long Vehicle (bývala k vidění na návěsech kamionů). Záležitost se ale dostala k odvolací komisi FIA, která měla "případ Hunt" na pořadu zasedání pořádaném den po Grand Prix Francie - tedy 5. července 1976 v Paříži. Pánové na něm vytvořili nebezpečný precedens, protože Hunta omilostnili a tým kromě důtky dostal pokutu 3000 $ za porušení řádů. Stejně byl postižen i Ligier, protože u Laffitova vozu nebyla v pořádku příď. U něj však nešlo o nijak zásadní záležitost, protože Francouz skončil původně jedenáctý.

FIA si tak zadělala na nemalé starosti, protože právě o den dříve ve Francii byl zjištěn další prohřešek - příliš vysoké křídlo vozu Penske Johna Watsona a diskvalifikace ze 3. místa. Takže se dal předpokládat další, a s ohledem na Huntovo omilostnění úspěšný protest ze strany týmu Penske. Sezóna pak pokračovala dalším diskvalifikačním a omilosňovacím gulášem, který ji do jisté míry znehodnotil. Hunt se mohl pyšnit, že vyhrál dva závody během 24 hodin, ale dva týdny po francouzském závodě mu ztuhly rysy - dočkal se další vyloučení z pozice vítěze. I tento případ byl velmi zamotaný a provázený mnoha debatami včetně různých forem nátlaku. Rozhodně se k němu vrátíme.

Huntova diskvalifikace tak vstoupila do historie F1 jako vůbec první v dějinách, kdy byl po závodě změněn vítěz, a není až tak podstatné, že trvala jen o něco déle než dva měsíce, do jeho omilostnění. Značně však ovlivnila celou sezónu a do jisté míry i rozhodla o tom, kdo bude mistrem světa F1 1976.
Zdroj: http://f1news.autoroad.cz/historie-gp/7 ... grand-prix
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
showstall
10 vítězství
10 vítězství
Příspěvky: 10803
Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Bydliště: Jiříkov
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskvalifikace

#14 Příspěvek od showstall » 28 bře 2013, 11:30

1976

původně byl jeden jezdec diskvalifikován ve GP Francie 1976 - zrušeno

DSQ
č.,jezdec,nár.,tým,podvozek,motor,pneu.
-----------------------------------------------------------
28 , John Watson , GBR, Citibank Team Penske , Penske PC4 , Ford Cosworth DFV V8 - 3.0, Goodyear neodpovídající difuzor
f1news.autoroad.cz píše:FIA si tak zadělala na nemalé starosti, protože právě o den dříve ve Francii byl zjištěn další prohřešek - příliš vysoké křídlo vozu Penske Johna Watsona a diskvalifikace ze 3. místa. Takže se dal předpokládat další, a s ohledem na Huntovo omilostnění úspěšný protest ze strany týmu Penske.
Zdroj: http://f1news.autoroad.cz/historie-gp/7 ... grand-prix
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
showstall
10 vítězství
10 vítězství
Příspěvky: 10803
Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Bydliště: Jiříkov
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskvalifikace

#15 Příspěvek od showstall » 28 bře 2013, 12:05

1976

tři jezdci byli diskvalifikováni ve GP Velké Británie 1976 za použití rezervního vozu po restartu

DSQ
č.,jezdec,nár.,tým,podvozek,motor,pneu.
-----------------------------------------------------------
11 , James Hunt , GBR, Marlboro Team McLaren , McLaren M23 , Ford Cosworth DFV V8 - 3.0, Goodyear použití rezervního vozu
2 , Clay Regazzoni , SWI, Scuderia Ferrari SpA SEFAC , Ferrari 312T2 , Ferrari 015 F12 - 3.0, Goodyear použití rezervního vozu
26 , Jacques Laffite , FRA, Ligier Gitanes , Ligier JS5 , Matra MS73 V12 - 3.0, Goodyear použití rezervního vozu


Elio de Maky: U Hunta je důvod diskvalifikace jiný a asi trochu sporný. Hunt nastoupil k opakovanému startu s opraveným vozem (ne s náhradním). Jenže podle komisařů neměl Hunt vůbec nastoupit. Z poškozeného vozu totiž vystoupil a do boxů došel pěšky, aniž by v prvním okamžiku věděl, že byl závod zastaven. Mechanici pak vůz odtlačili do boxů a opravili. A tady je kámen úrazu. Hunt neodkroužil první kolo a v podstatě odpadl - podle komisařů. Neuspěl argument McLarenu, že odtlačení vozu bylo bezpečnější.

GPfacts: Pokud se nepletu, tak u Hunta bylo problemem i to, ze do depa nedojel (nebo jeho vuz nebyl dopraven) po trati ale nejakou zadni servisni cestou. A mam takovy dojem, ze k diskvalifikaci Regazzoniho a Laffita nedoslo, protoze zadny z tymu proti jejich startu neprotestoval (oba odpadli), kdezto proti ucasti Hunta se odvolalo Ferrari.

Elio de Maky: Regazzoni i Laffite skutečně během závodu odstoupili, ale po závodě byli dodatečně diskvalifikováni.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Zamčeno

Zpět na „Diskvalifikace“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti