sezona 1982
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64761
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1982
Mistr světa 1982
Keke Rosberg Finsko-Williams
počet vítězství-1
pole pozitions-1
Keke Rosberg Finsko-Williams
počet vítězství-1
pole pozitions-1
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64761
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1982
Pohár konstruktérů 1982
Ferrari-74 bodů
Jezdci
D.Pironi:počet vítězství 2,pole pozitions 2,nejrychlejší kolo 2
P.Tambay:počet vítězství1
M.Andretti:pole pozitions1
G.Villeneuve
Ferrari-74 bodů
Jezdci
D.Pironi:počet vítězství 2,pole pozitions 2,nejrychlejší kolo 2
P.Tambay:počet vítězství1
M.Andretti:pole pozitions1
G.Villeneuve
- Přílohy
-
- pironi.jpg (3.53 KiB) Zobrazeno 1300 x
-
- tambay.jpg (3.33 KiB) Zobrazeno 1300 x
-
- andretti.jpg (4.14 KiB) Zobrazeno 1300 x
-
- gilles.jpg (3.15 KiB) Zobrazeno 1300 x
-
- fer126c2.jpg (8.55 KiB) Zobrazeno 1300 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64761
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1982
V sezoně se jelo šestnáct závodů
J.Afrika-23.leden
Brazílie-21.březen
USA-L.B.-4.doben
San Marino-25.doben
Belgie-9.květen
Monako-23.květen
USA Detrit-6.červen
Kanada-13.červen
Holandsko-3.červenec
V.Británie-18.červenec
Francie-25.červenec
Německo-8.srpen
Rakousko-15.srpen
Švýcarsko-29.srpen
Itálie-12.září
USA-L.V.-25.září
bodování-1-9b,2-6b,3-4b,4-3b,5-2b,6-1b
J.Afrika-23.leden
Brazílie-21.březen
USA-L.B.-4.doben
San Marino-25.doben
Belgie-9.květen
Monako-23.květen
USA Detrit-6.červen
Kanada-13.červen
Holandsko-3.červenec
V.Británie-18.červenec
Francie-25.červenec
Německo-8.srpen
Rakousko-15.srpen
Švýcarsko-29.srpen
Itálie-12.září
USA-L.V.-25.září
bodování-1-9b,2-6b,3-4b,4-3b,5-2b,6-1b
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64761
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1982
Ročník 1982 vstoupil do historie formule 1 jako jeden z nejdramatičtějších, ale i nejtragičtějších. O vítězství ve velkých cenách se podělilo celkem 11 závodníků. Mistrem světa se nakonec stal vítěz jediného závodu Keke Rosberg s Williamsem.
Pro nový ročník mistrovství světa formule 1 upravila FISA nejnižší povolenou hmotnost monopostů na 580 kg s olejovými a vodními náplněmi. S použitím hliníkových voštin a uhlíkových nebo kevlarových vláken dokázali konstruktéři stlačit hmotnost nových vozů hluboko pod tuto hranici. Některé britské týmy proto v úvodu sezóny začaly používat vodní chlazení brzd, aby s jeho pomocí obešly pravidlo nejnižší povolené hmotnosti. Do vozů byly instalovány nádrže na vodu, které mechanici naplnili před výjezdem na trať, aby tak monoposty při přejímkách vyhovovaly technickým předpisům. Po opuštění depa se voda z nádrží vypustila, a tak se na závodní dráze pohybovaly vozy s mnohem nižší než povolenou hmotností. S jiným trikem s vodními nádržemi přišlo Ferrari. Italská stáj využívala kapalinové náplně k chlazení svých turbomotorů, což přispívalo ke zlepšení jejich životnosti. Podobný systém začal používat i Renault.
FISA dále zakázala používání hydraulického systému snižování světlé výšky vozů, jehož průkopníkem byl technický ředitel Brabhamu Gordon Murray. Vynalézaví konstruktéři si i s tímto zákazem dokázali poradit – nové monoposty vybavili speciálními pružnými lištami, jež se za jízdy znovu dostávaly do kontaktu s vozovkou. Experimenty s dosažením maximálního možného přítlaku si vyžádaly použití mimořádně tvrdého pérování a posouvání kokpitu stále víc dopředu do nebezpečného prostoru před osou přední nápravy. Příčné zrychlení již překračovalo hranici 4 g, takže jízda s nejnovějšími monoposty se stala fyzicky velmi náročnou a nebezpečnou záležitostí.
Týmy formule 1 se rozdělily na dva tábory z hlediska volby pohonných jednotek. Mezi stáje sázející na turbomotory se nově zařadil i obhájce titulu mezi jezdci Brabham, pro nějž Bernie Ecclestone zajistil dodávku přeplňovaných čtyřválců BMW. Německé turbomotory se ukázaly jako nespolehlivé, proto tým Brabham v průběhu roku souběžně startoval i s atmosférickými osmiválci Ford Cosworth. Úřadujícího mistra světa Nélsona Piqueta u Brabhamu posílil Riccardo Patrese.
Tým Ferrari pokračoval s jezdci Gillesem Villeneuvem a Didierem Pironim. Na vývoji nového modelu Ferrari 126C2 se vedle Maura Forghieriho podílel nově příchozí konstruktér Harvey Postlethwaite. Italská automobilka ukončila spolupráci s dodavatelem pneumatik Michelin a přešla ke Goodyearu. Nejstarší zákazník Michelinu Renault prodloužil smlouvu s francouzskou dvojicí Alainem Prostem a Reném Arnouxem.
Mezi stoupence turba nadále patřil i Toleman se zatím nepříliš konkurenceschopnými pohonnými jednotkami Hart. Vedle Dereka Warwicka stáj angažovala italského nováčka Tea Fabiho. Stavbou turbomotoru se začala zabývat i Alfa Romeo, ačkoli ročník 1982 ještě absolvovala se svými staršími dvanáctiválci. Po boku Bruna Giacomelliho se k Alfě Romeo vrátil řadou havárií nechvalně proslulý Andrea de Cesaris, když exmistr světa Mario Andretti se rozhodl k návratu do závodů v USA.
Tým Talbot-Ligier zůstal po neúspěšném jednání s BMW odkázán na letité dvanáctiválce Matra, se kterými již neměl příliš šancí na zopakování loňského úspěchu. Zkušeného Jacquese Laffitea doplnil Američan Eddie Cheever.
Největším favoritem mezi týmy s nepřeplňovanými osmiválci Ford Cosworth zůstal Williams. Interní válka mezi Alanem Jonesem a Carlosem Reutemannem měla za následek odchod mistra světa z roku 1980 ze světa velkých cen. Svoji kariéru hodlal ukončit i Reutemann. Argentinec si nakonec své rozhodnutí krátkodobě rozmyslel. Novým jezdcem Williamsu se stal Keke Rosberg, jenž v předchozí sezóně v týmu Fittipaldi vyšel bodově zcela naprázdno.
O velký rozruch se postaral dvojnásobný mistr světa Niki Lauda, kterého majitel týmu McLaren Ron Dennis dokázal přesvědčit k návratu do kokpitu po 2 letech od ukončení kariéry. Druhým reprezentantem McLarenu zůstal Laudův bývalý týmový kolega v týmu Brabham John Watson.
Tým Lotus vstoupil do nové sezóny s nezměněnou jezdeckou sestavou Eliem de Angelisem a Nigelem Mansellem. Ken Tyrrell angažoval k Michelemu Alboretovi Švéda Slima Borgudda, známého bubeníka spolupracujícího mj. i s populární hudební skupinou ABBA. Německé ATS po ukončení spolupráce s Borguddem připravilo dva monoposty pro Manfreda Winkelhocka a Elisea Salazara.
Stáj Arrows po odchodu Patreseho a Stohra povolala do svých řad Marca Surera a Maura Baldiho. Surer při předsezónním testování v Kyalami těžce havaroval a v důsledku utrpěných zranění nohou byl nucen vynechat úvodní velké ceny. Švýcara za volantem Arrowsu nahradil Brian Henton. Surerovo bývalé místo v týmu Theodore zaujal Derek Daly. Tým Ensign uzavřel smlouvu s debutantem Robertem Guerrerem z Kolumbie. Ostříleného Jeana-Pierra Jariera u Oselly doplnil nováček Riccardo Paletti.
Kritická finanční situace donutila tým Fittipaldi přihlásit do šampionátu jediný vůz pro Brazilce Chica Serru. Znovuzrozený tým March získal podporu tabákového koncernu Rothmans. Po roční přestávce se do formule 1 v kokpitu Marchu vrátil Jochen Mass. Němcovým kolegou se stal brazilský nováček Raul Boesel.
Z kalendáře velkých cen vypadl závod v Argentině. Mistrovský šampionát naopak rozšířila Velká cena Švýcarska, která se v důsledku zákazu pořádání závodů v zemi helvétského kříže konala ve francouzském Dijonu, a podnik v ulicích Detroitu. Společně se závody v Long Beach a Las Vegas se tak jednalo již o třetí zastávku kolotoče formule 1 na území USA během jediné sezóny. Body si připisovalo prvních 6 jezdců v cíli systémem 9, 6, 4, 3, 2, 1. Do konečného pořadí se započítávaly výsledky ze všech 16 velkých cen. Do Poháru konstruktérů se sčítaly body získané oběma oficiálně přihlášenými jezdci jednotlivých týmů a započítávaly se všechny výsledky.
Pro nový ročník mistrovství světa formule 1 upravila FISA nejnižší povolenou hmotnost monopostů na 580 kg s olejovými a vodními náplněmi. S použitím hliníkových voštin a uhlíkových nebo kevlarových vláken dokázali konstruktéři stlačit hmotnost nových vozů hluboko pod tuto hranici. Některé britské týmy proto v úvodu sezóny začaly používat vodní chlazení brzd, aby s jeho pomocí obešly pravidlo nejnižší povolené hmotnosti. Do vozů byly instalovány nádrže na vodu, které mechanici naplnili před výjezdem na trať, aby tak monoposty při přejímkách vyhovovaly technickým předpisům. Po opuštění depa se voda z nádrží vypustila, a tak se na závodní dráze pohybovaly vozy s mnohem nižší než povolenou hmotností. S jiným trikem s vodními nádržemi přišlo Ferrari. Italská stáj využívala kapalinové náplně k chlazení svých turbomotorů, což přispívalo ke zlepšení jejich životnosti. Podobný systém začal používat i Renault.
FISA dále zakázala používání hydraulického systému snižování světlé výšky vozů, jehož průkopníkem byl technický ředitel Brabhamu Gordon Murray. Vynalézaví konstruktéři si i s tímto zákazem dokázali poradit – nové monoposty vybavili speciálními pružnými lištami, jež se za jízdy znovu dostávaly do kontaktu s vozovkou. Experimenty s dosažením maximálního možného přítlaku si vyžádaly použití mimořádně tvrdého pérování a posouvání kokpitu stále víc dopředu do nebezpečného prostoru před osou přední nápravy. Příčné zrychlení již překračovalo hranici 4 g, takže jízda s nejnovějšími monoposty se stala fyzicky velmi náročnou a nebezpečnou záležitostí.
Týmy formule 1 se rozdělily na dva tábory z hlediska volby pohonných jednotek. Mezi stáje sázející na turbomotory se nově zařadil i obhájce titulu mezi jezdci Brabham, pro nějž Bernie Ecclestone zajistil dodávku přeplňovaných čtyřválců BMW. Německé turbomotory se ukázaly jako nespolehlivé, proto tým Brabham v průběhu roku souběžně startoval i s atmosférickými osmiválci Ford Cosworth. Úřadujícího mistra světa Nélsona Piqueta u Brabhamu posílil Riccardo Patrese.
Tým Ferrari pokračoval s jezdci Gillesem Villeneuvem a Didierem Pironim. Na vývoji nového modelu Ferrari 126C2 se vedle Maura Forghieriho podílel nově příchozí konstruktér Harvey Postlethwaite. Italská automobilka ukončila spolupráci s dodavatelem pneumatik Michelin a přešla ke Goodyearu. Nejstarší zákazník Michelinu Renault prodloužil smlouvu s francouzskou dvojicí Alainem Prostem a Reném Arnouxem.
Mezi stoupence turba nadále patřil i Toleman se zatím nepříliš konkurenceschopnými pohonnými jednotkami Hart. Vedle Dereka Warwicka stáj angažovala italského nováčka Tea Fabiho. Stavbou turbomotoru se začala zabývat i Alfa Romeo, ačkoli ročník 1982 ještě absolvovala se svými staršími dvanáctiválci. Po boku Bruna Giacomelliho se k Alfě Romeo vrátil řadou havárií nechvalně proslulý Andrea de Cesaris, když exmistr světa Mario Andretti se rozhodl k návratu do závodů v USA.
Tým Talbot-Ligier zůstal po neúspěšném jednání s BMW odkázán na letité dvanáctiválce Matra, se kterými již neměl příliš šancí na zopakování loňského úspěchu. Zkušeného Jacquese Laffitea doplnil Američan Eddie Cheever.
Největším favoritem mezi týmy s nepřeplňovanými osmiválci Ford Cosworth zůstal Williams. Interní válka mezi Alanem Jonesem a Carlosem Reutemannem měla za následek odchod mistra světa z roku 1980 ze světa velkých cen. Svoji kariéru hodlal ukončit i Reutemann. Argentinec si nakonec své rozhodnutí krátkodobě rozmyslel. Novým jezdcem Williamsu se stal Keke Rosberg, jenž v předchozí sezóně v týmu Fittipaldi vyšel bodově zcela naprázdno.
O velký rozruch se postaral dvojnásobný mistr světa Niki Lauda, kterého majitel týmu McLaren Ron Dennis dokázal přesvědčit k návratu do kokpitu po 2 letech od ukončení kariéry. Druhým reprezentantem McLarenu zůstal Laudův bývalý týmový kolega v týmu Brabham John Watson.
Tým Lotus vstoupil do nové sezóny s nezměněnou jezdeckou sestavou Eliem de Angelisem a Nigelem Mansellem. Ken Tyrrell angažoval k Michelemu Alboretovi Švéda Slima Borgudda, známého bubeníka spolupracujícího mj. i s populární hudební skupinou ABBA. Německé ATS po ukončení spolupráce s Borguddem připravilo dva monoposty pro Manfreda Winkelhocka a Elisea Salazara.
Stáj Arrows po odchodu Patreseho a Stohra povolala do svých řad Marca Surera a Maura Baldiho. Surer při předsezónním testování v Kyalami těžce havaroval a v důsledku utrpěných zranění nohou byl nucen vynechat úvodní velké ceny. Švýcara za volantem Arrowsu nahradil Brian Henton. Surerovo bývalé místo v týmu Theodore zaujal Derek Daly. Tým Ensign uzavřel smlouvu s debutantem Robertem Guerrerem z Kolumbie. Ostříleného Jeana-Pierra Jariera u Oselly doplnil nováček Riccardo Paletti.
Kritická finanční situace donutila tým Fittipaldi přihlásit do šampionátu jediný vůz pro Brazilce Chica Serru. Znovuzrozený tým March získal podporu tabákového koncernu Rothmans. Po roční přestávce se do formule 1 v kokpitu Marchu vrátil Jochen Mass. Němcovým kolegou se stal brazilský nováček Raul Boesel.
Z kalendáře velkých cen vypadl závod v Argentině. Mistrovský šampionát naopak rozšířila Velká cena Švýcarska, která se v důsledku zákazu pořádání závodů v zemi helvétského kříže konala ve francouzském Dijonu, a podnik v ulicích Detroitu. Společně se závody v Long Beach a Las Vegas se tak jednalo již o třetí zastávku kolotoče formule 1 na území USA během jediné sezóny. Body si připisovalo prvních 6 jezdců v cíli systémem 9, 6, 4, 3, 2, 1. Do konečného pořadí se započítávaly výsledky ze všech 16 velkých cen. Do Poháru konstruktérů se sčítaly body získané oběma oficiálně přihlášenými jezdci jednotlivých týmů a započítávaly se všechny výsledky.
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64761
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64761
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1982
pole pozitions Arnoux čas 1:06,351
první startovní řada
Arnoux-Renault,Piquet-Brabham
první startovní řada
Arnoux-Renault,Piquet-Brabham
- Přílohy
-
- arnoux.jpg (3.81 KiB) Zobrazeno 1296 x
-
- re30b.jpg (8.72 KiB) Zobrazeno 1296 x
-
- piquet.jpg (4.14 KiB) Zobrazeno 1296 x
-
- bt50.jpg (6.68 KiB) Zobrazeno 1296 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64761
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1982
nejrychlejší kolo
Prost čas 1:08,278
Prost čas 1:08,278
- Přílohy
-
- prost.jpg (3.68 KiB) Zobrazeno 1295 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64761
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1982
1 místo:A.Prost-Renault RE30B
2 místo:C.Reutemann-Williams FW07C
3 místo:R.Arnoux-Renault RE30B
4 místo:N.Lauda-McLaren MP4/1
5 místo:K.Rosberg-Williams FW07C
6 místo:J.Watson-McLaren MP4/1B
2 místo:C.Reutemann-Williams FW07C
3 místo:R.Arnoux-Renault RE30B
4 místo:N.Lauda-McLaren MP4/1
5 místo:K.Rosberg-Williams FW07C
6 místo:J.Watson-McLaren MP4/1B
- Přílohy
-
- prost.jpg (3.68 KiB) Zobrazeno 1294 x
-
- re30b.jpg (8.72 KiB) Zobrazeno 1294 x
-
- reutemann.jpg (3.66 KiB) Zobrazeno 1294 x
-
- fw07c.jpg (8.42 KiB) Zobrazeno 1294 x
-
- arnoux.jpg (3.81 KiB) Zobrazeno 1294 x
-
- re30b.jpg (8.72 KiB) Zobrazeno 1294 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64761
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64761
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1982
Sezónu odstartovala zákulisními spory provázená Velká cena Jihoafrické republiky. Závodníci na Laudův podnět odmítli přistoupit na nový systém superlicencí, jenž omezoval jejich práva, a vyhlásili stávku. Jezdci se svým počínáním dostali do sporu se sportovní organizací FISA i se samotnými představiteli týmů. Na poslední chvíli došlo k uzavření smíru, a tak se podnik v Kyalami mohl uskutečnit. Kvůli stávce byly kvalifikační jízdy omezeny pouze na jeden den. Pole position vybojoval Arnoux před Piquetem. Po startu závodu uhájil Arnoux vedení. Během 1. kola se za pilota Renaultu zařadil jeho týmový kolega Prost. Za francouzskou dvojicí následovali piloti Ferrari v pořadí Villeneuve, Pironi, zatímco Piquet se propadl až na 13. místo. Brazilec krátce po startu havaroval v důsledku selhání brzd. V 7. kole odstoupil kvůli poruše turba také Villeneuve. Ve 14. kole Prost převzal vedení, neboť Arnouxe zbrzdilo předjíždění pomalejších jezdců o kolo. Ve 25. kole odbočil třetí Pironi pro nové pneumatiky. Za dvojicí Renaultů nyní následovali Reutemann, Rosberg, Watson a Lauda. Pořadí na bodovaných pozicích se pak nezměnilo až do chvíle, kdy Pironi po stíhací jízdě předjel Laudu. Ve 41. kole zamířil Prost pro nové obutí, a tak vedení opět převzal Arnoux před Reutemannem. Na 3. příčku se mezitím probojoval Pironi. Také Prost předvedl skvělou stíhací jízdu a v 62. kole už znovu okupoval 2. pozici za Arnouxem. O 7 kol později Prost předjel i vedoucího týmového kolegu a dojel si pro vítězství. Arnouxe v závěru zdolal i Reutemann. Lauda oslavil svůj návrat 4. místem poté, co předjel Watsona a Rosberga, zatímco Pironiho vyřadila porucha motoru.
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64761
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64761
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1982
pole pozitions Prost čas 1:28,808
první startovní řada
Prost-Renault,Villeneuve-Ferrari
první startovní řada
Prost-Renault,Villeneuve-Ferrari
- Přílohy
-
- prost.jpg (3.68 KiB) Zobrazeno 1290 x
-
- re30b.jpg (8.72 KiB) Zobrazeno 1290 x
-
- gilles.jpg (3.15 KiB) Zobrazeno 1290 x
-
- fer126ck.jpg (8.87 KiB) Zobrazeno 1290 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64761
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1982
nejrychlejší kolo
Prost čas 1:37,016
Prost čas 1:37,016
- Přílohy
-
- prost.jpg (3.68 KiB) Zobrazeno 1288 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64761
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1982
1 místo:A.Prost-Renault RE30B
2 místo:J.Watson-McLaren MP4/1B
3 místo:N.Mansell-Lotus 91
4 místo:M.Alboreto-Tyrrell 011
5 místo:M.Winkelhock-ATS D5
6 místo:D.Pironi-Ferrari 126C2
2 místo:J.Watson-McLaren MP4/1B
3 místo:N.Mansell-Lotus 91
4 místo:M.Alboreto-Tyrrell 011
5 místo:M.Winkelhock-ATS D5
6 místo:D.Pironi-Ferrari 126C2
- Přílohy
-
- prost.jpg (3.68 KiB) Zobrazeno 1287 x
-
- re30b.jpg (8.72 KiB) Zobrazeno 1287 x
-
- watson.jpg (2.77 KiB) Zobrazeno 1287 x
-
- mp4-1b.jpg (7.67 KiB) Zobrazeno 1287 x
-
- mansell.jpg (3.1 KiB) Zobrazeno 1287 x
-
- l_91.jpg (8.63 KiB) Zobrazeno 1287 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64761
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host