sezona 1978
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1978
Mistr světa 1978
Mario Andretti USA-Lotus
počet vítězství-6
pole pozitions-8
nejrychlejší kolo-3
Mario Andretti USA-Lotus
počet vítězství-6
pole pozitions-8
nejrychlejší kolo-3
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1978
Pohár konstruktérů 1978
Lotus-86 bodů
jezdci
M.Andretti:počet vítězství 6,pole pozitions 8,nejrychlejší kolo 3
R.Reterson:počet vítězství 2,pole pozitions 3,nejrychlejší kolo 3
J-P.Jarier:pole pozitions 1,nejrychlejší kolo 1
Lotus-86 bodů
jezdci
M.Andretti:počet vítězství 6,pole pozitions 8,nejrychlejší kolo 3
R.Reterson:počet vítězství 2,pole pozitions 3,nejrychlejší kolo 3
J-P.Jarier:pole pozitions 1,nejrychlejší kolo 1
- Přílohy
-
- andretti.jpg (4.14 KiB) Zobrazeno 1235 x
-
- peterson.jpg (3.98 KiB) Zobrazeno 1235 x
-
- jarier.jpg (3.68 KiB) Zobrazeno 1235 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1978
V sezoně se jelo šestnáct závodů
Argentina-15.leden
Brazílie-29.leden
J.Afrika-4.březen
USA-L.B.-2.duben
Monako-7.květen
Belgie-21.květen
Španělsko-4.červen
Švédeko-17.červen
Francie-2.červenec
V.Británie-16.červenec
Německo-30.červenec
Rakousko-13.srpen
Holandsko-27.srpen
Itálie-10.září
USA-W.G.-1.říjen
Kanada-8.říjen
bodování-1-9b,2-6b,3-4b,4-3b,5-2b,6-1b
Argentina-15.leden
Brazílie-29.leden
J.Afrika-4.březen
USA-L.B.-2.duben
Monako-7.květen
Belgie-21.květen
Španělsko-4.červen
Švédeko-17.červen
Francie-2.červenec
V.Británie-16.červenec
Německo-30.červenec
Rakousko-13.srpen
Holandsko-27.srpen
Itálie-10.září
USA-W.G.-1.říjen
Kanada-8.říjen
bodování-1-9b,2-6b,3-4b,4-3b,5-2b,6-1b
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1978
Tým Lotus zdokonalil svůj koncept wing-caru a výsledek se dostavil. Mario Andretti zvítězil v 6 velkých cenách a s přehledem získal mistrovský titul. Jeho úspěch bohužel zastínila smrt týmového kolegy Ronnieho Petersona po hromadné havárii v Monze.
Tým Lotus začal během zimní přestávky pracovat na novém modelu 79, který dokázal zásluhou aerodynamicky tvarovaného podvozku vytvořit ještě větší přítlačný efekt, než jeho loňský předchůdce. K odtajnění nejnovější zbraně z dílny Colina Chapmana a jeho konstruktérského týmu nakonec došlo až ve Velké ceně Belgie. Po bok Maria Andrettiho se k Lotusu vrátil Ronnie Peterson, jehož jezdeckému stylu revoluční princip wing-caru zpočátku příliš nevyhovoval.
Úřadující šampión Niki Lauda odešel na sklonku předchozího roku od zákulisními spory zmítaného Ferrari k Brabhamu, kde se stal týmovým kolegou Johna Watsona. Konstruktér Gordon Murray nemohl kvůli plochému dvanáctiválci Alfa Romeo napodobit Lotus ve stavbě wing-caru, a tak v průběhu sezóny přišel s originálním nápadem, jak docílit podobného účinku. Do zadní části Brabhamu BT46B nainstaloval speciální ventilátor, který odsáváním vzduchu pod podlahou vozu vytvářel značný přítlačný efekt. Murrayův vynález zafungoval, avšak po dominantním vítězství ve Velké ceně Švédska byl kontroverzní „vysavač“ zakázán.
Ferrari pokračovalo s Carlosem Reutemannem a Gillesem Villeneuvem. Konstruktér Mauro Forghieri navrhl nový model 312T3, který po vzoru Renaultu obul nové radiální pneumatiky Michelin.
Stáj McLaren nahradila Jochena Masse nadějným francouzským talentem Patrickem Tambayem, který doplnil exmistra světa Jamese Hunta. Tým nadále pokračoval s loňskými monoposty typu M26, které v konkurenci wing-carů neměly šanci na úspěch. Tým Wolf, jenž se v loňském roce nečekaně probojoval mezi absolutní elitu, prodloužil smlouvu s Jodym Scheckterem.
Tyrrell definitivně zavrhl projekt šestikolového vozu a představil nový konvenční model 008. Po odchodu Ronnieho Petersona posílil Patricka Depaillera nováček Didier Pironi.
Nesmělé pokusy Renaultu s turbomotorem zatím nevzbudily pozornost konkurence, a tak vůz francouzské automobilky zůstal jediným přívržencem přeplňovaných pohonných jednotek. Značka Renault nadále soustředila svoji pozornost zejména na vytrvalostní závody, a tak jejím jediným zástupcem ve formuli 1 zůstal Jean-Pierre Jabouille. Podobně i druhý reprezentant Francie, tým Ligier, pokračoval s jediným jezdcem Jacquesem Laffitem.
Tým Copersucar-Fittipaldi dokázal zareagovat na nastupující trend wing-carů, a tak sezóna 1978 skončila pro brazilskou stáj jejím historicky nejlepším výsledkem, když Emerson Fittipaldi obsadil v konečném pořadí šampionátu 10. pozici. Značný pokles výkonnosti naopak po odchodu Claye Regazzoniho zaznamenal tým Ensign, který své vozy opět pronajímal platícím jezdcům.
Ze startovního pole se vytratily stáje March a BRM. Ročník 1978 byl labutí písní pro tým Surtees, reprezentovaný Vittoriem Brambillou a Rupertem Keeganem. Podobný osud potkal v průběhu roku živořící stáj Hesketh.
Několik týmů, které v předchozí sezóně startovaly s pronajatými vozy, představilo vlastní konstrukce. Tým Franka Williamse, podporovaný sponzory ze Saudské Arábie, připravil nový model FW06 pro Australana Alana Jonese, který přišel od Shadowu. Německé ATS nasadilo vlastní šasi pro Jochena Masse a Jeana-Pierra Jariera. S novým Theodore ve formuli 1 debutoval Fin Keke Rosberg. S vozem vlastní konstrukce ve svojí kariéře ve světě velkých cen neúspěšně pokračoval Arturo Merzario. Dalším novým jménem mezi konstruktéry bylo francouzské Martini s nováčkem Reném Arnouxem za volantem.
Stáj Shadow na konci roku 1977 opustili Alan Rees, Jackie Oliver, Dave Wass a Tony Southgate, kteří s podporou sponzora Franca Ambrosia založili nový tým Arrows. S využitím výrobní dokumentace nového Shadowu DN9 postavili během necelých 60 dní vlastní monopost FA1. Majitel Shadowu Don Nichols podal proti svým bývalým zaměstnancům žalobu, která byla uznána, a tak tým Arrows musel okopírované vozy stáhnout a narychlo vyvinout nový model A1. Tíživou situaci ještě víc zkomplikovalo zatčení Franca Ambrosia v důsledku pochybných finančních transakcí. Týmovou jedničkou Arrowsu se měl stát Gunnar Nilsson. Lékaři švédskému závodníkovi bohužel diagnostikovali rakovinu, a tak na jeho místo nastoupil Riccardo Patrese. Oslabený tým Shadow angažoval Claye Regazzoniho a Hanse-Joachima Stucka.
Z kalendáře velkých cen se po 2 letech vytratila Velká cena Japonska, a tak mistrovskou sezónu 1978 tvořilo 16 závodů. Body si připisovalo prvních 6 jezdců v cíli systémem 9, 6, 4, 3, 2, 1. Do konečného pořadí se započítávalo jen 7 nejlepších výsledků z první i druhé poloviny šampionátu. Stejným způsobem se započítávaly výsledky do Poháru konstruktérů, pouze s tím rozdílem, že body pro každou značku získal jen její nejlépe umístený jezdec v cíli každého ze závodů.
Tým Lotus začal během zimní přestávky pracovat na novém modelu 79, který dokázal zásluhou aerodynamicky tvarovaného podvozku vytvořit ještě větší přítlačný efekt, než jeho loňský předchůdce. K odtajnění nejnovější zbraně z dílny Colina Chapmana a jeho konstruktérského týmu nakonec došlo až ve Velké ceně Belgie. Po bok Maria Andrettiho se k Lotusu vrátil Ronnie Peterson, jehož jezdeckému stylu revoluční princip wing-caru zpočátku příliš nevyhovoval.
Úřadující šampión Niki Lauda odešel na sklonku předchozího roku od zákulisními spory zmítaného Ferrari k Brabhamu, kde se stal týmovým kolegou Johna Watsona. Konstruktér Gordon Murray nemohl kvůli plochému dvanáctiválci Alfa Romeo napodobit Lotus ve stavbě wing-caru, a tak v průběhu sezóny přišel s originálním nápadem, jak docílit podobného účinku. Do zadní části Brabhamu BT46B nainstaloval speciální ventilátor, který odsáváním vzduchu pod podlahou vozu vytvářel značný přítlačný efekt. Murrayův vynález zafungoval, avšak po dominantním vítězství ve Velké ceně Švédska byl kontroverzní „vysavač“ zakázán.
Ferrari pokračovalo s Carlosem Reutemannem a Gillesem Villeneuvem. Konstruktér Mauro Forghieri navrhl nový model 312T3, který po vzoru Renaultu obul nové radiální pneumatiky Michelin.
Stáj McLaren nahradila Jochena Masse nadějným francouzským talentem Patrickem Tambayem, který doplnil exmistra světa Jamese Hunta. Tým nadále pokračoval s loňskými monoposty typu M26, které v konkurenci wing-carů neměly šanci na úspěch. Tým Wolf, jenž se v loňském roce nečekaně probojoval mezi absolutní elitu, prodloužil smlouvu s Jodym Scheckterem.
Tyrrell definitivně zavrhl projekt šestikolového vozu a představil nový konvenční model 008. Po odchodu Ronnieho Petersona posílil Patricka Depaillera nováček Didier Pironi.
Nesmělé pokusy Renaultu s turbomotorem zatím nevzbudily pozornost konkurence, a tak vůz francouzské automobilky zůstal jediným přívržencem přeplňovaných pohonných jednotek. Značka Renault nadále soustředila svoji pozornost zejména na vytrvalostní závody, a tak jejím jediným zástupcem ve formuli 1 zůstal Jean-Pierre Jabouille. Podobně i druhý reprezentant Francie, tým Ligier, pokračoval s jediným jezdcem Jacquesem Laffitem.
Tým Copersucar-Fittipaldi dokázal zareagovat na nastupující trend wing-carů, a tak sezóna 1978 skončila pro brazilskou stáj jejím historicky nejlepším výsledkem, když Emerson Fittipaldi obsadil v konečném pořadí šampionátu 10. pozici. Značný pokles výkonnosti naopak po odchodu Claye Regazzoniho zaznamenal tým Ensign, který své vozy opět pronajímal platícím jezdcům.
Ze startovního pole se vytratily stáje March a BRM. Ročník 1978 byl labutí písní pro tým Surtees, reprezentovaný Vittoriem Brambillou a Rupertem Keeganem. Podobný osud potkal v průběhu roku živořící stáj Hesketh.
Několik týmů, které v předchozí sezóně startovaly s pronajatými vozy, představilo vlastní konstrukce. Tým Franka Williamse, podporovaný sponzory ze Saudské Arábie, připravil nový model FW06 pro Australana Alana Jonese, který přišel od Shadowu. Německé ATS nasadilo vlastní šasi pro Jochena Masse a Jeana-Pierra Jariera. S novým Theodore ve formuli 1 debutoval Fin Keke Rosberg. S vozem vlastní konstrukce ve svojí kariéře ve světě velkých cen neúspěšně pokračoval Arturo Merzario. Dalším novým jménem mezi konstruktéry bylo francouzské Martini s nováčkem Reném Arnouxem za volantem.
Stáj Shadow na konci roku 1977 opustili Alan Rees, Jackie Oliver, Dave Wass a Tony Southgate, kteří s podporou sponzora Franca Ambrosia založili nový tým Arrows. S využitím výrobní dokumentace nového Shadowu DN9 postavili během necelých 60 dní vlastní monopost FA1. Majitel Shadowu Don Nichols podal proti svým bývalým zaměstnancům žalobu, která byla uznána, a tak tým Arrows musel okopírované vozy stáhnout a narychlo vyvinout nový model A1. Tíživou situaci ještě víc zkomplikovalo zatčení Franca Ambrosia v důsledku pochybných finančních transakcí. Týmovou jedničkou Arrowsu se měl stát Gunnar Nilsson. Lékaři švédskému závodníkovi bohužel diagnostikovali rakovinu, a tak na jeho místo nastoupil Riccardo Patrese. Oslabený tým Shadow angažoval Claye Regazzoniho a Hanse-Joachima Stucka.
Z kalendáře velkých cen se po 2 letech vytratila Velká cena Japonska, a tak mistrovskou sezónu 1978 tvořilo 16 závodů. Body si připisovalo prvních 6 jezdců v cíli systémem 9, 6, 4, 3, 2, 1. Do konečného pořadí se započítávalo jen 7 nejlepších výsledků z první i druhé poloviny šampionátu. Stejným způsobem se započítávaly výsledky do Poháru konstruktérů, pouze s tím rozdílem, že body pro každou značku získal jen její nejlépe umístený jezdec v cíli každého ze závodů.
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1978
pole pozitions Andretti čas 1.47,75
první startovní řada
Andretti-Lotus,Reutemann-Ferrari
první startovní řada
Andretti-Lotus,Reutemann-Ferrari
- Přílohy
-
- andretti.jpg (4.14 KiB) Zobrazeno 1231 x
-
- l_78.jpg (9.33 KiB) Zobrazeno 1231 x
-
- reutemann.jpg (3.66 KiB) Zobrazeno 1231 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1978
nejrychlejší kolo
Villeneuve čas 1:49,76
Villeneuve čas 1:49,76
- Přílohy
-
- gilles.jpg (3.15 KiB) Zobrazeno 1230 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1978
1 místo:M.Andretti-Lotus 78
2 místo:N.Lauda-Brabham BT45C
3 místo:P.Depailler-Tyrrell 008
4 místo:J.Hunt-McLaren M26
5 místo:R.Peterson-Lotus-78
6 místo:P.Tambay-McLaren M26
2 místo:N.Lauda-Brabham BT45C
3 místo:P.Depailler-Tyrrell 008
4 místo:J.Hunt-McLaren M26
5 místo:R.Peterson-Lotus-78
6 místo:P.Tambay-McLaren M26
- Přílohy
-
- andretti.jpg (4.14 KiB) Zobrazeno 1229 x
-
- l_78.jpg (9.33 KiB) Zobrazeno 1229 x
-
- lauda.jpg (4.28 KiB) Zobrazeno 1229 x
-
- bt45c.jpg (9 KiB) Zobrazeno 1229 x
-
- depailler.jpg (3.74 KiB) Zobrazeno 1229 x
-
- tyr08.jpg (8.56 KiB) Zobrazeno 1229 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1978
Šampionát v polovině ledna odstartoval Velkou cenou Argentiny. V kokpitu Theodore se v Buenos Aires představil Američan Eddie Cheever, který pouhých 5 dní před závodem oslavil teprve dvacáté narozeniny. V kvalifikaci udával tempo Andretti s loňským Lotusem 78. Američana v první startovní řadě doplnil Reutemann. Peterson oslavil svůj návrat k Lotusu třetím nejrychlejším časem. Po startu závodu Andretti vyrazil do vedení, kde setrval po celý zbytek závodu. Za pilotem Lotusu v úvodu následoval Reutemann. V 7. kole domácí jezdec podlehl Watsonovi. Reutemanna brzy zdolali také Lauda, Depailler, Hunt a Peterson. Watson vydržel na druhé pozici až do 39. kola, kdy kvůli potížím s přehříváním motoru podlehl týmovému kolegovi Laudovi a následně byl nucen odstoupit. Lauda pak na druhém místě pokračoval až do cíle. Třetí stupeň vítězů obsadil Depailler, který v úvodu zdolal Hunta, Laffitea, Petersona a Reutemanna.
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1978
pole pozitions Peterson čas 1:40,45
první startovní řada
Peterson-Lotus,Hunt-McLaren
první startovní řada
Peterson-Lotus,Hunt-McLaren
- Přílohy
-
- peterson.jpg (3.98 KiB) Zobrazeno 1225 x
-
- l_78.jpg (9.33 KiB) Zobrazeno 1225 x
-
- hunt.jpg (3.55 KiB) Zobrazeno 1225 x
-
- m26.jpg (8.36 KiB) Zobrazeno 1225 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1978
nejrychlejší kolo
Reutemann čas 1:43,07
Reutemann čas 1:43,07
- Přílohy
-
- reutemann.jpg (3.66 KiB) Zobrazeno 1224 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1978
1 místo:C.Reutemann-Ferrari 312T2
2 místo:E.Fittipaldi-Fittipaldi F5A
3 místo:N.Lauda-Brabham BT45C
4 místo:M.Andretti-Lotus 78
5 místo:C.Regazzoni-Shadow DN8
6 místo:D.Pironi-Tyrrell 008
2 místo:E.Fittipaldi-Fittipaldi F5A
3 místo:N.Lauda-Brabham BT45C
4 místo:M.Andretti-Lotus 78
5 místo:C.Regazzoni-Shadow DN8
6 místo:D.Pironi-Tyrrell 008
- Přílohy
-
- reutemann.jpg (3.66 KiB) Zobrazeno 1223 x
-
- fitti.jpg (3.52 KiB) Zobrazeno 1223 x
-
- f5a.jpg (9.77 KiB) Zobrazeno 1223 x
-
- lauda.jpg (4.28 KiB) Zobrazeno 1223 x
-
- bt45c.jpg (9 KiB) Zobrazeno 1223 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host