Pravidla 2023

Vše o sezóně, komentáře k závodům
Zamčeno
Zpráva
Autor


Uživatelský avatar
Achard
23 vítězství
23 vítězství
Příspěvky: 23156
Registrován: 13 lis 2006, 17:55
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Pravidla (2023 a dále)

#3 Příspěvek od Achard » 06 kvě 2022, 14:09

Obrázek ObrázekObrázekObrázekObrázek Obrázek Obrázek ObrázekObrázek Obrázek








Uživatelský avatar
Achard
23 vítězství
23 vítězství
Příspěvky: 23156
Registrován: 13 lis 2006, 17:55
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Pravidla 2023

#11 Příspěvek od Achard » 22 úno 2023, 18:34

Komise F1 schválila novinky a to včetně nové pneumatiky do mokra

Podle tiskové zprávy FIA přišlo Pirelli s novou pneumatikou do mokra, která je „mnohem výkonnější než předchozí specifikace“. Pneumatika navíc nevyžaduje použití zahřívací deky. Připomeňme, že zahřívací deky by měly být od příštího roku zakázány. F1 ale v minulosti několikrát plánovaný zákaz nakonec zrušila.
Konstrukce pneumatiky bude k dispozici od Velké ceny Emilia Romagna. Komise F1 tuto změnu specifikace pneumatiky schválila.
Závodění za deště nebo obecně za mokra ale není jen o pneumatikách. Ještě větším problémem je vodní tříšť, kterou vozy generují. F1, FIA a týmy pracují na balíčku do deště. FIA jim za to poděkovala a chystá směrnici, která týmům umožní provádět práce na tomto balíčku mimo limity omezení aerodynamických testů (ATR) a nad rámec rozpočtového stropu. Testování balíčku na trati je naplánováno na druhé nebo třetí čtvrtletí roku 2023.

Komise schválila návrh na zmírnění regulace rádiových zpráv pro jezdce a od jezdců po celou dobu soutěže.

Komise F1 také potvrdila změny na okruzích:
Saúdská Arábie: změny se týkají zlepšení viditelnosti
Ázerbájdžán: nový povrch
Miami: nový povrch
Zandvoort: prostor mezi místy pro zastávky v boxech se zvětšil o 1,5 m
Katar: bude vybudována nová budova boxů a infrastruktura paddocku
Dojde také ke změnám DRS zón a to v Bahrajnu, Džiddě, Melbourne, Baku a Miami. Většinou jde o posun aktivačního a detekčního bodu. V Melbourne se ale také vrátí čtvrtá aktivační zóna.

Došlo také ke schválení drobných úprav sportovních, technických a finančních pravidel pro letošní rok. Jde například o zavedení období zimní odstávky (zřejmě dříve diskutovaná analogie letní povinné odstávky) pro soutěžící i výrobce PJ.

Dále k úpravě, která má umožnit snazší přístup do továren pro auditorský tým FIA, aby bylo možné dohlížet na dodržování finančních předpisů ze strany týmů a výrobců PJ a na dodržování provozních omezení technických a sportovních předpisů.

Došlo také k úpravě rozpočtového stropu. Ten je vypočítán pro 21 závodů. Pokud jich je více (letos 23), tak se navyšuje. Původně se navyšoval o 1,2 milionu dolarů na závod, nově to bude o 1,8 milionu.

Všechny změny musí schválit Světová rada motorsportu.
Obrázek ObrázekObrázekObrázekObrázek Obrázek Obrázek ObrázekObrázek Obrázek


Uživatelský avatar
alfa
12 vítězství
12 vítězství
Příspěvky: 12235
Registrován: 22 led 2008, 11:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Pravidla 2023

#13 Příspěvek od alfa » 29 dub 2023, 17:00

Bernd Mayländer dostane náskok. F1 změnila procesy pro restart závodu

Hlavní změnou je, že safety car vyjede na trať dříve, než bylo dosud obvyklé, aby měl lídr závodu větší kontrolu nad tempem a jezdci mohli při cestě z boxů na startovní rošt lépe zahřát pneumatiky.
Bernd Mayländer se vydá na trať 30 sekund před startovním polem. Nabízí se však otázka, k čemu safety car na trati bude, když se v podstatě jedná o klasické zahřívací kolo (jen se do něj jezdci nevydávají z roštu ale obvykle z boxové uličky).
„Tento postup bude znamenat, že safety car vyjede z boxové uličky a poté okamžitě zhasne světla, takže když o 30 sekund později vyjede startovní pole z boxové uličky, bude tempo určovat vedoucí vůz,“ uvedl mluvčí FIA, kterého cituje Motorsport.com.
„Tento aktualizovaný postup byl zaveden, aby jezdci mohli efektivněji řídit teplotu svých pneumatik před restartem z pevných pozic.“
Podle FIA je řešení dočasné a později budou provedeny další trvalé změny.
Obrázek ObrázekObrázekObrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
Achard
23 vítězství
23 vítězství
Příspěvky: 23156
Registrován: 13 lis 2006, 17:55
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Pravidla 2023

#14 Příspěvek od Achard » 25 kvě 2023, 15:17

FIA upravila pravidla pro dvojité žluté vlajky během VSC a SC

Dvojitá žlutá vlajka znamená, že na trati je odstavený vůz, trosky nebo se tam pohybují traťoví maršálové.
Podle Mezinárodního sportovního řádu mají jezdci v úseku, kde vlají dvojité žluté, výrazně snižit rychlost, nepředjíždět a být připraveni změnit směr jízdy nebo zastavit. Časy na kolo v kvalifikaci jsou při dvojité žluté zrušeny, aby se jezdci odradili od riskování.
Během safety caru nebo virtuálního safety caru je trochu větší prostor pro ignorování dvojitých žlutých vlajek. Jezdec totiž musí dodržovat časové delty, které vidí na volantu. Může se stát, že v úseku trati, kde je odstavený vůz nebo maršálové, jezdec jede rychleji, aby získal zpět ztracený čas.
Od nynějška však budou jezdci nuceni dodržovat stanovený rychlostní limit právě v oblasti s dvojitou žlutou vlajkou.
Technický ředitel FIA Tim Goss věří, že zavedení specifického rychlostního limitu pomůže jezdcům a zvýší bezpečnost pracovníků na trati.
„Chceme poskytnout jezdcům nástroj, který jim pomůže při incidentech a učiní závody ještě bezpečnějšími,“ řekl.
„Několik let používáme u safety caru a virtuálního safety caru delta časy (...), takže když se objeví fyzický nebo virtuální safety car, jezdci jsou o tomto delta čase informováni na displeji přístrojové desky a rádiovými tóny a musí udržovat kladnou hodnotu, což znamená, že jsou pomalejší než referenční čas pro dané kolo.“
„Existují však případy, kdy vozy mohou oprávněně dočasně zvýšit svou rychlost, aby získaly zpět čas, který ztratily vzhledem k tomuto referenčnímu času.“
„Nyní chceme rozšířit používání konceptu delta času, abychom zajistili, že vozy budou striktně zpomaleny na požadovaný delta čas, když jsou vyvěšeny dvojitě žluté vlajky pod virtuálním safety carem nebo safety carem, takže zavádíme speciální referenční rychlostní limit v oblasti, kde jsou tyto vlajky vyvěšeny.“
Jezdci budou na zónu s dvojitou žlutou vlajkou upozorněni vizuálně i zvukově, takže by je neměla zaskočit nutnost dalšího zpomalení. Požadavky na deltu se na začátku zóny s dvojitou žlutou vlajkou vrátí na nulu.
Obrázek ObrázekObrázekObrázekObrázek Obrázek Obrázek ObrázekObrázek Obrázek

Uživatelský avatar
alfa
12 vítězství
12 vítězství
Příspěvky: 12235
Registrován: 22 led 2008, 11:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Pravidla 2023

#15 Příspěvek od alfa » 02 zář 2023, 12:00

101 sekund, nebo trest. FIA přijala další opatření, aby zabránil chaosu v kvalifikaci
Od jezdců je vyžadován minimální čas a to také ve výjezdovém kole.
Obrázek ObrázekObrázekObrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Zamčeno

Zpět na „Sezóna 2023“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host