Bernard Charles Ecclestone
nar. 28. října 1930
Vše nejlepší, Bernie! Obdivovaný i proklínaný boss F1 slaví kulaté narozeniny
Ecclestone Bernie (1930)
Re: Ecclestone Bernie (1930)
Sedm nejbizarnějších nápadů Bernieho Ecclestona jak zatraktivnit F1
Zkratky na trati
Způsoby, jak zatraktivnit závody, ležely podle jeho slov ve zlepšení podmínek pro předjíždění. Ostatně toto téma je velmi často skloňováno i v mnoha diskuzních fórech. Zatímco racionální odpověď zní snížit aerodynamické schopnosti vozu, řídící struktura vždy přemýšlela i o alternativních možnostech.
Jednu takovou proto v roce 2010 Ecclestone představil. Součástí návrhu bylo, aby každý závodní okruh měl své zkratky, které by jezdec mohl během závodu využít v předem stanoveném počtu. „Eliminovalo by se tím to, že se jeden jezdec zasekne za druhým, a to by bylo dobré i pro televizi,“ uvedl tehdy Ecclestone. Znělo by to o mnoho více šíleněji, kdyby hned následující rok nebyl představen systém DRS.
Umělé zavlažování trati
Kdo by nemiloval mokré závody. Vždy smažou výkonnostní rozdíly vozů a nechají vyniknout umění jezdce samotného. Stačí vzpomenout na loňskou Velkou cenu Brazílie. Problém je ale v tom, že počasí nikdo nevládne. Ovšem nebyl by to Bernie Ecclestone, aby nezkusil pro oko divákovo udělat maximum. Přišel proto s variantou umělého postřiku závodní dráhy.
„Existují okruhy, které můžete uměle zamokřit, a bylo by celkem snadné mít takové systémy na řadě tratí. Proč tedy v polovině závodu po dobu 20 minut nenechat pršet? Nebo na posledních deset kol? Varovat bychom je mohli třeba dvě minuty předem. Rozhodně by to bylo napínavé,“ nechal se v minulosti slyšet Ecclestone.
Prapodivné rozhodování o šampionovi
Bernie byl zřejmě jediný člověk na světě, kterému přišlo vyvrcholení sezony 2008 neatraktivní. Zřejmě se mu nelíbilo to, že Hamiltonovi stačilo k zisku titulu pouze páté místo v posledním závodě (vybojoval ho v poslední zatáčce posledního kola a posledního závodu sezony – pozn redakce). V důsledku toho přišel s kontroverzním návrhem titulování budoucích mistrů světa. Znamenalo by to ale zrušit bodový systém a namísto něho by o titulu rozhodoval počet vítězství dosažených v dané sezoně. Někteří tuto myšlenku dokonce podpořili, ale vesměs se Ecclestonově nápadu dostalo negativních reakcí.
Další z potrhlých ideí? Nikoli. Tento systém hodnocení byl nakonec implementován na začátku sezony 2009, nicméně jeho životnost byla pramalá. Prakticky záhy byl zase stáhnut. Bernie Ecclestone ale i po tomto neúspěchu kolikrát téma medailí znovu otevřel.
Bonusové zastávky v boxech pro čelo závodu
Nápady bývalého „šéfa“ formule 1 ale nejsou omezeny jen na dobu nedávné minulosti. Vracíme se do osmdesátých let, kdy startovnímu poli vévodil McLaren. Ecclestone tehdy, ku větší atraktivitě závodů, navrhl povinnou zastávku v boxech pro piloty, kteří vyhráli některý ze závodů. Vzorec byl následující: Pokud pilot vyhrál jeden závod, musel během následujícího závodu minimálně na jednu extra zastávku u mechaniků. Dvě výhry v sezoně pak znamenaly dvě zastávky a maximem byly tři pit stopy navíc během jednoho závodu. To samozřejmě s platností ve všech zbývajících podnicích sezony.
Hlavní myšlenkou bylo sesunout vedoucí závodníky a týmy do hloubi startovního pole a nechat je tak znovu klestit si cestu vpřed. Daleko větší množství předjížděcích manévrů by tedy znamenalo požadovanou úroveň atraktivnosti. Zvlášť když zastávky netrvaly pouhopouhé dvě sekundy.
Dvojité závody
Pro změnu jeden z těch nedávných úmyslů z dílny Bernieho Ecclestona se přimlouval za dva kratší závody během víkendu s přestávkou mezi nimi. „Auta by se kvalifikovala na sobotní závod obvyklým způsobem. Výsledky ze sobotního závodu by ale zároveň určovaly pořadí na start druhého závodu.“ Myšlenka samotná nezní příliš scestně, nicméně důvod pro zavedení takového formátu již ano. „Všechny sportovní série v Americe zavedly časový limit. A to především proto, že se američtí diváci nedokáží soustředit. Vystačí si tak s patnáctiminutovými segmenty. V současné době jsou lidé po celém světě stejní.“
Kvalifikační loterie
Pravidla kvalifikace prochází neustálou proměnou, i když to mnohdy není třeba. Zatímco obrácené pořadí na startovním roštu si vždy najde cestu k diskuznímu bodu Strategické skupiny, návrh z roku 2003 zvaný kvalifikační loterie už nikoli. Princip přiřazování čísla startovní pozice byl zkrátka podobný tomu, jako když se losuje tombola. Jen s tím rozdílem, že by pilotům byla na základě výsledků skutečné kvalifikace přiřazena čísla, ze kterých by se losovalo výsledné pořadí na start závodu.
Bernie Ecclestone to hájil slovy: „Pochopitelně byste měli promíchané startovní pořadí a kluci, kteří by se umístili v top desítce, by měli reálnou šanci postavit se na pole position.“
Mnohem nebezpečněji vyhlížející podívaná
V době, kdy se formule 1 stala natolik bezpečnou, a na její bezpečnosti se neustále pracuje – viz Halo systém –, ozval se Ecclestone s dobře načasovanou poznámkou, že by F1 měla vlastně být daleko nebezpečnější a být tak přehlídkou velkých havárií. Dokládají to jeho navrhované betonové zdi podél trati, které by jezdce trestaly za kdejakou chybu, nebo naopak prohlášení ke spektakulární havárii Fernanda Alonsa v Melbourne v roce 2016. Španěl navzdory totálně destrukci z auta rychle vylezl, což prý byla velká škoda.
„Když máte takovou nehodu, jako byla Fernandova, měli bychom to obehnat velkými zástěnami okolo místa činu a odvézt ho v sanitce do nemocnice. Později pak prohlásit, že díkybohu z toho vyvázl. Zkrátka trochu showbyznysu. Lidé to mají rádi.“
Zkratky na trati
Způsoby, jak zatraktivnit závody, ležely podle jeho slov ve zlepšení podmínek pro předjíždění. Ostatně toto téma je velmi často skloňováno i v mnoha diskuzních fórech. Zatímco racionální odpověď zní snížit aerodynamické schopnosti vozu, řídící struktura vždy přemýšlela i o alternativních možnostech.
Jednu takovou proto v roce 2010 Ecclestone představil. Součástí návrhu bylo, aby každý závodní okruh měl své zkratky, které by jezdec mohl během závodu využít v předem stanoveném počtu. „Eliminovalo by se tím to, že se jeden jezdec zasekne za druhým, a to by bylo dobré i pro televizi,“ uvedl tehdy Ecclestone. Znělo by to o mnoho více šíleněji, kdyby hned následující rok nebyl představen systém DRS.
Umělé zavlažování trati
Kdo by nemiloval mokré závody. Vždy smažou výkonnostní rozdíly vozů a nechají vyniknout umění jezdce samotného. Stačí vzpomenout na loňskou Velkou cenu Brazílie. Problém je ale v tom, že počasí nikdo nevládne. Ovšem nebyl by to Bernie Ecclestone, aby nezkusil pro oko divákovo udělat maximum. Přišel proto s variantou umělého postřiku závodní dráhy.
„Existují okruhy, které můžete uměle zamokřit, a bylo by celkem snadné mít takové systémy na řadě tratí. Proč tedy v polovině závodu po dobu 20 minut nenechat pršet? Nebo na posledních deset kol? Varovat bychom je mohli třeba dvě minuty předem. Rozhodně by to bylo napínavé,“ nechal se v minulosti slyšet Ecclestone.
Prapodivné rozhodování o šampionovi
Bernie byl zřejmě jediný člověk na světě, kterému přišlo vyvrcholení sezony 2008 neatraktivní. Zřejmě se mu nelíbilo to, že Hamiltonovi stačilo k zisku titulu pouze páté místo v posledním závodě (vybojoval ho v poslední zatáčce posledního kola a posledního závodu sezony – pozn redakce). V důsledku toho přišel s kontroverzním návrhem titulování budoucích mistrů světa. Znamenalo by to ale zrušit bodový systém a namísto něho by o titulu rozhodoval počet vítězství dosažených v dané sezoně. Někteří tuto myšlenku dokonce podpořili, ale vesměs se Ecclestonově nápadu dostalo negativních reakcí.
Další z potrhlých ideí? Nikoli. Tento systém hodnocení byl nakonec implementován na začátku sezony 2009, nicméně jeho životnost byla pramalá. Prakticky záhy byl zase stáhnut. Bernie Ecclestone ale i po tomto neúspěchu kolikrát téma medailí znovu otevřel.
Bonusové zastávky v boxech pro čelo závodu
Nápady bývalého „šéfa“ formule 1 ale nejsou omezeny jen na dobu nedávné minulosti. Vracíme se do osmdesátých let, kdy startovnímu poli vévodil McLaren. Ecclestone tehdy, ku větší atraktivitě závodů, navrhl povinnou zastávku v boxech pro piloty, kteří vyhráli některý ze závodů. Vzorec byl následující: Pokud pilot vyhrál jeden závod, musel během následujícího závodu minimálně na jednu extra zastávku u mechaniků. Dvě výhry v sezoně pak znamenaly dvě zastávky a maximem byly tři pit stopy navíc během jednoho závodu. To samozřejmě s platností ve všech zbývajících podnicích sezony.
Hlavní myšlenkou bylo sesunout vedoucí závodníky a týmy do hloubi startovního pole a nechat je tak znovu klestit si cestu vpřed. Daleko větší množství předjížděcích manévrů by tedy znamenalo požadovanou úroveň atraktivnosti. Zvlášť když zastávky netrvaly pouhopouhé dvě sekundy.
Dvojité závody
Pro změnu jeden z těch nedávných úmyslů z dílny Bernieho Ecclestona se přimlouval za dva kratší závody během víkendu s přestávkou mezi nimi. „Auta by se kvalifikovala na sobotní závod obvyklým způsobem. Výsledky ze sobotního závodu by ale zároveň určovaly pořadí na start druhého závodu.“ Myšlenka samotná nezní příliš scestně, nicméně důvod pro zavedení takového formátu již ano. „Všechny sportovní série v Americe zavedly časový limit. A to především proto, že se američtí diváci nedokáží soustředit. Vystačí si tak s patnáctiminutovými segmenty. V současné době jsou lidé po celém světě stejní.“
Kvalifikační loterie
Pravidla kvalifikace prochází neustálou proměnou, i když to mnohdy není třeba. Zatímco obrácené pořadí na startovním roštu si vždy najde cestu k diskuznímu bodu Strategické skupiny, návrh z roku 2003 zvaný kvalifikační loterie už nikoli. Princip přiřazování čísla startovní pozice byl zkrátka podobný tomu, jako když se losuje tombola. Jen s tím rozdílem, že by pilotům byla na základě výsledků skutečné kvalifikace přiřazena čísla, ze kterých by se losovalo výsledné pořadí na start závodu.
Bernie Ecclestone to hájil slovy: „Pochopitelně byste měli promíchané startovní pořadí a kluci, kteří by se umístili v top desítce, by měli reálnou šanci postavit se na pole position.“
Mnohem nebezpečněji vyhlížející podívaná
V době, kdy se formule 1 stala natolik bezpečnou, a na její bezpečnosti se neustále pracuje – viz Halo systém –, ozval se Ecclestone s dobře načasovanou poznámkou, že by F1 měla vlastně být daleko nebezpečnější a být tak přehlídkou velkých havárií. Dokládají to jeho navrhované betonové zdi podél trati, které by jezdce trestaly za kdejakou chybu, nebo naopak prohlášení ke spektakulární havárii Fernanda Alonsa v Melbourne v roce 2016. Španěl navzdory totálně destrukci z auta rychle vylezl, což prý byla velká škoda.
„Když máte takovou nehodu, jako byla Fernandova, měli bychom to obehnat velkými zástěnami okolo místa činu a odvézt ho v sanitce do nemocnice. Později pak prohlásit, že díkybohu z toho vyvázl. Zkrátka trochu showbyznysu. Lidé to mají rádi.“
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host