Tatra (1954)

Moderátoři: V.I.P., TOP10

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
GPfacts
jedno vítězství
jedno vítězství
Příspěvky: 1520
Registrován: 26 bře 2009, 17:24
Kontaktovat uživatele:

Tatra (1954)

#1 Příspěvek od GPfacts » 31 bře 2009, 16:02

Malokdo vi, ze Tatra T607-2 monopost splnoval parametry pro F-1 v sezone 1954. Na maly moment existovala teoreticka moznost, ze Tatra nastoupi do nektere GP, ale komunisticke vedeni pochopitelne nemelo zajem poustet lidi na nejake zavodeni v zapadni Evrope. Monopost mel 2.35 litrovy motor umisteny za ridicem a dosahoval rychlosti 215 km/h. Mozna stacilo, aby se tehdy nasel jeden rozumny clovek s dostatecnym vlivem, a statistiky mohly vypadat trochu zajimaveji.

Uživatelský avatar
Achard
23 vítězství
23 vítězství
Příspěvky: 23025
Registrován: 13 lis 2006, 17:55
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od Achard » 31 bře 2009, 23:39

Našel jsem zajímavé stránky o Tatře 607 - http://t603-marathon.tatraportal.sk/fot ... nopost.htm

Obrázek

Uživatelský avatar
GPfacts
jedno vítězství
jedno vítězství
Příspěvky: 1520
Registrován: 26 bře 2009, 17:24
Kontaktovat uživatele:

F-1

#3 Příspěvek od GPfacts » 01 dub 2009, 14:46

S vykonem necelych 200 koni by Tatra asi na Mercedesy nestacila, ale s trochou stesti by mozna byla jakz-takz srovnatelna s Gordini, jejichz piloti posbirali par bodiku. Ale v Ceskoslovensku to nikdy nepripadalo v uvahu, ty spekulace se vyskytly na zapade kde Tatra porad mela slusnou prestiz, taky diky jmenu Hans Ledwinka.

Uživatelský avatar
GPfacts
jedno vítězství
jedno vítězství
Příspěvky: 1520
Registrován: 26 bře 2009, 17:24
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od GPfacts » 10 led 2011, 11:24

Tatra – vůz Grand Prix, který nikdy nebyl

Předchůdce Tatry Nesselsdorfer Wagenbau (název Tatra byl přijat v roce 1919) postavil svůj první závodní vůz v roce 1900 a společnost se automobilovým závodům věnovala i v následujících desetiletích. Dalších 50 let však byly všechny jejich závodní vozy odvozeny z existujících sériových modelů. To zahrnovalo T602 Tatraplán Sport vyrobený pro Velkou cenu Československa v roce 1949, který vycházel z osobního vozu T600 (lidově Tatraplán), který sám o sobě navazoval na předválečnou koncepci modelů T77 a T87 navržené legendárním inženýrem Hansem. Ledwinka. V závodě, na kterém se podíleli mimo jiné Giuseppe Farina, Birabongse Bira, Emmanuel de Graffenried, Louis Chiron, Maurice Trintignant a konečný vítěz Peter Whitehead, skončil vůz řízený zkušeným závodním jezdcem Brunem Sojkou o dvě kola méně za 9.místo . Bylo to však pravděpodobně vůbec poprvé, kdy vzduchem chlazený vůz dokončil a byl klasifikován v oficiálně schválené soutěži Grand Prix.
Tatra v roce 1950 Tatra vyrobila svůj první (a dosud jediný) jednomístný: T607 Monopost. Ačkoli primárním důvodem jeho uvedení byl vývoj a testování nového motoru pro plánovanou limuzínu T603, jednalo se o skutečný účelový závodní vůz…
Vzduchem chlazený motor V8 o objemu 1985 ccm (jen o málo větší než jednotka T602) byl umístěn za řidičem a Monopost byl schopen dosahovat maximální rychlosti kolem 190 km/h. Ve svém prvním závodě, Velké ceně Československa v roce 1950, Sojka skončil druhý za Václavem Hovorkou na Maserati, ale jen o pár týdnů později Sojka zvítězil na novém okruhu ve Šternberku, který nahradil populární závod do vrchu Ecce Homo, a další vůz byl vyroben s větším motorem u 2350 ccm. Bohužel hned příští rok byl Sojka zabit při tréninku na stejný závod (za volantem T602), což vedlo k odstoupení Tatry. Zároveň v důsledku nastupující studené války a vzestupu železné opony nebyla Tatra schopna konkurovat na skutečně mezinárodní scéně a její jedinou příležitostnou zahraniční konkurencí by byly východoněmecké vozy EMW vyráběné v původní továrně BMW v Eisenachu. Po Sojkově smrti ovládli jezdci Jaroslav Pavelka, Adolf Veřmiřovský, Josef Chovanec, Alois Mark a Metoděj Přikryl krajské závody v Československu a zejména Ecce Homo, které Pavelka vyhrál v letech 1952 až 1954, zatímco Veřmiřovský triumfoval v letech 1957 a 1958…tam v roce 1955 ani 1956 nebyly žádné závody. V roce 1953 byla představena modernizovaná verze T607-2 a objem motoru vzrostl na 2545 ccm. V říjnu s tímto vozem Veřmiřovský vytvořil československý seedový rekord 207,972 km/h. Mezinárodně Pavelka vyhrál poslední dvě československé Velké ceny klasické éry v letech 1952 a 1954 (ten rok po závodní bitvě s EMW Arthura Rosenhammera a Edgara Bartha) a také skončil čtvrtý v Sachsenring-Rennen 1953 za Barthem (EMW BMW), Rudolf Krause (Greifzu-BMW) a Hans Stuck (AFM Kuchen).
Pro rok 1954 byl objem motoru upraven na 2472 ccm, což vedlo některé k domněnce, že Tatra by přece jen mohla v plánu vstoupit do mistrovství světa formule 1, nově otevřené pro vozy 2,50 litru. Je zřejmé, že monopost T607-2 by Stříbrné šípy Mercedes-Benz příliš netrápil, ale byl do jisté míry srovnatelný s vozy Gordini, které během sezóny dosáhly na několik umístění v top pěti. Vzhledem k tomu, že motor Tatry byl v neustálém vývoji, byl by patrný znatelný výkonový deficit, ale šťastný bod do šampionátu by rozhodně nebyl od věci. Podle historika Tatry Karla Rosenkranze však v archivu Tatry neexistuje žádná oficiální dokumentace, která by naznačovala úmysl zúčastnit se jakéhokoli závodu mistrovství světa.
Limuzína T603 se naplno začala vyrábět v roce 1957 a potřeba dalšího vývoje T607-2 se proto zmenšila. Tatra proto po sezóně 1958 vyřadila ze závodního programu monopostů a flotilu monopostů poslala do svého Technického muzea v Kopřivnici, kde je jeden z nich k vidění dodnes.

Uživatelský avatar
Tomas Vyslouzil
jedno vítězství
jedno vítězství
Příspěvky: 1953
Registrován: 23 led 2008, 09:34
Bydliště: Vsetín
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od Tomas Vyslouzil » 10 led 2011, 14:26

Tatra v muzeu
Přílohy
DSC_3313.jpg

Uživatelský avatar
Howl
1954 J.M.Fangio
1954 J.M.Fangio
Příspěvky: 38
Registrován: 08 čer 2015, 10:51
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra v F-1

#6 Příspěvek od Howl » 11 čer 2015, 11:24

Co tu čtu....Režim nebyl proti závodění na západě,na to pozor vidím to spíš tak že v roce 1954 byla spíš krize po finanční stránce-o několik let později další tehdy ještě Československá značka ŠKODA totiž začala dobývat ETCC a samozřejmě i Rallye kde v letech 80. jezdívali se Škodou 130LR Ladislav Křeček a Svatopluk Kvaizar.Za zajímavost stojí ale 70.léta-Škoda Motorsport z ČSSR totiž najmula do Rallye jednoho jezdce ze západu-Johna Hauglanda (NOR).Vím že jezdil Rallye ale některé zdroje mluví i o zmiňovaném ETCC.No a v 60.letech tu byla legendární Rallye Vltava až do let 70. coby ME v Rallye (ERC) a samozřejmě GP Československa v MotoGP či v roce 1987 v historicky první Sezoně WTCC se zde jelo také....ale 80.léta už byla dost otevřenější z hlediska Motoristického sportu,50-60-70.léta byla asi nejtěžší,v 50.letech chyběli finance pravděpodobně a až od let 60. se to začalo rozjíždět.......Ostatně F3 DDR,Československá F3 či Formula Easter vám už mpožná něco říkají........

Achard: Musel jsem opravit ČeskoSlovensko - na ta velká písmena jsem opravdu háklivý... ;-)
Obrázek ObrázekObrázek


F1-Scuderia Ferrari+Kimster
WRC-Hyundai Motorsport+Thierry Neuville
FE-TrulliGP+těžká otázka :-D asi Káča Legge,Nelsinho Piquet a JEV ;-)
DTM-BMW MTEK+třeba Marco Wittmann

P.S.Stejně je ta dnešní F1 komédie ale Bernie prohrává a F1 (o)žije!

Uživatelský avatar
Achard
23 vítězství
23 vítězství
Příspěvky: 23025
Registrován: 13 lis 2006, 17:55
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra v F-1

#7 Příspěvek od Achard » 11 čer 2015, 12:22

On byl za "socialismu" k motorsportu zvláštní vztah - na jedné straně to byl kapitalistický, buržoazní sport, nehodný socialisticky smýšlejících občanů, na druhé straně jsme vyváželi auta jako nejdůležitější prodejní artikl na získání deviz. A auta bylo nutné propagovat a jak jinak, že sportovními úspěchy... Navíc ještě v 50-tých soudruzi z NDR se prezentovali ve Formuli 1 a to do té doby, než Ernst Klodwig (a nekteří ostatní) zdrhli na západ...

Pamatuji si na reklamu, kdy škodovku propagoval Jan Lammers, tehdy aktivní jezdec F1 a moc se chlubili, že na ní začínal i Gilles Villeneuve...
Obrázek ObrázekObrázekObrázekObrázek Obrázek Obrázek ObrázekObrázek Obrázek


Uživatelský avatar
alfa
12 vítězství
12 vítězství
Příspěvky: 12094
Registrován: 22 led 2008, 11:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra v F-1

#9 Příspěvek od alfa » 27 led 2019, 00:53

Nejde přímo o vůz Tatra podle regulí Formule 1, ale je tam popsána historie toho vozu...

Autofotka týdne: Munzarova mistrovská tatrovka osiřela
Obrázek ObrázekObrázekObrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
Achard
23 vítězství
23 vítězství
Příspěvky: 23025
Registrován: 13 lis 2006, 17:55
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra v F-1

#10 Příspěvek od Achard » 14 říj 2020, 01:37

Česká Tatra se měla účastnit závodu F1, jezdec ale trénink prospal

Příběh, jenž je velmi smutný a jedinečný zároveň. Tatra jako taková se do formule 1 údajně nikdy nechystala, přesto se vydal na závod v Belgii člověk jménem Viglielmo Matozza.

Viglielmo začal v jeho garáži budovat vůz VM Monoplace (jednomístný vůz a jeho iniciály). Zajímavé ovšem je, že připravovaný monopost formule 1 měl motor Tatra V8.
Závodník vynechal spánek po několik nocí, aby byl připravený na závod XXIII Grand Prix des Frontières, který se konal roku 1954. Přestože už v té době byly důležité ve formuli 1 peníze, Matozza byl snílek, jenž věřil, že i on se může dostat na start. Jakmile dorazil na místo, tak se rozhodl svůj vůz z číslem 36 vyložit a chvíli zavřít oči a lehnout si v doprovodném vozidle.
Viglielmo bohužel zaspal celý trénink a probudil se jen chvíli předtím, než byla vyvěšena šachovnicová vlajka. Důvod toho, proč tedy nestartoval bylo, že zkrátka zaspal.
Do formule 1 už se nikdy nevrátil, ale svou formuli VM, která vycházela z Tatry 607, přestavěl na dvoulitrový sportovní vůz, jenž dosáhl bohužel mizerných výsledků.
Obrázek ObrázekObrázekObrázekObrázek Obrázek Obrázek ObrázekObrázek Obrázek

Odpovědět

Zpět na „Nerealizované týmy (vozy)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů