Tatra (1954)
Tatra (1954)
Malokdo vi, ze Tatra T607-2 monopost splnoval parametry pro F-1 v sezone 1954. Na maly moment existovala teoreticka moznost, ze Tatra nastoupi do nektere GP, ale komunisticke vedeni pochopitelne nemelo zajem poustet lidi na nejake zavodeni v zapadni Evrope. Monopost mel 2.35 litrovy motor umisteny za ridicem a dosahoval rychlosti 215 km/h. Mozna stacilo, aby se tehdy nasel jeden rozumny clovek s dostatecnym vlivem, a statistiky mohly vypadat trochu zajimaveji.
F-1
S vykonem necelych 200 koni by Tatra asi na Mercedesy nestacila, ale s trochou stesti by mozna byla jakz-takz srovnatelna s Gordini, jejichz piloti posbirali par bodiku. Ale v Ceskoslovensku to nikdy nepripadalo v uvahu, ty spekulace se vyskytly na zapade kde Tatra porad mela slusnou prestiz, taky diky jmenu Hans Ledwinka.
Tatra – vůz Grand Prix, který nikdy nebyl
Předchůdce Tatry Nesselsdorfer Wagenbau (název Tatra byl přijat v roce 1919) postavil svůj první závodní vůz v roce 1900 a společnost se automobilovým závodům věnovala i v následujících desetiletích. Dalších 50 let však byly všechny jejich závodní vozy odvozeny z existujících sériových modelů. To zahrnovalo T602 Tatraplán Sport vyrobený pro Velkou cenu Československa v roce 1949, který vycházel z osobního vozu T600 (lidově Tatraplán), který sám o sobě navazoval na předválečnou koncepci modelů T77 a T87 navržené legendárním inženýrem Hansem. Ledwinka. V závodě, na kterém se podíleli mimo jiné Giuseppe Farina, Birabongse Bira, Emmanuel de Graffenried, Louis Chiron, Maurice Trintignant a konečný vítěz Peter Whitehead, skončil vůz řízený zkušeným závodním jezdcem Brunem Sojkou o dvě kola méně za 9.místo . Bylo to však pravděpodobně vůbec poprvé, kdy vzduchem chlazený vůz dokončil a byl klasifikován v oficiálně schválené soutěži Grand Prix.
Tatra v roce 1950 Tatra vyrobila svůj první (a dosud jediný) jednomístný: T607 Monopost. Ačkoli primárním důvodem jeho uvedení byl vývoj a testování nového motoru pro plánovanou limuzínu T603, jednalo se o skutečný účelový závodní vůz…
Vzduchem chlazený motor V8 o objemu 1985 ccm (jen o málo větší než jednotka T602) byl umístěn za řidičem a Monopost byl schopen dosahovat maximální rychlosti kolem 190 km/h. Ve svém prvním závodě, Velké ceně Československa v roce 1950, Sojka skončil druhý za Václavem Hovorkou na Maserati, ale jen o pár týdnů později Sojka zvítězil na novém okruhu ve Šternberku, který nahradil populární závod do vrchu Ecce Homo, a další vůz byl vyroben s větším motorem u 2350 ccm. Bohužel hned příští rok byl Sojka zabit při tréninku na stejný závod (za volantem T602), což vedlo k odstoupení Tatry. Zároveň v důsledku nastupující studené války a vzestupu železné opony nebyla Tatra schopna konkurovat na skutečně mezinárodní scéně a její jedinou příležitostnou zahraniční konkurencí by byly východoněmecké vozy EMW vyráběné v původní továrně BMW v Eisenachu. Po Sojkově smrti ovládli jezdci Jaroslav Pavelka, Adolf Veřmiřovský, Josef Chovanec, Alois Mark a Metoděj Přikryl krajské závody v Československu a zejména Ecce Homo, které Pavelka vyhrál v letech 1952 až 1954, zatímco Veřmiřovský triumfoval v letech 1957 a 1958…tam v roce 1955 ani 1956 nebyly žádné závody. V roce 1953 byla představena modernizovaná verze T607-2 a objem motoru vzrostl na 2545 ccm. V říjnu s tímto vozem Veřmiřovský vytvořil československý seedový rekord 207,972 km/h. Mezinárodně Pavelka vyhrál poslední dvě československé Velké ceny klasické éry v letech 1952 a 1954 (ten rok po závodní bitvě s EMW Arthura Rosenhammera a Edgara Bartha) a také skončil čtvrtý v Sachsenring-Rennen 1953 za Barthem (EMW BMW), Rudolf Krause (Greifzu-BMW) a Hans Stuck (AFM Kuchen).
Pro rok 1954 byl objem motoru upraven na 2472 ccm, což vedlo některé k domněnce, že Tatra by přece jen mohla v plánu vstoupit do mistrovství světa formule 1, nově otevřené pro vozy 2,50 litru. Je zřejmé, že monopost T607-2 by Stříbrné šípy Mercedes-Benz příliš netrápil, ale byl do jisté míry srovnatelný s vozy Gordini, které během sezóny dosáhly na několik umístění v top pěti. Vzhledem k tomu, že motor Tatry byl v neustálém vývoji, byl by patrný znatelný výkonový deficit, ale šťastný bod do šampionátu by rozhodně nebyl od věci. Podle historika Tatry Karla Rosenkranze však v archivu Tatry neexistuje žádná oficiální dokumentace, která by naznačovala úmysl zúčastnit se jakéhokoli závodu mistrovství světa.
Limuzína T603 se naplno začala vyrábět v roce 1957 a potřeba dalšího vývoje T607-2 se proto zmenšila. Tatra proto po sezóně 1958 vyřadila ze závodního programu monopostů a flotilu monopostů poslala do svého Technického muzea v Kopřivnici, kde je jeden z nich k vidění dodnes.
Předchůdce Tatry Nesselsdorfer Wagenbau (název Tatra byl přijat v roce 1919) postavil svůj první závodní vůz v roce 1900 a společnost se automobilovým závodům věnovala i v následujících desetiletích. Dalších 50 let však byly všechny jejich závodní vozy odvozeny z existujících sériových modelů. To zahrnovalo T602 Tatraplán Sport vyrobený pro Velkou cenu Československa v roce 1949, který vycházel z osobního vozu T600 (lidově Tatraplán), který sám o sobě navazoval na předválečnou koncepci modelů T77 a T87 navržené legendárním inženýrem Hansem. Ledwinka. V závodě, na kterém se podíleli mimo jiné Giuseppe Farina, Birabongse Bira, Emmanuel de Graffenried, Louis Chiron, Maurice Trintignant a konečný vítěz Peter Whitehead, skončil vůz řízený zkušeným závodním jezdcem Brunem Sojkou o dvě kola méně za 9.místo . Bylo to však pravděpodobně vůbec poprvé, kdy vzduchem chlazený vůz dokončil a byl klasifikován v oficiálně schválené soutěži Grand Prix.
Tatra v roce 1950 Tatra vyrobila svůj první (a dosud jediný) jednomístný: T607 Monopost. Ačkoli primárním důvodem jeho uvedení byl vývoj a testování nového motoru pro plánovanou limuzínu T603, jednalo se o skutečný účelový závodní vůz…
Vzduchem chlazený motor V8 o objemu 1985 ccm (jen o málo větší než jednotka T602) byl umístěn za řidičem a Monopost byl schopen dosahovat maximální rychlosti kolem 190 km/h. Ve svém prvním závodě, Velké ceně Československa v roce 1950, Sojka skončil druhý za Václavem Hovorkou na Maserati, ale jen o pár týdnů později Sojka zvítězil na novém okruhu ve Šternberku, který nahradil populární závod do vrchu Ecce Homo, a další vůz byl vyroben s větším motorem u 2350 ccm. Bohužel hned příští rok byl Sojka zabit při tréninku na stejný závod (za volantem T602), což vedlo k odstoupení Tatry. Zároveň v důsledku nastupující studené války a vzestupu železné opony nebyla Tatra schopna konkurovat na skutečně mezinárodní scéně a její jedinou příležitostnou zahraniční konkurencí by byly východoněmecké vozy EMW vyráběné v původní továrně BMW v Eisenachu. Po Sojkově smrti ovládli jezdci Jaroslav Pavelka, Adolf Veřmiřovský, Josef Chovanec, Alois Mark a Metoděj Přikryl krajské závody v Československu a zejména Ecce Homo, které Pavelka vyhrál v letech 1952 až 1954, zatímco Veřmiřovský triumfoval v letech 1957 a 1958…tam v roce 1955 ani 1956 nebyly žádné závody. V roce 1953 byla představena modernizovaná verze T607-2 a objem motoru vzrostl na 2545 ccm. V říjnu s tímto vozem Veřmiřovský vytvořil československý seedový rekord 207,972 km/h. Mezinárodně Pavelka vyhrál poslední dvě československé Velké ceny klasické éry v letech 1952 a 1954 (ten rok po závodní bitvě s EMW Arthura Rosenhammera a Edgara Bartha) a také skončil čtvrtý v Sachsenring-Rennen 1953 za Barthem (EMW BMW), Rudolf Krause (Greifzu-BMW) a Hans Stuck (AFM Kuchen).
Pro rok 1954 byl objem motoru upraven na 2472 ccm, což vedlo některé k domněnce, že Tatra by přece jen mohla v plánu vstoupit do mistrovství světa formule 1, nově otevřené pro vozy 2,50 litru. Je zřejmé, že monopost T607-2 by Stříbrné šípy Mercedes-Benz příliš netrápil, ale byl do jisté míry srovnatelný s vozy Gordini, které během sezóny dosáhly na několik umístění v top pěti. Vzhledem k tomu, že motor Tatry byl v neustálém vývoji, byl by patrný znatelný výkonový deficit, ale šťastný bod do šampionátu by rozhodně nebyl od věci. Podle historika Tatry Karla Rosenkranze však v archivu Tatry neexistuje žádná oficiální dokumentace, která by naznačovala úmysl zúčastnit se jakéhokoli závodu mistrovství světa.
Limuzína T603 se naplno začala vyrábět v roce 1957 a potřeba dalšího vývoje T607-2 se proto zmenšila. Tatra proto po sezóně 1958 vyřadila ze závodního programu monopostů a flotilu monopostů poslala do svého Technického muzea v Kopřivnici, kde je jeden z nich k vidění dodnes.
- Tomas Vyslouzil
- jedno vítězství
- Příspěvky: 1958
- Registrován: 23 led 2008, 09:34
- Bydliště: Vsetín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tatra v F-1
Co tu čtu....Režim nebyl proti závodění na západě,na to pozor vidím to spíš tak že v roce 1954 byla spíš krize po finanční stránce-o několik let později další tehdy ještě Československá značka ŠKODA totiž začala dobývat ETCC a samozřejmě i Rallye kde v letech 80. jezdívali se Škodou 130LR Ladislav Křeček a Svatopluk Kvaizar.Za zajímavost stojí ale 70.léta-Škoda Motorsport z ČSSR totiž najmula do Rallye jednoho jezdce ze západu-Johna Hauglanda (NOR).Vím že jezdil Rallye ale některé zdroje mluví i o zmiňovaném ETCC.No a v 60.letech tu byla legendární Rallye Vltava až do let 70. coby ME v Rallye (ERC) a samozřejmě GP Československa v MotoGP či v roce 1987 v historicky první Sezoně WTCC se zde jelo také....ale 80.léta už byla dost otevřenější z hlediska Motoristického sportu,50-60-70.léta byla asi nejtěžší,v 50.letech chyběli finance pravděpodobně a až od let 60. se to začalo rozjíždět.......Ostatně F3 DDR,Československá F3 či Formula Easter vám už mpožná něco říkají........
Achard: Musel jsem opravit ČeskoSlovensko - na ta velká písmena jsem opravdu háklivý...
Achard: Musel jsem opravit ČeskoSlovensko - na ta velká písmena jsem opravdu háklivý...
F1-Scuderia Ferrari+Kimster
WRC-Hyundai Motorsport+Thierry Neuville
FE-TrulliGP+těžká otázka asi Káča Legge,Nelsinho Piquet a JEV
DTM-BMW MTEK+třeba Marco Wittmann
P.S.Stejně je ta dnešní F1 komédie ale Bernie prohrává a F1 (o)žije!
- Achard
- 23 vítězství
- Příspěvky: 23064
- Registrován: 13 lis 2006, 17:55
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tatra v F-1
On byl za "socialismu" k motorsportu zvláštní vztah - na jedné straně to byl kapitalistický, buržoazní sport, nehodný socialisticky smýšlejících občanů, na druhé straně jsme vyváželi auta jako nejdůležitější prodejní artikl na získání deviz. A auta bylo nutné propagovat a jak jinak, že sportovními úspěchy... Navíc ještě v 50-tých soudruzi z NDR se prezentovali ve Formuli 1 a to do té doby, než Ernst Klodwig (a nekteří ostatní) zdrhli na západ...
Pamatuji si na reklamu, kdy škodovku propagoval Jan Lammers, tehdy aktivní jezdec F1 a moc se chlubili, že na ní začínal i Gilles Villeneuve...
Pamatuji si na reklamu, kdy škodovku propagoval Jan Lammers, tehdy aktivní jezdec F1 a moc se chlubili, že na ní začínal i Gilles Villeneuve...
Re: Tatra v F-1
Nejde přímo o vůz Tatra podle regulí Formule 1, ale je tam popsána historie toho vozu...
Autofotka týdne: Munzarova mistrovská tatrovka osiřela
Autofotka týdne: Munzarova mistrovská tatrovka osiřela
- Achard
- 23 vítězství
- Příspěvky: 23064
- Registrován: 13 lis 2006, 17:55
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tatra v F-1
Česká Tatra se měla účastnit závodu F1, jezdec ale trénink prospal
Příběh, jenž je velmi smutný a jedinečný zároveň. Tatra jako taková se do formule 1 údajně nikdy nechystala, přesto se vydal na závod v Belgii člověk jménem Viglielmo Matozza.
Viglielmo začal v jeho garáži budovat vůz VM Monoplace (jednomístný vůz a jeho iniciály). Zajímavé ovšem je, že připravovaný monopost formule 1 měl motor Tatra V8.
Závodník vynechal spánek po několik nocí, aby byl připravený na závod XXIII Grand Prix des Frontières, který se konal roku 1954. Přestože už v té době byly důležité ve formuli 1 peníze, Matozza byl snílek, jenž věřil, že i on se může dostat na start. Jakmile dorazil na místo, tak se rozhodl svůj vůz z číslem 36 vyložit a chvíli zavřít oči a lehnout si v doprovodném vozidle.
Viglielmo bohužel zaspal celý trénink a probudil se jen chvíli předtím, než byla vyvěšena šachovnicová vlajka. Důvod toho, proč tedy nestartoval bylo, že zkrátka zaspal.
Do formule 1 už se nikdy nevrátil, ale svou formuli VM, která vycházela z Tatry 607, přestavěl na dvoulitrový sportovní vůz, jenž dosáhl bohužel mizerných výsledků.
Příběh, jenž je velmi smutný a jedinečný zároveň. Tatra jako taková se do formule 1 údajně nikdy nechystala, přesto se vydal na závod v Belgii člověk jménem Viglielmo Matozza.
Viglielmo začal v jeho garáži budovat vůz VM Monoplace (jednomístný vůz a jeho iniciály). Zajímavé ovšem je, že připravovaný monopost formule 1 měl motor Tatra V8.
Závodník vynechal spánek po několik nocí, aby byl připravený na závod XXIII Grand Prix des Frontières, který se konal roku 1954. Přestože už v té době byly důležité ve formuli 1 peníze, Matozza byl snílek, jenž věřil, že i on se může dostat na start. Jakmile dorazil na místo, tak se rozhodl svůj vůz z číslem 36 vyložit a chvíli zavřít oči a lehnout si v doprovodném vozidle.
Viglielmo bohužel zaspal celý trénink a probudil se jen chvíli předtím, než byla vyvěšena šachovnicová vlajka. Důvod toho, proč tedy nestartoval bylo, že zkrátka zaspal.
Do formule 1 už se nikdy nevrátil, ale svou formuli VM, která vycházela z Tatry 607, přestavěl na dvoulitrový sportovní vůz, jenž dosáhl bohužel mizerných výsledků.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů