1974 - Lotus 76

Moderátoři: V.I.P., TOP10

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Nekolny Rostislav
70 vítězství
70 vítězství
Příspěvky: 64778
Registrován: 27 lis 2008, 21:25
Bydliště: HAVÍŘOV
Kontaktovat uživatele:

1974 - Lotus 76

#1 Příspěvek od Nekolny Rostislav » 16 kvě 2009, 11:29

Chapman pověřil návrháře R.Bellamy, aby pro rok 1974 vyvinul z Lotusu 72 typ Lotus 76. Podmínkou bylo, aby nový typ měl menší váhu jak 72. Vůz byl plný nových nápadů ,například dvojitý zadní spojler, dva brzdové pedály, elektronickou spojku ovládanou pedálem i tlačítkem na řídící páce. Vůz byl ale nespolehlivý a navíc nebyl o mnoho lehčí než 72. Lotus 76 se stal atrakcí, ale taky nejhorším vozem z celé historie Lotusů. Jezdci R.Peterson a J.Ickx absolvovali s 76 pět VC. Nejlepším umístěním bylo 4 místo při VC NSR.
Přílohy
7274e0b0da6b028a09c169a32afdeb1a.jpg
39550883d9aab15b1d96c941fe86c2d4.jpg
14463818094_e0e9bd9d72_b.jpg
lotus-76-sing-2014-12.jpg
ObrázekObrázek ObrázekObrázek
dali 1951

Uživatelský avatar
Achard
23 vítězství
23 vítězství
Příspěvky: 23122
Registrován: 13 lis 2006, 17:55
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od Achard » 19 kvě 2009, 12:41

Geniální konstruktér Colin Chapnam dokázal vždy přijít s něčím novým, co posunulo vývoj Formule 1 kupředu. V roce 1970 představil Lotus 72 s klínovým tvarem, který na dlouhá léta ovlivnil automobilový sport. Již v tomto premiérové roce se s ním stal Jochen Rindt mistrem světa a s vylepšeným Lotusem 72D druhý titul přidal v roce 1972 Emerson Fittipaldi. Následující rok (1973) získal tým Pohár konstruktérů, ale jezdecký titul mu proklouzl především kvůli vyšší poruchovosti, ale také vzájemné rivalitě jezdců. Díky ní tým opustil Emerson Fittipaldi a Ronieho Petersona pro sezónu 1974 doplnil zkušený Jacky Ickx.
Jako by však C.Chapman ztratil invenci, protože vyjma experimentu s turbínovým vozem (Lotus 56B) v roce 1971 nepřišel s žádnou novou konstrukcí a stále jen vylepšoval stárnoucí Lotus 72 (v roce 1973 – 74 se jednalo o modifikaci E)
Na začátku roku 1974 však ohromil svět svým novým vozem, nabitým nápady – Lotusem 76.

11. února 1974 byl v londýnském New London Theatre představen nový vůz, na jehož konstrukci spolupracoval Ralph Bellamy a nesl název „John Player Special Formel 1“. Již sám název byl překvapením, protože se v něm neobjevilo jméno Lotus, ani typové označení, do té doby pro tento tým běžné.
Vůz vedle jména zaujal i řadou neotřelých inovací. Především to byla elektrohydraulická spojka , kterou jezdec ovládal stisknutím tlačítka na řadící páce. Jezdec však mohl použít i „klasický“ spojkový pedál.
Další zajímavostí jsou čtyři pedály - plynový, spojkový a mezi nimi dva brzdové (po stranách sloupku řízení, který znemožňoval ovládat brzdu oběma nohama). Takto mohl jezdec v rychlých zatáčkách přibrzdit, aniž by musel úplně uvolnit plynový pedál. Odborníky ještě zaujaly „obrácené“ závěsy zadních kol. Lotus 72 měl dvě dlouhá ramena dole a jedno krátké příčné rameno nahoře. Tento vůz má dvě horní krátká ramena a jedno příčné dole. Dolní ramena jsou různě dlouhá a navíc uchycena na převodovce, horní jsou uchycené na motoru. Tato změna přinesla úsporu 10 kg váhy (Lotus 72 patřil mezi nejtěžší vozy startovního pole).
Snad nejviditelnější změnou byla dvě zadní přítlačná křídla, z toho spodní velice nízko, takže na něj přichází nezvířený vzduch a vůz tak vykazuje větší přítlak.

Sezónu 1974 začal tým s Lotusem 72E a nový vůz, nazývaný nyní JPS 9 (Peterson) a JPS 10 (Ickx) měl premiéru při třetím závodě v Jihoafrické republice. Nic ale pořádně nefungovalo. Především „revoluční“ spojka stávkuje, takže Peterson přesedne do Lotusu 72E a zajíždí své nejlepší časy…. Ale ani po opravě není vše v pořádku – zlobí zapalování a nakonec exploduje hasící přístroj… Veškerá snaha stačí na 16 startovní pozici… J.Ickx používal výhradně „nožní“ spojku, protože ani jemu druhá možnost nefungovala. Přesto (nebo právě proto) zajíždí 10 čas. Kalich hořkosti však oba musí vypít v závodě až do dna. Ve druhém kole dojde k jejich vzájemné kolizi, když se R.Petersonovi zasekne šoupátko plynu a najede do J.Ickxe. Ronie končí ihned, Jackyho vůz opraví za použití dílu z Petersonova vozu. Vůz však dobře nejede, ještě několikrát zastaví v boxu, než ho odstaví pro selhání brzd.

Druhým nasazením byl nemistrovský závod International Trophy v Silverstone, kterého se účastnil pouze R.Peterson. Vůz, který přišel o jedno zadní křídlo a jeden pedál, kvalifikoval na druhém místě. Ne příliš kvalitní jezdecké pole (většinu vozů tvořili slabší F5000) vedl 19 kol, než zcela zničil zadní pneu a musel na výměnu. Stíhací jízdu zastavila porucha motoru…

Další závod se jede ve Španělsku a vůz zaznamenal řadu změn. Především natrvalo zmizel již v předchozím závodě chybějící brzdový pedál a jedno zadní křídlo, ale navíc i elektrohydraulická spojka. Změny opravdu přinesly zlepšení - Peterson startuje jako druhý, Ickx je pátý. Na startu prší. Peterson vyráží nejlépe, jde do čela a na druhého Laudu získává náskok. Pršet však přestává a tak závodníci zajíždí k výměně pneu. Ve 20 kole mění gumy i Peterson. Výměna je bezproblémová, avšak jeho jízdu po pouhých dvou kolech ukončí porucha motoru. Když k mechanikům zajede vedoucí Lauda, dostává se do čela závodu J.Ickx. Avšak i on po dvou kolech musí měnit na suché… Jeho výměna však neproběhla hladce. Při předčasném odjezdu z boxu poškodil kolo a při jeho opětovné montáži mu zhasl motor. Nervozita dostupuje vrcholu – J.Ickx místo startéru stiskl tlačítko hasicího zařízení a kokpit je hned plný pěny… Když konečně vyjíždí na trať, zastavuje ho poškozené brzdové potrubí.

V Belgii si oba jezdci stěžují na brzdy. R.Peterson se s problémy vyrovná a startuje z 5. místa, zatímco Ickx si stále stěžuje na katastrofální jízdní vlastnosti a zajíždí až šestnáctý čas. Problémy je neopustily ani v závodě. Peterson zastavuje v boxu k odvzdušnění brzd a výměně gum, J.Ickx koliduje s A.Merzariem a musí k opravě poškozeného brzdového potrubí. Ale brzdy stále zlobí a tak musí k mechanikům znovu na odvzdušnění. Všechna snaha je však marná – Peterson musí vzdát pro prasklou palivovou nádrž a Ickxovi se přehřeje motor…

Pro Monako učiní Chapman nečekaný tah – nasadí staré, ale osvědčené Lotusy 72 (v úpravě E). K dispozici má však jen jeden nepoškozený vůz a tak opráší z firemního muzea vůz, s kterým jezdil v roce 1972 E.Fittipaldi! Na adresu Lotusu se vznesla řada uštěpačných poznámek, jako např. od závodníka T.Schenkena: „To tady je Velká cena a ne závody veteránů“. Stal se však neuvěřitelný zázrak – Ronie Peterson v Monaku zvítězil!!!

Je jasné, že nový vůz, kterému se začíná pozvolna říkat Lotusu 76 bude zklamáním. C.Chapman se ho však nechce vzdát a přiváží ho na závody, kde je nasazován do tréninku. V závodě se ale objevuje jen Lotus 72E, který je stále konkurenceschopný - R.Peterson vítězí ve Francii a J.Ickx je třetí v Anglii.

K dalšímu nasazení Lotusu 76 dochází až v Německu a je to vlastně z nouze ctnost… R.Peterson v tréninku havaroval s úplně zničil předek „dvaasedmdesátky“ a tak nakonec startuje s opět přepracovaným Lotusem 76, jehož záď je ale převzata z havarovaného vozu. V závodě si vede velice dobře a dojíždí čtvrtý, necelou vteřinu za třetím Reutemannem a vteřinu před svým kolegou J.Ickxem na Lotusu 72E. Tyto tři body za čtvrté místo jsou jediné, které Lotus 76 získal.

Tento úspěch C.Chapmana povzbudil a „donutil“ J.Ickxe s Lotusem 76 startovat v Rakousku a Itálii.
V Rakousku si Ickx stěžuje na nedotáčivost a navíc poruchy mu nedovolují zajet slušný čas. Jeho 22. tréninkový čas je jeho druhý nejhorší v životě (ve Watkins Glen 1973 zajel 23 čas). Postupně se však probojuje na osmé místo a začíná stíhat P.Depaillera. Ten se pod tlakem dopustí chyby, udělá hodiny a Jacky se již nestačí vyhnout. Zdemolovaný Tyrrell, P.Depaillera zůstává na trati, Ickx dojíždí do boxu, kde vůz odstavuje. R.Peterson na Lotusu 72E „přežije“ svého kolegu jen o dvě kola, že mu praskne poloosa.
Poslední Evropský závod se jede v Itálii. Domácí fanoušci čekají vítězství vozu Ferrari, všem jim ale vypálí rybník R.Peterson (na Lotusu 72E), který využije odpadnutí rudých vozů a zvítězí. Potíže s vyladěním svého Lotusu 76 má J.Ickx. Napřed je nedotáčivý, po přestavění se nemůže zase zbavit přetáčivosti… Nakonec je z toho až 16 tréninkový čas. Opět se probijí dopředu, ve 30. kole však zazlobí vstřikování paliva a je konec…

A to by mohl být konec i Lotusu 76, ale není, čeká nás ještě derniéra…
Tým nasazuje již jen Lotus 72E, s kterým získá Peterson třetí místo v Kanadě a ročník končí závodem ve Watkin Glen v USA. Pozornost je upřena na boj o titul mezi C.Regazzonim (Ferrari), E.Fittipaldim (McLaren) a J.Scheckterem (Tyrrell). Tento závod má však ještě jednu zajímavou „vlastnost“ – je to nejlépe finančně dotovaný závod sezóny (dotován 235 000 dolary, vítěz bral 50 000 dolarů. Dnes jsou tyto částky úsměvné, tehdy se jednalo o velké sumy). A to byl pravděpodobně hlavní důvod, proč je naposledy oprášen Lotus 76, do něhož usedá T.Schenken (právě ten, co se v Monaku tak posmíval).
Lotusu se však nedaří. Ickx startuje ze 16 pozice, Peterson zajíždí nejhorší trénink sezóny a je devatenáctý. Pro tým to byl jeden z nejhorších výsledků sezóny. Peterson se sice probojuje mezi nejlepší, ale odpadne pro poruchu palivového systému a J.Ickx zlomí závěs už v 7 kole. A co derniera Lotusu 76 a T.Schenkena? (i pro tohoto závodníka je to poslední závod).
V tréninku zajíždí až 27. čas (z 30 přihlášených), což znamená, že se nekvalifikoval. Podle listin má startoval 25 jezdců, ale na start je jich nakonec připuštěno 27. Oba „náhradníci“ (před T.Schenkenem startoval ještě J.Dolhem na Surteesu) však startují s podmínkou, že po prvních kolech bude v závodě pokračovat pouze 25 vozů a ten kdo bude přespočetný, bude ze závodu diskvalifikován. Na startu měl problémy M.Andretti, kterého museli roztlačit, za což byl diskvalifikován a tak v závodě směl dále pokračovat J.Dolhem (ale ani on nakonec cíl neviděl – po smrtelné havárii týmového kolegy H.Koinigga byl ze závodu odvolán) a černý Petr tak zůstal T.Schenkenovi. Doslovně – černá vlajka, znamenající diskvalifikaci, jej zastaví v 7. kole…

I Colin Chapman se nevyhnul řadě slepých cest a špatných konstrukcí. Některé byly ještě horší než Lotus 76, přesto tento vůz byl jedním z největších zklamání. Ještě dlouho se z tohoto neúspěchu vzpamatovával a nedokázal najít nový nápad. Celou příští sezónu 1975 nasazuje pouze pět let starý Lotus 72, byť stále vylepšovaný. A na výsledcích to bylo znát – získává jediné stupně vítězů za druhé místo J.Ickxe ve Španělsku. Až v roce 1976 přichází s novým Lotusem 77, který ale jen velice pozvolna začíná být konkurenceschopný a M.Andretti s ním vítězí v posledním závodě sezóny, mokrém Japonsku. Ale to už je jiná kapitola…
Přílohy
74bel01a.jpg
74usa31.jpg
74za02.jpg

Uživatelský avatar
enzo66
2 vítězství
2 vítězství
Příspěvky: 2419
Registrován: 26 kvě 2007, 16:44
Bydliště: Koryčany
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od enzo66 » 29 říj 2009, 10:55

Lotus 76
Přílohy
Lotus_76.jpg
Lotus-76-Cosworth.jpg

Uživatelský avatar
Elio de Maky
2011 S.Vettel
2011 S.Vettel
Příspěvky: 849
Registrován: 08 úno 2008, 18:35
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od Elio de Maky » 19 bře 2011, 11:54

GP Německa

Obrázek

Uživatelský avatar
Nekolny Rostislav
70 vítězství
70 vítězství
Příspěvky: 64778
Registrován: 27 lis 2008, 21:25
Bydliště: HAVÍŘOV
Kontaktovat uživatele:

Re: 1974-Lotus -76

#5 Příspěvek od Nekolny Rostislav » 12 lis 2016, 14:39

Lotus -76
Přílohy
76 001.jpg
76-002.jpg
DSC_4396.jpg
DSC_2302.jpg
76-004.jpg
76-005.jpg
JU20208.jpg
JU20246.jpg
JU20235.jpg
76-007.jpg
Lotus-76-Cosworth-10557.jpg
Lotus-Cosworth_76_-_Flickr_-_andrewbasterfield_(1).jpg
ObrázekObrázek ObrázekObrázek
dali 1951

Uživatelský avatar
Nekolny Rostislav
70 vítězství
70 vítězství
Příspěvky: 64778
Registrován: 27 lis 2008, 21:25
Bydliště: HAVÍŘOV
Kontaktovat uživatele:

Re: 1974-Lotus -76

#6 Příspěvek od Nekolny Rostislav » 26 lis 2016, 17:40

Lotus -76
Přílohy
lotus 76.jpg
ObrázekObrázek ObrázekObrázek
dali 1951

Uživatelský avatar
Achard
23 vítězství
23 vítězství
Příspěvky: 23122
Registrován: 13 lis 2006, 17:55
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: 1974 - Lotus 76

#7 Příspěvek od Achard » 04 bře 2022, 20:48

Lotus 76
Přílohy
LOTUS 76.jpg
Obrázek ObrázekObrázekObrázekObrázek Obrázek Obrázek ObrázekObrázek Obrázek

Odpovědět

Zpět na „1970 - 1979“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů