sezona 1981
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1981
Mistr světa 1981
Nelson Piquet Brazílie-Brabham
počet vítězství-3
pole pozitions-4
nejrychlejší kolo-1
Nelson Piquet Brazílie-Brabham
počet vítězství-3
pole pozitions-4
nejrychlejší kolo-1
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1981
Pohár konstruktérů 1981
Williams-95 bodů
jezdci
A.Jones:počet vítězství 2,nejrychlejší kolo 5
C.Reutemann:počet vítězství 2,pole pozitions 2,nejrychlejší kolo 2
Williams-95 bodů
jezdci
A.Jones:počet vítězství 2,nejrychlejší kolo 5
C.Reutemann:počet vítězství 2,pole pozitions 2,nejrychlejší kolo 2
- Přílohy
-
- jones.jpg (3.28 KiB) Zobrazeno 1225 x
-
- reutemann.jpg (3.66 KiB) Zobrazeno 1225 x
-
- fw07c.jpg (8.42 KiB) Zobrazeno 1225 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1981
V sezoně se jelo patnáct závodů
USA-L.B.-15.březen
Brazílie-29.březen
Argentina-12.doben
San Marino-3.květen
Belgie-17.květen
Monako-31.květen
Španělsko-21.červen
Francie-7.červenec
V.Británie-18.červenec
Německo-2.srpen
Rakousko-16.srpen
Holandsko-30.srpen
Itálie-13.září
Kanada-27.září
USA-L.V.-17.říjen
bodování-1-9b,2-6b,3-4b,4-3b,5-2b,6-1b
USA-L.B.-15.březen
Brazílie-29.březen
Argentina-12.doben
San Marino-3.květen
Belgie-17.květen
Monako-31.květen
Španělsko-21.červen
Francie-7.červenec
V.Británie-18.červenec
Německo-2.srpen
Rakousko-16.srpen
Holandsko-30.srpen
Itálie-13.září
Kanada-27.září
USA-L.V.-17.říjen
bodování-1-9b,2-6b,3-4b,4-3b,5-2b,6-1b
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1981
Ani s uzavřením dohody mezi organizacemi FOCA a FISA z formule 1 nezmizely zákulisní boje. Hlavními aspiranty na vítězství zůstaly stáje Williams a Brabham. Až závěrečný závod v Las Vegas rozhodl o titulu ve prospěch Nélsona Piqueta.
Během zimní přestávky došlo k vyostření konfliktu mezi konstruktéry sdruženými v asociaci FOCA a sportovní federací FISA. V reakci na zákaz bočních těsnicích lišt se do oficiálního mistrovství světa formule 1 přihlásily pouze automobilky Ferrari, Renault, Alfa Romeo a Talbot (mající kontrolu nad stájí Ligier) a nevelké týmy Osella a Toleman. Britské stáje měly startovat v konkurenčním šampionátu WFMS, vyhlášeném vůdčí osobností organizace FOCA Berniem Ecclestonem a jeho právním poradcem Maxem Mosleym. Rozkolu na poslední chvíli zabránilo podepsání dohody Concorde v sídle FIA v Paříži. Uzavření smíru mezi Berniem Ecclestonem a Jeanem-Mariem Balestrem (prezidentem FISA) měl iniciovat Enzo Ferrari, podstatnou roli v uzavření dohody však sehrál koncern Philip Morris, jehož značka Marlboro patřila k nejdůležitějším sponzorům ve světě velkých cen.
FOCA podpisem concordské smlouvy akceptovala zákaz těsnicích lišt a zároveň získala úplnou kontrolu nad komerčními právy formule 1. Zákulisní boje tím bohužel neskončily. Podle nových technických předpisů mohly být vozy dál vybaveny těsnicími lištami v minimální výšce 60 mm nad povrchem trati. Týmy Brabham a Williams v úvodu sezóny začaly používat speciální hydraulický systém, který za jízdy snižoval výšku vozu, čímž se těsnicí lišty opět dostaly do kontaktu s vozovkou a vytvářely tak mnohem větší přítlak. Kontroverzní vynález konstruktéra Brabhamu Gordona Murraye zapříčinil další rozepře ohledně výkladu pravidel.
Nepokojná politická situace ve formuli 1 měla za následek odchod dodavatele pneumatik Goodyear. V úvodu roku proto všechny týmy vyjely na pneumatikách Michelin. Počínaje Velkou cenou Francie se Goodyear rozhodl k návratu. V průběhu sezóny se do dění ve formuli 1 zapojily také společnosti Pirelli a Avon, zásobující svými pneumatikami zejména menší týmy z konce startovního pole.
Favorizované stáje Williams a Brabham vstoupily do nového ročníku s upravenými loňskými monoposty a nezměněnými jezdeckými sestavami. Po boku úřadujícícho mistra světa Alana Jonese u Williamsu dál pokračoval Carlos Reutemann. Stáj Brabham reprezentovali Nélson Piquet a Hector Rebaque.
Ferrari po vzoru Renaultu vyvinulo vůz poháněný turbomotorem. Po odchodu Jodyho Schecktera do závodnického důchodu doplnil Gillese Villeneuvea Didier Pironi. Stáj Guye Ligiera převzala do vlastní režie francouzská automobilka Talbot, která prosadila návrat k dvanáctiválcovým motorům Matra. Týmovým kolegou Jacquese Laffitea se měl stát Jean-Pierre Jabouille, bývalý pilot Renaultu ale ještě stále nebyl plně zotaven z vážných zranění nohou utrpěných v loňské Velké ceně Kanady, proto do kokpitu druhého Ligieru v úvodu sezóny usedl Jean-Pierre Jarier.
Reného Arnouxe u Renaultu posílil Alain Prost, ačkoli talentovaný Francouz měl uzavřenou smlouvu s McLarenem i pro rok 1981. Nový majitel týmu McLaren Ron Dennis angažoval k Johnu Watsonovi nezkušeného Itala Andreu de Cesarise. Pod vedením technického ředitele Johna Barnarda vznikl revoluční monopost McLaren MP4-1 se skořepinou z uhlíkových vláken.
Prozíravý technický inovátor Colin Chapman představil nový Lotus 88 se zdvojeným šasi. Účelem této pozoruhodné konstrukce bylo nahrazení zakázaných těsnicích lišt. Techničtí komisaři tento koncept označili za neregulérní, a tak se k Chapmanově značné nelibosti na startu velké ceny nikdy neobjevil. Veterán Mario Andretti zamířil od Lotusu k Alfě Romeo, kde se stal kolegou Bruna Giacomelliho. Tým Lotus do nové sezóny vstoupil s jezdeckou dvojicí Elio de Angelis a Nigel Mansell. V průběhu roku se ke stáji vrátil její někdejší dlouholetý sponzor, tabákový koncern John Player Special.
O finanční podporu společnosti Candy naopak přišel tým Kena Tyrrella. K Eddiemu Cheeverovi se u Tyrrellu během roku připojil nováček Michele Alboreto. Stáj Arrows získala partnerství společností Ragno a Beta. Stávajícího jezdce Riccarda Patreseho doplnil debutant Siegfried Stohr. Tým Fittipaldi ke Kekemu Rosbergovi najal Brazilce Chica Serru. Marc Surer se připojil ke stáji Ensign, a tak ATS povolalo zpět svého někdejšího jezdce Jana Lammerse. Osella rozšířila svůj závodní program ve formuli 1 na dva nasazované vozy pro Argentince Miguela-Angela Guerru a Itala Beppe Gabbianiho.
Tým Theodore v loňské sezóně převzal vozy od Shadowu a v roce 1981 se vrátil do startovního pole s monopostem vlastní konstrukce, do jehož kokpitu usedl navrátilec Patrick Tambay.
Ve startovní listině se poprvé od roku 1977 objevil tým March, jenž se spojil se stájí RAM. V čele společnosti stanuli Robin Herd a John MacDonald, zatímco expilot formule 1 Guy Edwards měl na starosti jednání se sponzory. Za volanty monopostů March 811 usedli Derek Daly a nováček Eliseo Salazar z Chile. Dalším novým jménem mezi konstruktéry byl Toleman, sázející na přeplňované čtyřválce Hart. V pořadí třetí zástupce turbomotorů ve formuli 1 své účinkování ve velkých cenách obvykle končil neúspěšným pokusem o kvalifikaci do závodu. Jezdeckou dvojici Tolemanu vytvořili Derek Warwick a Brian Henton.
Zákulisní válka znovu poznamenala i kalendář mistrovských podniků. Únorového závodu v Kyalami se zúčastnily pouze týmy spojené v organizaci FOCA (zvítězil zde Reutemann), proto se jeho výsledky nezapočítávaly do šampionátu. Kalendář velkých cen naopak rozšířila Velká cena San Marina v Imole. Po výpadku tradičního závodu ve Watkins Glenu se druhý podnik na americké půdě přesunul na parkoviště hotelu Caesars Palace v Las Vegas. Body si připisovalo prvních 6 jezdců v cíli systémem 9, 6, 4, 3, 2, 1. Do konečného pořadí se započítávaly výsledky ze všech 15 velkých cen. Do Poháru konstruktérů se sčítaly body získané oběma oficiálně přihlášenými jezdci jednotlivých týmů a započítávaly se všechny výsledky.
Během zimní přestávky došlo k vyostření konfliktu mezi konstruktéry sdruženými v asociaci FOCA a sportovní federací FISA. V reakci na zákaz bočních těsnicích lišt se do oficiálního mistrovství světa formule 1 přihlásily pouze automobilky Ferrari, Renault, Alfa Romeo a Talbot (mající kontrolu nad stájí Ligier) a nevelké týmy Osella a Toleman. Britské stáje měly startovat v konkurenčním šampionátu WFMS, vyhlášeném vůdčí osobností organizace FOCA Berniem Ecclestonem a jeho právním poradcem Maxem Mosleym. Rozkolu na poslední chvíli zabránilo podepsání dohody Concorde v sídle FIA v Paříži. Uzavření smíru mezi Berniem Ecclestonem a Jeanem-Mariem Balestrem (prezidentem FISA) měl iniciovat Enzo Ferrari, podstatnou roli v uzavření dohody však sehrál koncern Philip Morris, jehož značka Marlboro patřila k nejdůležitějším sponzorům ve světě velkých cen.
FOCA podpisem concordské smlouvy akceptovala zákaz těsnicích lišt a zároveň získala úplnou kontrolu nad komerčními právy formule 1. Zákulisní boje tím bohužel neskončily. Podle nových technických předpisů mohly být vozy dál vybaveny těsnicími lištami v minimální výšce 60 mm nad povrchem trati. Týmy Brabham a Williams v úvodu sezóny začaly používat speciální hydraulický systém, který za jízdy snižoval výšku vozu, čímž se těsnicí lišty opět dostaly do kontaktu s vozovkou a vytvářely tak mnohem větší přítlak. Kontroverzní vynález konstruktéra Brabhamu Gordona Murraye zapříčinil další rozepře ohledně výkladu pravidel.
Nepokojná politická situace ve formuli 1 měla za následek odchod dodavatele pneumatik Goodyear. V úvodu roku proto všechny týmy vyjely na pneumatikách Michelin. Počínaje Velkou cenou Francie se Goodyear rozhodl k návratu. V průběhu sezóny se do dění ve formuli 1 zapojily také společnosti Pirelli a Avon, zásobující svými pneumatikami zejména menší týmy z konce startovního pole.
Favorizované stáje Williams a Brabham vstoupily do nového ročníku s upravenými loňskými monoposty a nezměněnými jezdeckými sestavami. Po boku úřadujícícho mistra světa Alana Jonese u Williamsu dál pokračoval Carlos Reutemann. Stáj Brabham reprezentovali Nélson Piquet a Hector Rebaque.
Ferrari po vzoru Renaultu vyvinulo vůz poháněný turbomotorem. Po odchodu Jodyho Schecktera do závodnického důchodu doplnil Gillese Villeneuvea Didier Pironi. Stáj Guye Ligiera převzala do vlastní režie francouzská automobilka Talbot, která prosadila návrat k dvanáctiválcovým motorům Matra. Týmovým kolegou Jacquese Laffitea se měl stát Jean-Pierre Jabouille, bývalý pilot Renaultu ale ještě stále nebyl plně zotaven z vážných zranění nohou utrpěných v loňské Velké ceně Kanady, proto do kokpitu druhého Ligieru v úvodu sezóny usedl Jean-Pierre Jarier.
Reného Arnouxe u Renaultu posílil Alain Prost, ačkoli talentovaný Francouz měl uzavřenou smlouvu s McLarenem i pro rok 1981. Nový majitel týmu McLaren Ron Dennis angažoval k Johnu Watsonovi nezkušeného Itala Andreu de Cesarise. Pod vedením technického ředitele Johna Barnarda vznikl revoluční monopost McLaren MP4-1 se skořepinou z uhlíkových vláken.
Prozíravý technický inovátor Colin Chapman představil nový Lotus 88 se zdvojeným šasi. Účelem této pozoruhodné konstrukce bylo nahrazení zakázaných těsnicích lišt. Techničtí komisaři tento koncept označili za neregulérní, a tak se k Chapmanově značné nelibosti na startu velké ceny nikdy neobjevil. Veterán Mario Andretti zamířil od Lotusu k Alfě Romeo, kde se stal kolegou Bruna Giacomelliho. Tým Lotus do nové sezóny vstoupil s jezdeckou dvojicí Elio de Angelis a Nigel Mansell. V průběhu roku se ke stáji vrátil její někdejší dlouholetý sponzor, tabákový koncern John Player Special.
O finanční podporu společnosti Candy naopak přišel tým Kena Tyrrella. K Eddiemu Cheeverovi se u Tyrrellu během roku připojil nováček Michele Alboreto. Stáj Arrows získala partnerství společností Ragno a Beta. Stávajícího jezdce Riccarda Patreseho doplnil debutant Siegfried Stohr. Tým Fittipaldi ke Kekemu Rosbergovi najal Brazilce Chica Serru. Marc Surer se připojil ke stáji Ensign, a tak ATS povolalo zpět svého někdejšího jezdce Jana Lammerse. Osella rozšířila svůj závodní program ve formuli 1 na dva nasazované vozy pro Argentince Miguela-Angela Guerru a Itala Beppe Gabbianiho.
Tým Theodore v loňské sezóně převzal vozy od Shadowu a v roce 1981 se vrátil do startovního pole s monopostem vlastní konstrukce, do jehož kokpitu usedl navrátilec Patrick Tambay.
Ve startovní listině se poprvé od roku 1977 objevil tým March, jenž se spojil se stájí RAM. V čele společnosti stanuli Robin Herd a John MacDonald, zatímco expilot formule 1 Guy Edwards měl na starosti jednání se sponzory. Za volanty monopostů March 811 usedli Derek Daly a nováček Eliseo Salazar z Chile. Dalším novým jménem mezi konstruktéry byl Toleman, sázející na přeplňované čtyřválce Hart. V pořadí třetí zástupce turbomotorů ve formuli 1 své účinkování ve velkých cenách obvykle končil neúspěšným pokusem o kvalifikaci do závodu. Jezdeckou dvojici Tolemanu vytvořili Derek Warwick a Brian Henton.
Zákulisní válka znovu poznamenala i kalendář mistrovských podniků. Únorového závodu v Kyalami se zúčastnily pouze týmy spojené v organizaci FOCA (zvítězil zde Reutemann), proto se jeho výsledky nezapočítávaly do šampionátu. Kalendář velkých cen naopak rozšířila Velká cena San Marina v Imole. Po výpadku tradičního závodu ve Watkins Glenu se druhý podnik na americké půdě přesunul na parkoviště hotelu Caesars Palace v Las Vegas. Body si připisovalo prvních 6 jezdců v cíli systémem 9, 6, 4, 3, 2, 1. Do konečného pořadí se započítávaly výsledky ze všech 15 velkých cen. Do Poháru konstruktérů se sčítaly body získané oběma oficiálně přihlášenými jezdci jednotlivých týmů a započítávaly se všechny výsledky.
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1981
pole pozitions Patrese čas 1:19,399
první startovní řada
Patrese-Arows,Jones-Williams
první startovní řada
Patrese-Arows,Jones-Williams
- Přílohy
-
- patrese.jpg (3.29 KiB) Zobrazeno 1220 x
-
- a3.jpg (8.24 KiB) Zobrazeno 1220 x
-
- jones.jpg (3.28 KiB) Zobrazeno 1220 x
-
- fw07c.jpg (8.42 KiB) Zobrazeno 1220 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1981
nejrychlejší kolo
Jones čas 1:20,901
Jones čas 1:20,901
- Přílohy
-
- jones.jpg (3.28 KiB) Zobrazeno 1219 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1981
1 místo:A.Jones-Williams FW07C
2 místo:C.Reutemann-Williams FW07C
3 místo:N.Piquet-Brabham BT49C
4 místo:M.Andretti-A.Romeo 179C
5 místo:E.Cheever-Tyrrell 010
6 místo:P.Tambay-Theodore TY01
2 místo:C.Reutemann-Williams FW07C
3 místo:N.Piquet-Brabham BT49C
4 místo:M.Andretti-A.Romeo 179C
5 místo:E.Cheever-Tyrrell 010
6 místo:P.Tambay-Theodore TY01
- Přílohy
-
- jones.jpg (3.28 KiB) Zobrazeno 1218 x
-
- reutemann.jpg (3.66 KiB) Zobrazeno 1218 x
-
- fw07c.jpg (8.42 KiB) Zobrazeno 1218 x
-
- piquet.jpg (4.14 KiB) Zobrazeno 1218 x
-
- bt49c.jpg (7.93 KiB) Zobrazeno 1218 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1981
Obvyklý zahajovací závod v Argentině byl přesunut na duben a podnik v Jihoafrické republice se kvůli sporům mezi FOCA a FISA nezapočítával do mistrovství světa, sezónu proto netradičně otevřela až březnová Velká cena USA-Západ v Long Beach. V kvalifikaci poměrně překvapivě zvítězil Patrese s Arrowsem před dvojicí Williamsů Jonese a Reutemanna. Po startu závodu Patrese udržel vedení před Reutemannem a Jonesem. Ve středu pole odstoupili po vzájemné kolizi Prost a de Cesaris. Pironi po startu z 11. pozice postoupil ve 4. kole již na 4. místo před Piqueta a Villeneuvea. K další změně v čele závodu pak došlo až v 17. kole, kdy Piquet znovu předjel čtvrtého Pironiho. O několik okamžiků později odstoupil Villeneuve kvůli poruše hnacího hřídele. Ve 25. kole začaly vedoucího Patreseho sužovat problémy s tlakem paliva a v jejich důsledku podlehl Reutemannovi. Ital posléze odbočil k mechanikům. Za Reutemannem nyní následovali Jones, Piquet a Pironi. Ve 32. kole se Reutemann pod Jonesovým tlakem dopustil chyby při předjíždění Surera o kolo, a tak vedení převzal úřadující mistr světa. Ve 41. kole došlo ke kolizi mezi pátým Cheeverem a šestým Laffitem. Pro Francouze tím závod skončil, zatímco před Cheevera se následně dostal Andretti. V 54. kole Pironi zpomalil kvůli úniku oleje, čímž se Andretti posunul na 4. pozici. Jones setrval v čele před Reutemannem a Piquetem až do cíle.
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1981
pole pozitions Piquet čas 1:35,079
první startovní řada
Piquet-Brabham,Reutemann-Williams
první startovní řada
Piquet-Brabham,Reutemann-Williams
- Přílohy
-
- piquet.jpg (4.14 KiB) Zobrazeno 1214 x
-
- bt49c.jpg (7.93 KiB) Zobrazeno 1214 x
-
- reutemann.jpg (3.66 KiB) Zobrazeno 1214 x
-
- fw07c.jpg (8.42 KiB) Zobrazeno 1214 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1981
nejrychlejší kolo
Surer čas 1:54,302
Surer čas 1:54,302
- Přílohy
-
- surer.jpg (3.15 KiB) Zobrazeno 1213 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1981
1 místo:C.Reutemann-Williams FW07C
2 místo:A.Jones-Williams FW07C
3 místo:.Patrese-Arrows A3
4 místo:M.Surer-Ensign N180B
5 místo:E.deAngelis-Lotus 81
6 místo:J.Laffite-Ligier JS17
2 místo:A.Jones-Williams FW07C
3 místo:.Patrese-Arrows A3
4 místo:M.Surer-Ensign N180B
5 místo:E.deAngelis-Lotus 81
6 místo:J.Laffite-Ligier JS17
- Přílohy
-
- reutemann.jpg (3.66 KiB) Zobrazeno 1212 x
-
- jones.jpg (3.28 KiB) Zobrazeno 1212 x
-
- fw07c.jpg (8.42 KiB) Zobrazeno 1212 x
-
- patrese.jpg (3.29 KiB) Zobrazeno 1212 x
-
- a3.jpg (8.24 KiB) Zobrazeno 1212 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64780
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti