sezona 1972
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64778
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1972
Mistr světa 1972
Emerson Fittipaldi Brazílie-Lotus
počet vítězství-5
pole pozitions-3
Emerson Fittipaldi Brazílie-Lotus
počet vítězství-5
pole pozitions-3
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64778
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1972
Pohár konstruktérů 1972
Lotus 61 bodů
jezdci
E.Fittipaldi:počet vítězství 5,pole pozitions 3
D.Walker
R.Wisell
Lotus 61 bodů
jezdci
E.Fittipaldi:počet vítězství 5,pole pozitions 3
D.Walker
R.Wisell
- Přílohy
-
- fitti.jpg (3.52 KiB) Zobrazeno 1200 x
-
- dwalker.jpg (4.49 KiB) Zobrazeno 1200 x
-
- wisell.jpg (3.36 KiB) Zobrazeno 1200 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64778
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1972
V sezoně se jelo dvanáct závodů
Argentina-23.leden
J.Afrika-4.březen
Španělsko-1.květen
Monako-14.května
Belgie-4.červen
Francie-2.červenec
V.Británie-15.červenec
Německo-30.červenec
Rakousko-13.srpen
Itálie-10.září
Kanada-24.září
USA-8.říjen
bodování-1-9b,2-6b,3-4b,4-3b,5-2b,6-1b
Argentina-23.leden
J.Afrika-4.březen
Španělsko-1.květen
Monako-14.května
Belgie-4.červen
Francie-2.červenec
V.Británie-15.červenec
Německo-30.červenec
Rakousko-13.srpen
Itálie-10.září
Kanada-24.září
USA-8.říjen
bodování-1-9b,2-6b,3-4b,4-3b,5-2b,6-1b
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64778
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1972
Svět velkých cen definitivně pohltila vlna komercializace a příliv sponzorských peněz. Zásluhou Emersona Fittipaldiho se z mistrovského titulu radoval tým Lotus Colina Chapmana, průkopníka sponzorství ve formuli 1.
V předchozím roce nezastavitelný tým Tyrrell nastoupil do nové sezóny s nezměněnou jezdeckou dvojicí Jackiem Stewartem a Francoisem Cevertem. Stejně tak další z favorizovaných stájí, italská Scuderia Ferrari, si ponechala Jackyho Ickxe, Claye Regazzoniho a Maria Andrettiho (ačkoli Američan opět startoval jen v těch velkých cenách, které nekolidovaly s jeho závodním programem v zámoří).
V centru pozornosti se během zimní přestávky ocitla stáj Lotus. Tým získal nového sponzora v podobě tabákové společnosti John Player Special, a tak tovární Lotusy 72 vyjely do svojí třetí sezóny v mistrovství světa v nové černozlaté kombinaci barev. V roli týmové jedničky zůstal Brazilec Emerson Fittipaldi. Druhým jezdcem se stal Australan Dave Walker.
Nastupující trend komercializace formule 1 podpořil také tým BRM, jenž uzavřel sponzorskou smlouvu s tabákovým koncernem Marlboro. Zásluhou dostatečného přísunu finančních prostředků si britská stáj mohla dovolit nasazení až pěti monopostů. Týmu na druhou stranu chyběly dostatečné kapacity k provozu tolika vozů, a tak velkolepé plány BRM skončily spíše zklamáním. Po tragických ztrátách Pedra Rodrigueze a Jo Sifferta tým posílil Jean-Pierre Beltoise od Matry. V dalších červenobílých vozech BRM se pravidelně objevovali Peter Gethin, Howden Ganley, Reine Wisell a Helmut Marko.
Bývalý partner BRM, výrobce kosmetiky Yardley, přenesl svoji podporu na tým McLaren. Stáj proto po letech vyměnila tradiční oranžové zbarvení svých monopostů za bílý podklad s velkým trojbarevným znakem Y na přídi. Vedle Dennise Hulmea stáj angažovala Američana Petera Revsona, jehož rodina paradoxně vlastnila kosmetickou společnost Revlon, která na trhu směle soupeřila s Yardleyem.
Tovární tým March dál pokračoval s Ronniem Petersonem. Po boku úřadujícího vicemistra světa nastoupil Niki Lauda, který si svoji první kompletní sezonu ve formuli 1 zaplatil za peníze půjčené od jedné z rakouských bank. Konstruktér Robin Herd navrhl nový monopost March 721X s příčně uloženou převodovkou. Po několika závodech se ukázalo, že nový model není konkurenceschopný, a tak Herd narychlo vyvinul vylepšený vůz 721G (proslýchalo se, že písmeno G v označení nového monopostu odkazovalo na Guinnessovu knihu rekordů, čímž stáj v nadsázce narážela na rekordně krátkou dobu, během níž nový model vznikl). Se zákaznickými vozy March pokračoval také tým Franka Williamse, který v průběhu sezóny nasadil i vůz vyvinutý za peníze italského výrobce hraček Politoys. Nové šasi se na startu velké ceny objevilo jen jednou – Henri Pescarolo jej totiž při debutu v Brands Hatch zcela zničil při divoké havárii.
Ron Tauranac prodal tým Brabham Berniemu Ecclestoneovi. Protřelý britský obchodník a manažer jmenoval po bok dvojnásobného mistra světa Grahama Hilla argentinského nováčka Carlose Reutemanna.
John Surtees se rozhodl omezit vlastní závodní aktivity a do svého týmu povolal na plný úvazek Mikea Hailwooda, se kterým se na přelomu 50. a 60. let potkával na tratích motocyklových velkých cen.
Francouzská Matra nasadila po odchodu Beltoiseho pouze jediný vůz pro Chrise Amona. Protože ani sezóna 1972 nepřinesla Matře výraznější úspěchy, rozhodla se stáj na konci roku opustit formuli 1 a soustředit se na závody sportovních vozů.
V roce 1972 startovní pole doplnilo několik nových týmů s vozy vlastní konstrukce: italské Tecno s vlastními plochými dvanáctiválci, neúspěšný britský Connew a německý Eifelland, který nasadil upravený vůz March. Obskurní monopost německého výrobce karavanů se zapsal do historie nikoli svými výsledky, ale netradičním vzhledem – nezvykle řešeným přívodem vzduchu k motoru v přední části kokpitu a zejména zpětným zrcátkem umístěným přímo před jezdcovou hlavou.
Do kalendáře velkých cen se poprvé od roku 1960 vrátila Velká cena Argentiny, a tak šampionát formule 1 zahrnoval v roce 1972 celkem 12 závodů. Body si připisovalo prvních 6 jezdců v cíli systémem 9, 6, 4, 3, 2, 1. Do konečného pořadí se započítávalo jen 5 nejlepších výsledků z první i druhé poloviny mistrovské sezóny. Stejným způsobem se započítávaly výsledky do Poháru konstruktérů, pouze s tím rozdílem, že body pro každou značku získal jen její nejlépe umístený jezdec v cíli každého ze závodů.
V předchozím roce nezastavitelný tým Tyrrell nastoupil do nové sezóny s nezměněnou jezdeckou dvojicí Jackiem Stewartem a Francoisem Cevertem. Stejně tak další z favorizovaných stájí, italská Scuderia Ferrari, si ponechala Jackyho Ickxe, Claye Regazzoniho a Maria Andrettiho (ačkoli Američan opět startoval jen v těch velkých cenách, které nekolidovaly s jeho závodním programem v zámoří).
V centru pozornosti se během zimní přestávky ocitla stáj Lotus. Tým získal nového sponzora v podobě tabákové společnosti John Player Special, a tak tovární Lotusy 72 vyjely do svojí třetí sezóny v mistrovství světa v nové černozlaté kombinaci barev. V roli týmové jedničky zůstal Brazilec Emerson Fittipaldi. Druhým jezdcem se stal Australan Dave Walker.
Nastupující trend komercializace formule 1 podpořil také tým BRM, jenž uzavřel sponzorskou smlouvu s tabákovým koncernem Marlboro. Zásluhou dostatečného přísunu finančních prostředků si britská stáj mohla dovolit nasazení až pěti monopostů. Týmu na druhou stranu chyběly dostatečné kapacity k provozu tolika vozů, a tak velkolepé plány BRM skončily spíše zklamáním. Po tragických ztrátách Pedra Rodrigueze a Jo Sifferta tým posílil Jean-Pierre Beltoise od Matry. V dalších červenobílých vozech BRM se pravidelně objevovali Peter Gethin, Howden Ganley, Reine Wisell a Helmut Marko.
Bývalý partner BRM, výrobce kosmetiky Yardley, přenesl svoji podporu na tým McLaren. Stáj proto po letech vyměnila tradiční oranžové zbarvení svých monopostů za bílý podklad s velkým trojbarevným znakem Y na přídi. Vedle Dennise Hulmea stáj angažovala Američana Petera Revsona, jehož rodina paradoxně vlastnila kosmetickou společnost Revlon, která na trhu směle soupeřila s Yardleyem.
Tovární tým March dál pokračoval s Ronniem Petersonem. Po boku úřadujícího vicemistra světa nastoupil Niki Lauda, který si svoji první kompletní sezonu ve formuli 1 zaplatil za peníze půjčené od jedné z rakouských bank. Konstruktér Robin Herd navrhl nový monopost March 721X s příčně uloženou převodovkou. Po několika závodech se ukázalo, že nový model není konkurenceschopný, a tak Herd narychlo vyvinul vylepšený vůz 721G (proslýchalo se, že písmeno G v označení nového monopostu odkazovalo na Guinnessovu knihu rekordů, čímž stáj v nadsázce narážela na rekordně krátkou dobu, během níž nový model vznikl). Se zákaznickými vozy March pokračoval také tým Franka Williamse, který v průběhu sezóny nasadil i vůz vyvinutý za peníze italského výrobce hraček Politoys. Nové šasi se na startu velké ceny objevilo jen jednou – Henri Pescarolo jej totiž při debutu v Brands Hatch zcela zničil při divoké havárii.
Ron Tauranac prodal tým Brabham Berniemu Ecclestoneovi. Protřelý britský obchodník a manažer jmenoval po bok dvojnásobného mistra světa Grahama Hilla argentinského nováčka Carlose Reutemanna.
John Surtees se rozhodl omezit vlastní závodní aktivity a do svého týmu povolal na plný úvazek Mikea Hailwooda, se kterým se na přelomu 50. a 60. let potkával na tratích motocyklových velkých cen.
Francouzská Matra nasadila po odchodu Beltoiseho pouze jediný vůz pro Chrise Amona. Protože ani sezóna 1972 nepřinesla Matře výraznější úspěchy, rozhodla se stáj na konci roku opustit formuli 1 a soustředit se na závody sportovních vozů.
V roce 1972 startovní pole doplnilo několik nových týmů s vozy vlastní konstrukce: italské Tecno s vlastními plochými dvanáctiválci, neúspěšný britský Connew a německý Eifelland, který nasadil upravený vůz March. Obskurní monopost německého výrobce karavanů se zapsal do historie nikoli svými výsledky, ale netradičním vzhledem – nezvykle řešeným přívodem vzduchu k motoru v přední části kokpitu a zejména zpětným zrcátkem umístěným přímo před jezdcovou hlavou.
Do kalendáře velkých cen se poprvé od roku 1960 vrátila Velká cena Argentiny, a tak šampionát formule 1 zahrnoval v roce 1972 celkem 12 závodů. Body si připisovalo prvních 6 jezdců v cíli systémem 9, 6, 4, 3, 2, 1. Do konečného pořadí se započítávalo jen 5 nejlepších výsledků z první i druhé poloviny mistrovské sezóny. Stejným způsobem se započítávaly výsledky do Poháru konstruktérů, pouze s tím rozdílem, že body pro každou značku získal jen její nejlépe umístený jezdec v cíli každého ze závodů.
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64778
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64778
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1972
pole pozitions Reutemann čas 1:12,46
první startovní řada
Reutemann-Brabham,Stewart-Tyrrell
první startovní řada
Reutemann-Brabham,Stewart-Tyrrell
- Přílohy
-
- reutemann.jpg (3.66 KiB) Zobrazeno 1196 x
-
- bt33.jpg (9.11 KiB) Zobrazeno 1196 x
-
- stewart.jpg (3.78 KiB) Zobrazeno 1196 x
-
- tyr02.jpg (7.3 KiB) Zobrazeno 1196 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64778
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1972
nejrychlejší kolo
Stewart čas 1:13,66
Stewart čas 1:13,66
- Přílohy
-
- stewart.jpg (3.78 KiB) Zobrazeno 1195 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64778
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1972
1 místo:J.Stewart-Tyrrell 003
2 místo:D.Hulme-McLaren M19A
3 místo:J.Ickx-Ferrari 312B2
4 místo:C.Regazzoni-Ferrari 312B2
5 místo:T.Schenken-Surtees TS9A
6 místo:R.Peterson-March 721
2 místo:D.Hulme-McLaren M19A
3 místo:J.Ickx-Ferrari 312B2
4 místo:C.Regazzoni-Ferrari 312B2
5 místo:T.Schenken-Surtees TS9A
6 místo:R.Peterson-March 721
- Přílohy
-
- stewart.jpg (3.78 KiB) Zobrazeno 1193 x
-
- tyr02.jpg (7.3 KiB) Zobrazeno 1193 x
-
- hulme.jpg (3.4 KiB) Zobrazeno 1193 x
-
- m19a.jpg (8.98 KiB) Zobrazeno 1193 x
-
- ickx.jpg (3.11 KiB) Zobrazeno 1193 x
-
- fer312b2.jpg (8.43 KiB) Zobrazeno 1193 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64778
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64778
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1972
Lednová Velká cena Argentiny v Buenos Aires přinesla velké překvapení v podobě kvalifikačního vítězství domácího nováčka Carlose Reutemanna. Pilota Brabhamu v první řadě doplnil úřadující mistr světa Jackie Stewart. Druhou řadu sdíleli jezdci McLarenu Revson a Hulme. Po startu závodu se do vedení dostal Stewart, hned za ním však následoval Reutemann. Na třetí pozici se před Hulmea vzápětí dostal Fittipaldi. V 8. kole Brazilec předjel také Reutemanna. O 4 kola později domácího hrdinu zdolal i Hulme. Pořadí na prvních čtyřech pozicích se pak ustálilo až do 35. kola, kdy Hulme znovu předjel Fittipaldiho, potýkajícího se s problémy s řazením. O 10 kol později ztratil svou pozici také Reutemann, protože musel k mechanikům pro nové pneumatiky. Na 4. místo tak postoupil Cevert, Francouz však v 60. kole odstoupil kvůli závadě na olejovém potrubí. Krátce nato skončil závod také pro Fittipaldiho kvůli poruše zavěšení a na třetí příčku se posunul Ickx. Pořadí v čele závodu se pak již nezměnilo, a tak Stewart zahájil novou sezónu vítězstvím.
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64778
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64778
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1972
pole pozitions Stewart čas 1:17,0
první startovní řada
Stewart-Tyrrell,Regazzoni-Ferrari,Fittipaldi-Lotus
první startovní řada
Stewart-Tyrrell,Regazzoni-Ferrari,Fittipaldi-Lotus
- Přílohy
-
- stewart.jpg (3.78 KiB) Zobrazeno 1188 x
-
- tyr02.jpg (7.3 KiB) Zobrazeno 1188 x
-
- regazzoni.jpg (3.45 KiB) Zobrazeno 1188 x
-
- fer312b2.jpg (8.43 KiB) Zobrazeno 1188 x
-
- fitti.jpg (3.52 KiB) Zobrazeno 1188 x
-
- l_72d.jpg (9.1 KiB) Zobrazeno 1188 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64778
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1972
nejrychlejší kolo
Hailwood čas 1:18,9
Hailwood čas 1:18,9
- Přílohy
-
- hailwood.jpg (3.28 KiB) Zobrazeno 1187 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64778
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: sezona 1972
1 místo:D.Hulme-McLaren M19A
2 místo:E.Fittipaldi-Lotus 72D
3 místo:P.Revson-McLaren M19A
4 místo:M.Andretti-Ferrari 312B2
5 místo:R.Peterson-March 721
6 místo:G.Hill-BrabhamBT33
2 místo:E.Fittipaldi-Lotus 72D
3 místo:P.Revson-McLaren M19A
4 místo:M.Andretti-Ferrari 312B2
5 místo:R.Peterson-March 721
6 místo:G.Hill-BrabhamBT33
- Přílohy
-
- hulme.jpg (3.4 KiB) Zobrazeno 1186 x
-
- fitti.jpg (3.52 KiB) Zobrazeno 1186 x
-
- revson.jpg (3.76 KiB) Zobrazeno 1186 x
-
- m19a.jpg (8.98 KiB) Zobrazeno 1186 x
-
- l_72d.jpg (9.1 KiB) Zobrazeno 1186 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64778
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti