ATS-historie -před vstupem do F1

1977 - 1984
ATS Racing Team (Německo)

Moderátoři: V.I.P., TOP10

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Elio de Maky
2011 S.Vettel
2011 S.Vettel
Příspěvky: 849
Registrován: 08 úno 2008, 18:35
Kontaktovat uživatele:

ATS-historie -před vstupem do F1

#1 Příspěvek od Elio de Maky » 28 zář 2008, 01:11

ATS (Auto-Technisches-Spezialzubehör).
V historii mistrovství světa vozů formule 1 se objevilo i několik Německých týmů. Většina se však jen „mihla“ ve startovní listině a pouze výjimečně se některému z nich podařilo setrvat zde více sezon. Jedním takovým byl i ATS. Jeho zakladatelem je milionář a úspěšný podnikatel Hans Günter Schmid, narozený 10.července 1933 v Mannheimu. V rodném městě úspěšně vystudoval Obchodní školu, ale každou volnou chvíli věnuje své zálibě - automobilům. Dokonce několik let i závodí. Vyzkoušel si rallye, cestovní vozy a nakonec i monoposty. A právě díky monopostu – vlastnil totiž vůz Kaimann, s nímž startoval ve Formuli Vee – se v roce 1967 seznámil s Dr.Kurtem Bruchem, který byl majitelem obchodu se speciálními automobilovými komponenty „Auto-Technisches-Spezialzubehör“. Schmid brzy na to zanechává závodění a své úsilí soustředí na podnikání. Spojil se právě s Dr.Bruchem a v roce 1969 spolu zakládají firmu ATS GmbH na výrobu litých kol. Počáteční metoda odlévání však neumožňovala vyrobit větší množství disků a tak zásobují pouze obchody s náhradnímy díly. Schmid už ale neúnavně hledal způsob, jak výrobu navýšit. Navazuje proto kontakt s Erichem Stahlschmidtem, který je v té době spolumajitelem firmy Stahlschmidt & Maiworm GmbH. Jejich firma se již několik let zabývala nízkotlakým litím hliníku do forem. A právě této metody chtěl Schmid využít ke zcela nové, revoluční výrobě disků. Záměr se daří a značka ATS začíná pronikat do podvědomí motoristů. Z provozních důvodů se pak hlavní sídlo stěhuje z Mannheimu do Bad Dürkheim. Obchod dále vzkvéta a v roce 1971 přichází první velký úspěch, když se jejich stálým zákazníkem stává automobilka Porsche. Další důležitý moment v historii ATS přichází hned v následujícím roce. Stahlschmidt odkoupil Bruchchův podíl ve firmě a stává se Günterovým společníkem. Z ATS je záhy největší výrobce litých kol v Evropě, s ročním obratem téměř 50 milionů Marek.
obr_zek2.jpg
V téže době přichází podnikavý Schmid s dalším novým nápadem. Zvolit pro reklamu a propagaci výrobků jemu tak blízký automobilový sport. Ne však jen jako pouzí sponzoři, ale rovnou si založit vlastní závodní tým. Nápad dostal zelenou a Schmid ho ještě během roku 1972 realizuje. Nakoupil vozy Lola T-252 s motory VW, angažoval několik převážně Německých jezdců, a s nimi nastoupil do seriálu Formule Super Vee. Jsou účastníky hned dvou šampionátů, které se pořádaly na Evropském kontinentu – „Castrol GTX Championship“ a „Gold Pokal“. Zatím co v úvodním roce se mladý tým teprve rozkoukával, sezóna 1973 přinesla první úspěchy. Jezdec Manfred Trint, který u stáje ATS působil od jejího založení, skončil v šampionátu „GTX“ celkově na šesté pozici, a v „Gold Pokal“ pak sedmý. Navíc se stal i šampionem Německa. Body získali také Gerhard Schüler a Bertram Schäfer. Pro následující sezónu tým postupně přikoupil novější vozy Lola T-320, a mezi jezdce přibyl i švéd narozený v Mnichově – Freddy Kottulinsky. A právě jemu se v roce 1974 podařilo, ziskem 115-ti bodů vyhrát pro ATS šampionát „Gold Pokal“, a v „GTX“ byl celkově třetí. Z patnácti odjetých závodů dokázal v osmi zvítězit. Bodovali i další jezdci týmu – Helmut Bross, Manfred Schurti a Bertram Schäfer, který byl zároveň i Mistrem Německa.
obr_zek3.jpg
Pro rok 1975 nahradil Kottulinskyho jiný „cizinec“ fin Mikko Kozarowitzky. Též vozový park doznal změn. Přibyly monoposty Lola T-322 a nejnovější typ T-324. Příchod finského jezdce se ukázal jako skvělá volba a znamenal další velký úspěch. S novým vozem totiž i on dokázal zvítězit v šampionátu „Gold Pokal“ (získal 112 bodů), a v „GTX“ ho porazil pouze Keke Rosberg. Navíc, jako třetí v „GTX“ skončil další jezdec stáje ATS Helmut Bross. Kozarowitzky z celkově šestnácti závodů pouze třikrát nebodoval, jinak stál pokaždé na stupních vítězů, z toho pětkrát na tom nejvyšším. Další dvě vítězství pro tým zaznamenal Manfred Schurti a jedno Manfred Trint. S vozy ATS-Lola se v šampionátech objevila i řada dalších německých pilotů, například Frank Lampe, Jochen Engel, Wolfgang Klein a jiní.
obr_zek5.jpg
Tento úspěch naladil Schmida natolik, že pro rok 1976 rozšířil své působení i na Formuli 2. Rozštěpení sil však nebylo idealním krokem. Jestliže ve Formuli Super Vee znamenal tento rok „pouze“ ústup z čelních pozic ( a to, když nejlepšími jezdci ATS v celkovém hodnocení byli Alexander Güttes na šestém místě v „Castrol-GTX“, a Frank Lampe na sedmém v „Gold Pokal“), pak účast v šampionátu ME Formule 2 byla naprostou katastrofou. Schmid chtěl zůstat věrný značce Lola (i když ta se F2 prakticky nevěnovala) a zajistil si jeden z vozů typu T-450 (podvozek HU-2), poháněný tentokrát motorem BMW. Do úvodních závodů sezóny nastoupila jednička týmu Mikko Kozarowitzky. Už první závod na Hockenheimringu (11.4.- Deutschland Trophäe) však naznačil, že volba šasí Lola nebyla zřejmě ta správná. Fin se kvalifikoval pouze do druhé jízdy, kterou pak sice dokončil na 14.pozici, ale celkově už nebyl klasifikován. V Thruxtonu (19.4.- B.A.R.C. 200) se kvalifikoval jako třicátý, do předposlední řady na startu. Závod však nedokončil, když odstoupil ve 22.kole pro přehřívání motoru. Ve Vallelunze (9.5.- Gran Premio di Roma) neměl prakticky žádnou šanci se kvalifikovat. Z dvaačtyřiceti jezdců postupovalo pouze dvacetdva – Mikko byl 36. To Fina rozlítilo natolik, že tým opustil a přestoupil ke konkurenci. V Salzburgringu (23.5.- Festspielpreis der Stadt Salzburg) ho nahradil Američan Ted Wentz, kterému se podařilo zajet desátý nejrychlejší čas kvalifikace. Ze závodu samotného ale absolvoval pouhou polovinu. Ve 26.kole totiž musel odstoupit pro poruchu motoru. Stáj ATS pak vynechala závod ve francouzském Pau a objevila se až v Hockenheimu (20.6.- Rhein-Pokalrennen). Vůz tentokrát řídil Bertram Schäfer. Jezdec se sice kvalifikoval dvacátým nejrychlejším časem, ale pro závadu na motoru nakonec vůbec nestartoval. Sedmým podnikem ME byl francouzský Rouen (27.6.- Grand Prix de Rouen-les-Essarts). Zde se představil další nový jezdec Reinhold Jöst. Svezl se však pouze v kvalifikaci, kde skončil beznadějně poslední bez uvedeného času. Následovalo Mugello (11.7.- Gran Premio di Mugello). Němec se tentokrát sice postavil na start závodu – a to jako 29., do předposlední řady, ale odstoupil už v devátém kole kvůli těsnění pod hlavou válců. Následující tří podniky ME tým vynechal. Místo toho se účastní malého nemistrovského závodu v Misanu (22.8.- Coppa Santa Monica). Zde usedá do kokpitu Roland Binder, ale ani jemu nepřeje štěstí. Odstupuje ve třetím kole první jízdy pro téměř „tradiční“ poruchu – přehřívání motoru. Po té se stáj ATS objevuje ještě v Brands Hatch, kde se jel 30.srpna závod šampionátu „Schellsport G8“. Toho se zúčastňují jak vozy F2, tak i F5000, F-Atlantic a dokonce i starší monoposty F1. Schmid přihlásil hned dva vozy. Kromě Loly, která však měla zabudován motor Hart, to byl nově také Chevron B35 s motorem BMW. Zatím co Lolu řídil Ted Wentz, Chevron byl svěřen Mika Arpiainenovi z Finska. Týmu se tu až neobvykle dařilo. Už v kvalifikaci dokázali zajet Wentz 7. a Arpiainen 14. nejrychlejší čas (38.startujících). V závodě si pak úspěšnost prohodili. Wentz dojel desátý a Arpiainen dokonce jako pátý. Díky bodovému systému se tak zapsali i do konečného hodnocení tohoto šampionátu. Američan se ziskem jednoho bodu skončil na dělené 43.-44.pozici. Fin se pak s osmi body dělil o 27.-28.místo. Poslední závod roku 1976 absolvoval tým ATS v Hockenheimu (26.9.- Preis von Baden-Württemberg und Hessen), což byl i závěrečný podnik ME Formule 2. Přestože i zde byly přihlášeny oby vozy (tedy Lola i Chevron), nakonec se objevila pouze Lola s motorem BMW. Vůz pilotoval Mika Arpiainen, který dostal přednost před původně nahlášeným Reinholdem Jöstem. Seveřan se pak sice dokázal kvalifikovat jako třiadvacátý (ze 46-ti startujících), jenže už v 9.kole první jízdy měl nehodu, vůz rozbil a do druhé jízdy nenastoupil. Tím byla účast týmu Güntera Schmida ve Formuli 2 zpečetěna, a snad nikdo by nepředpokládal, že hned v následujícím roce bude stáj ATS figurovat ve startovní listině MS vozů formule 1 !!!
obr_zek7.jpg

Uživatelský avatar
Achard
23 vítězství
23 vítězství
Příspěvky: 23120
Registrován: 13 lis 2006, 17:55
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: ATS-historie //-před vstupem do F1

#2 Příspěvek od Achard » 29 bře 2010, 15:45

Elio de Maky píše: ...úspěšný podnikatel Hans Günter Schmid, narozený 10.července 1933 v Mannheimu...
Podle http://www.oldracingcars.com/teamboss/Gunter_Schmid se narodil 13.8.1932 v Mannheimu a zemřel 29.5.2005 ve Weinheimu na mozkový nádor

musíme ta data znovu prověřit z dalšího zdroje...

Uživatelský avatar
Elio de Maky
2011 S.Vettel
2011 S.Vettel
Příspěvky: 849
Registrován: 08 úno 2008, 18:35
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od Elio de Maky » 18 srp 2010, 13:11

Pátral jsem po upřesnění datumu narození a našel jsem toto: http://www.familienanzeigen.org/details ... 48&PID=510
takže Tvé údaje jsou správné.

Odpovědět

Zpět na „ATS“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host