1979 - Arrows A2
1979 - Arrows A2
Warsteiner Arrows Racing Team
Arrows A2
piloti: Jochen Mass, Riccardo Patresse
Když se Tony Southgate angažoval na vzniku projektu Arrows, byl již zkušeným konstruktérem, který měl za sebou štace v BRM, Shadow a zejména u Lotusu, kde se podílel na typech modelech 77 a hlavně převratném wingcaru 78. Rok 1978 s konečnou platností ukázal, že budoucnost patří wingcarům. Lotusy 79 byly bezkonkurenčně rychlé v zatáčkách a technických pasážích, i když se současně ukázal hlavní nedostatek této koncepce: jen průměrná rychlost na rovinkách, kde přídavná přítlačná křídla způsobovala příliš velký odpor vzduchu. Tony Southgate tak v lednu 1979 začal pracovat na revolučním wingcaru, který by veškerý potřebný přítlak generoval jen pomocí Venturiho efektu a obešel se bez přídavných spoilerů. Není bez zajímavosti, že stejnou myšlenku rozvíjel ve stejnou dobu i Colin Chapman s Lotusem 80.
Sezónu 1979 tým Arrows zahájil ještě s loňským, jen lehce přepracovaným vozem, označovaným jako A1B. Teprve pro červencovou GP Francie se podařilo připravit zbrusu nový vůz, Arrows A2.
Tony Southgate při konstrukci A2 podřídil vše aerodynamice. Abnormálně snížil karoserii (vůz byl o 10cm nižžší než A1), důsledně oddělil zadní kola od zbytku zádě vertikálními plechy, upravil polohu motoru Ford Cosworth DFV 3.0 V8 tak, aby bylo možné natvarovat podlahu pod motorem. Dokonce i horní závěsy předních kol dostaly kapotáž. Vyvážení zajišťovala nastavitelná křidélka u závěsů předních kol a extrémně nízko uložený zadní spoiler, mnohem menší než velely zvyklosti. Přední přítlačné křídlo chybělo úplně. Důraz na aerodynamiku si však vyžádal ústupky:
- pozice pilota byla nezvyklá, jezdec téměř ležel.
- mnohem větší přítlačné síly sebou nesly zvýšené namáhání kokpitu; ten tak musel být mohutnější, masívnější, těžší.
- šikmo umístěný motor s převodovkou zvyšovaly těžiště zadní části monopostu
- odpružení nebylo na větší přítlak dostatečně nadimenzované
- karoserie omezovala přístup k mechanickým prvkům a její demontáž byla pracná časově náročná
Hned první závod ukázal závažné nedostatky vozu. Příliš měkké odpružení v kombinaci s vysoko umístěným těžištěm způsobovaly špatnou ovladatelnost vozu a jen malé klapky místo spoilerů neposkytovaly dost možností k eliminaci těchto problémů. Od druhého závodu už měl vůz větší zadní spoiler, ale špatné jízdní vlastnosti se do konce sezóny odstranit nepodařilo a do sezóny 1980 nastoupil Arrows s konvenčně řešeným A3. Největším úspěchem revolučního Arrowsu A2 se tak staly dvě šestá místa, která vybojoval Jochen Mass na Hockenheimringu a v Zandvoortu.
Slabou útěchou pro Tonyho Southgatea mohla být skutečnost, že ani velký Colin Chapman vývoj "dokonalého" wincaru nezvládl a Lotus 80 ve verzi bez přídavných spoilerů nikdy do závodu nenasadil.
Arrows A2
piloti: Jochen Mass, Riccardo Patresse
Když se Tony Southgate angažoval na vzniku projektu Arrows, byl již zkušeným konstruktérem, který měl za sebou štace v BRM, Shadow a zejména u Lotusu, kde se podílel na typech modelech 77 a hlavně převratném wingcaru 78. Rok 1978 s konečnou platností ukázal, že budoucnost patří wingcarům. Lotusy 79 byly bezkonkurenčně rychlé v zatáčkách a technických pasážích, i když se současně ukázal hlavní nedostatek této koncepce: jen průměrná rychlost na rovinkách, kde přídavná přítlačná křídla způsobovala příliš velký odpor vzduchu. Tony Southgate tak v lednu 1979 začal pracovat na revolučním wingcaru, který by veškerý potřebný přítlak generoval jen pomocí Venturiho efektu a obešel se bez přídavných spoilerů. Není bez zajímavosti, že stejnou myšlenku rozvíjel ve stejnou dobu i Colin Chapman s Lotusem 80.
Sezónu 1979 tým Arrows zahájil ještě s loňským, jen lehce přepracovaným vozem, označovaným jako A1B. Teprve pro červencovou GP Francie se podařilo připravit zbrusu nový vůz, Arrows A2.
Tony Southgate při konstrukci A2 podřídil vše aerodynamice. Abnormálně snížil karoserii (vůz byl o 10cm nižžší než A1), důsledně oddělil zadní kola od zbytku zádě vertikálními plechy, upravil polohu motoru Ford Cosworth DFV 3.0 V8 tak, aby bylo možné natvarovat podlahu pod motorem. Dokonce i horní závěsy předních kol dostaly kapotáž. Vyvážení zajišťovala nastavitelná křidélka u závěsů předních kol a extrémně nízko uložený zadní spoiler, mnohem menší než velely zvyklosti. Přední přítlačné křídlo chybělo úplně. Důraz na aerodynamiku si však vyžádal ústupky:
- pozice pilota byla nezvyklá, jezdec téměř ležel.
- mnohem větší přítlačné síly sebou nesly zvýšené namáhání kokpitu; ten tak musel být mohutnější, masívnější, těžší.
- šikmo umístěný motor s převodovkou zvyšovaly těžiště zadní části monopostu
- odpružení nebylo na větší přítlak dostatečně nadimenzované
- karoserie omezovala přístup k mechanickým prvkům a její demontáž byla pracná časově náročná
Hned první závod ukázal závažné nedostatky vozu. Příliš měkké odpružení v kombinaci s vysoko umístěným těžištěm způsobovaly špatnou ovladatelnost vozu a jen malé klapky místo spoilerů neposkytovaly dost možností k eliminaci těchto problémů. Od druhého závodu už měl vůz větší zadní spoiler, ale špatné jízdní vlastnosti se do konce sezóny odstranit nepodařilo a do sezóny 1980 nastoupil Arrows s konvenčně řešeným A3. Největším úspěchem revolučního Arrowsu A2 se tak staly dvě šestá místa, která vybojoval Jochen Mass na Hockenheimringu a v Zandvoortu.
Slabou útěchou pro Tonyho Southgatea mohla být skutečnost, že ani velký Colin Chapman vývoj "dokonalého" wincaru nezvládl a Lotus 80 ve verzi bez přídavných spoilerů nikdy do závodu nenasadil.
- enzo66
- 2 vítězství
- Příspěvky: 2415
- Registrován: 26 kvě 2007, 16:44
- Bydliště: Koryčany
- Kontaktovat uživatele:
podvozek: hliníková skořepina
motor: Ford Cosworth DFV 3.0 90°V8 atmosférický,vzadu
zdvihový objem: 2993 ccm
otáčky: 10600/min.
ventilový rozvod: 4 ventily/válec DOHC
kompresní poměr: 11.5:1
palivový systém: Lucas vstřikování
palivo: Valvoline
baterie: Varley
výkon: 362kW/485 k
převodovka: Hewland FGA400 5-ti rychlostní,manuální
spojka: Borg+Beck
tlumiče: Koni
brzdy: Lockheed,Ferodo
pneumatiky: GoodYear
rozchod v předu/vzadu: 1153/1549 mm
rozvor: 2718 mm
hmotnost vozu: 591 kg
motor: Ford Cosworth DFV 3.0 90°V8 atmosférický,vzadu
zdvihový objem: 2993 ccm
otáčky: 10600/min.
ventilový rozvod: 4 ventily/válec DOHC
kompresní poměr: 11.5:1
palivový systém: Lucas vstřikování
palivo: Valvoline
baterie: Varley
výkon: 362kW/485 k
převodovka: Hewland FGA400 5-ti rychlostní,manuální
spojka: Borg+Beck
tlumiče: Koni
brzdy: Lockheed,Ferodo
pneumatiky: GoodYear
rozchod v předu/vzadu: 1153/1549 mm
rozvor: 2718 mm
hmotnost vozu: 591 kg
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64782
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64782
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64782
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64782
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64782
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64782
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64782
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host