Hladké pneumatiky v F1
- frydek665
- 2004 M.Schumacher
- Příspěvky: 722
- Registrován: 05 srp 2009, 14:27
- Bydliště: Moravská Nová Ves
- Kontaktovat uživatele:
Hladké pneumatiky v F1
Může někdo upřesnit, jak to bylo s hladkýma pneumatikama, tzv. "slickama" ve formuli 1 ? Myslím, že poprvé se objevily v sezóně 1971, do té doby se jezdilo na pneumatikách se vzorkem. Sezóna 1971 startovala v JAR, většina týmů používala pneumatiky Firestone a ty byly se vzorkem, ale tuším že firma Good Year, která obouvala zbytek pole přivezla už do JAR slicky. Od dalšího závodu, který se jel ve španělském Montjuichu už startovali všichni na slickách....nebo to bylo jinak?
- Achard
- 23 vítězství
- Příspěvky: 23064
- Registrován: 13 lis 2006, 17:55
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hladké pneumatiky v F1
Podle mých zdrojů prvně nasadil slicky Firestone ve Španělsku 1971. Ale podle fotek ve Španělsku nasadil hladké gumy i Good Year.
- frydek665
- 2004 M.Schumacher
- Příspěvky: 722
- Registrován: 05 srp 2009, 14:27
- Bydliště: Moravská Nová Ves
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hladké pneumatiky v F1
Já si právě myslím, že to všechno začalo u Good Yearu, což dokazují i přiložené fotky z GP JAR. Stewart na Tyrrellu i Hulme na McLarenu jeli na Good Yearech a mají slicky. Podle videozáznemu i spousty prohlédnutých fotek jely v JAR všechny vozy, které obouvaly Firestone, na pneumatikách se vzorkem. Hned na následující GP už přivezl slicky i Firestone.
Re: Hladké pneumatiky v F1
Dival jsem se do materialu, ktere mam a po pravde receno jsem z toho Matej. Nektere zdroje uvadeji, ze slicky do F-1 predstavil GoodYear a jine zase za Firestone. Zda se jiste, ze prvni GP kde byly slicky nasazeny do zavodu bylo Spanelsko a to obema firmami. Taky jsem ale nasel zminku, ze prvni monopost F-1 na ktery byly obuty slicky byl Lotus 72...coz by bylo Firestone ale absolutne nevim kdy, jestli pri testech v JAR nebo uz pred sezonou, atd. Osobne bych se priklonil k tomu, ze Firestone byli prvni, kdo smerovali ke slickum a to diky jejich zkusenostem v USA, kde byly slicky pouzivany v drag racing a midget racing uz od padesatych let. Ale konkretne jsem na nic nezvratneho nanarazil.
- frydek665
- 2004 M.Schumacher
- Příspěvky: 722
- Registrován: 05 srp 2009, 14:27
- Bydliště: Moravská Nová Ves
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hladké pneumatiky v F1
Možná je Firestone někde zkoušeli, ale podle fotek z JAR jeli v závodě na slickách prvně jezdci na Good Yearech. Já o těch fotkách psal už v minulém příspěvku, ale jaksi jsem je tam zapomněl vložit, tak jsem je tam dodatečně dal až teď.
- Achard
- 23 vítězství
- Příspěvky: 23064
- Registrován: 13 lis 2006, 17:55
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hladké pneumatiky v F1
Našel jsem fotku McLarenu Jo Bonniera z Kyalami, kde má obuté pneu Good Year bez vzorku...
- frydek665
- 2004 M.Schumacher
- Příspěvky: 722
- Registrován: 05 srp 2009, 14:27
- Bydliště: Moravská Nová Ves
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hladké pneumatiky v F1
Tak pánové děkuji za pátračku. Dnes jsem tomu přišel na kloub. Do JAR přivezl Good Year pneumatiky "téměř" hladké. Byly tam jen sem tam cik cak prořezy. Kompletně hladké gumy pak přivzl Firestone na následující GP Španělska.
- showstall
- 10 vítězství
- Příspěvky: 10798
- Registrován: 26 srp 2010, 20:34
- Bydliště: Jiříkov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hladké pneumatiky v F1
http://www.motorelax.cz/clanky-Formule- ... -31104.htmV roce 1969 došlo k dalšímu vylepšení, když týmy opustily doposud používané pneumatiky se vzorkem a místo nich jim firmy jako Dunlop, Firestone, Michelin a Goodyear nabídly hladké slicky. Po zákazu vysokých křídel došlo k jejich zakomponování do karoserie a tím i k dalšímu zrychlení. Monoposty začaly dostávat klínovitý tvar, který jim zajišťoval lepší aerodynamiku a lepší rozložení hmotnosti. To však byly jen první krůčky, které konstruktéři a inženýři doladili počátkem 70. let, a postupem času došli až k wing-carům. Pokrok se nedal zastavit a s příchodem 70. let skončila jedna éra.
- Achard
- 23 vítězství
- Příspěvky: 23064
- Registrován: 13 lis 2006, 17:55
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hladké pneumatiky v F1
Máte někdo fotku vozu F1 s hladkými pneumatikami z roku 1969? Já si myslím, že je chybná informace...
- showstall
- 10 vítězství
- Příspěvky: 10798
- Registrován: 26 srp 2010, 20:34
- Bydliště: Jiříkov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hladké pneumatiky v F1
Zatím jsem po tom nepátral, jen když jsem projížděl forum a narazil na toto téma, jsem si vzpoměl na tento článek.
Jako 100% informaci to tedy zatím brát nebudu.
Jako 100% informaci to tedy zatím brát nebudu.
- Elio de Maky
- 2011 S.Vettel
- Příspěvky: 849
- Registrován: 08 úno 2008, 18:35
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hladké pneumatiky v F1
Hodně mě zajímala ta otázka hladkých pneumatik. Tak jsem zkusil pátrat.
Rozhodující je rok 1971.
A v podstatě je to tak, jak to tu nastínil frydek665.
Do úvodního závodu sezony v Jižní Africe, přivezli Firestone i Goodyear takzvané nízkoprofilové pneu (obrázek 1 a 2). Ty měli okraje vroubkované a běhoun byl opatřen malým množstvím výřezů. Dobře je to vidět i na Bonnierově voze, jehož obrázek jsem dal Achard. Firestone však navíc přivezl i dvě sady experimentálních pneu (blíže nespecifikovaných), které zkoušel na svém voze Fittipaldi během čtvrtečního tréninku. Emerson byl jediný pilot, který je vyzkoušel. Představitelé Firestone se ale zavázali, že je v závodě (myšleno v JAR) nepoužijí. Zřejmě proto, že ostatní odběratelé (Ferrari, BRM, . . .) by protestovali, že má Lotus výhodu (Fittipaldi si je totiž pochvaloval). V následující GP Španělska už však Firestone přijel plně vyzbrojen. Pneu nesly název B25 a šlo skutečně o slicky. Pneu byly zcela hladké, měly pouze několik děr na měření hloubky (obrázek 3) a Firestone si skutečně vzal inspiraci ze závodů drag racing. Ve Španělsku použily tyto pneu u Lotusu, Ferrari, Marchu, u BRM je měl Siffert na celém voze, ale třeba Rodriguez pouze vpředu a Ganley pro změnu pouze vzadu. U Surteesu použili nízkoprofilové. Osazenstvo Goodyearu zůstává u nízkoprofilových (obrázek 4 a 5, zde je dobře vidět i Rodriguez, který má skutečně zadní pneu nízkoprofilové). Na dalších obrázcích (namátkou jsem vybral pouze Monako a Itálii) je dobře vidět, že zatím co Firestone používal slicky pravidelně, Goodyear zůstává stále věrný nízkoprofilovým, a to i u prominentních týmů jako je Tyrrell. Nenašel jsem jediný obrázek, kde by se Goodyear vytasil se svými hladkými pneumatikami . První závod, kde má Goodyear prokazatelně hladké pneu, je až GP Španělska 1972 (viz obrázky z roku 1972).
Rozhodující je rok 1971.
A v podstatě je to tak, jak to tu nastínil frydek665.
Do úvodního závodu sezony v Jižní Africe, přivezli Firestone i Goodyear takzvané nízkoprofilové pneu (obrázek 1 a 2). Ty měli okraje vroubkované a běhoun byl opatřen malým množstvím výřezů. Dobře je to vidět i na Bonnierově voze, jehož obrázek jsem dal Achard. Firestone však navíc přivezl i dvě sady experimentálních pneu (blíže nespecifikovaných), které zkoušel na svém voze Fittipaldi během čtvrtečního tréninku. Emerson byl jediný pilot, který je vyzkoušel. Představitelé Firestone se ale zavázali, že je v závodě (myšleno v JAR) nepoužijí. Zřejmě proto, že ostatní odběratelé (Ferrari, BRM, . . .) by protestovali, že má Lotus výhodu (Fittipaldi si je totiž pochvaloval). V následující GP Španělska už však Firestone přijel plně vyzbrojen. Pneu nesly název B25 a šlo skutečně o slicky. Pneu byly zcela hladké, měly pouze několik děr na měření hloubky (obrázek 3) a Firestone si skutečně vzal inspiraci ze závodů drag racing. Ve Španělsku použily tyto pneu u Lotusu, Ferrari, Marchu, u BRM je měl Siffert na celém voze, ale třeba Rodriguez pouze vpředu a Ganley pro změnu pouze vzadu. U Surteesu použili nízkoprofilové. Osazenstvo Goodyearu zůstává u nízkoprofilových (obrázek 4 a 5, zde je dobře vidět i Rodriguez, který má skutečně zadní pneu nízkoprofilové). Na dalších obrázcích (namátkou jsem vybral pouze Monako a Itálii) je dobře vidět, že zatím co Firestone používal slicky pravidelně, Goodyear zůstává stále věrný nízkoprofilovým, a to i u prominentních týmů jako je Tyrrell. Nenašel jsem jediný obrázek, kde by se Goodyear vytasil se svými hladkými pneumatikami . První závod, kde má Goodyear prokazatelně hladké pneu, je až GP Španělska 1972 (viz obrázky z roku 1972).
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů