Formule1forum.cz

diskuzní a faktografické fórum o Formuli 1
Právě je 25 kvě 2017, 01:17

Všechny časy jsou v UTC+02:00




Odeslat nové téma  Odpovědět na téma  [ 9 příspěvků ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Reklama ve F1
PříspěvekNapsal: 28 lis 2013, 21:26 
Offline
8 vítězství
8 vítězství
Uživatelský avatar

Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Příspěvky: 8677
Bydliště: Jiříkov
Reklama do F1 vstoupila podporou tabákových společností.

Jako první, kdo se představil s reklamou byla ve Velké ceně Španělska 1968 závodní stáj Lotus.
První závod v Jižní Africe - Clark
Příloha:
clark_lotus_JAF_68.jpg
clark_lotus_JAF_68.jpg [ 5.47 KiB | Zobrazeno 900 x ]

Druhý závod ve Španělsku - Hill, s reklamou Gold Leaf
Příloha:
esp_68_hill.jpg
esp_68_hill.jpg [ 5.09 KiB | Zobrazeno 900 x ]


To je tak nějak obecně známo, ale teď při čtení jednoho webu jsem se dozvěděl, že prvním vlastně byl už v Jižní Africe tým Team Gunston.
Příloha:
Gunston.jpg
Gunston.jpg [ 9.55 KiB | Zobrazeno 900 x ]

Do Afriky přivezl Brabham BT20 pro Johna Lova a LDS Mk3 pro Sama Tingla. Oba vozy vybavené motory Repco V8 - 3,0c.
Příloha:
SAGP_68_John_Love_Brabham_Repco_BT20.jpg
SAGP_68_John_Love_Brabham_Repco_BT20.jpg [ 5.8 KiB | Zobrazeno 900 x ]


Tak a jak to je s reklamou dál ? Co bylo před rokem 1968, a co po roce 1968.

Zákaz tabákové reklamy v závodech: v Německu 1976 byla zakázána tabáková reklama, bylo to ještě určitě někde v Anglii ... ale to nevím podrobně.

Má k tomu někdo něco?

_________________
Obrázek Obrázek Obrázek


Nahoru
   
 Předmět příspěvku: Re: Reklama ve F1
PříspěvekNapsal: 28 pro 2013, 00:36 
Offline
2005 F.Alonso
2005 F.Alonso
Uživatelský avatar

Registrován: 08 úno 2008, 18:35
Příspěvky: 747
Musíme rozlišit sponzorství a reklamu. Týmy (nebo jezdci) měli své sponzory již dřive, ale na vozech se loga sponzorů – tudíž reklama neobjevila.
Podle tehdejších předpisů FIA, nesměly nést vozy na svých kapotách žádné samolepky ani loga sponzorů. Takže bylo možno vidět maximálně logo značky (Ferrari, Maserati, Lotus, atd.). Je tu však také jedna výjimka. Při GP USA 1961 startoval Roger Penske pod hlavičkou týmu „John M Wyatt III“, a na jeho červeném Cooperu se objevil bílý nápis „Telar“, což byl název nemrznoucí směsi do automobilů od firmy DuPont.
Zhruba ve druhé polovině roku 1967 se na vozech začínají vyskytovat nálepky se značkou pneumatik a občas i oleje. Hned následující rok, při úvodním závodě v Jižní Africe konajícího se 1. ledna, měl v podstatě každý vůz, jak nálepku se značkou pneumatik které používal, tak i nálepku se značkou maziv. Navíc tým Johna Lovea, přivezl své vozy v barvách krabičky cigaret Gunston (včetně loga) tabákové společnosti Winston Group, a podle toho se i tým jmenoval „Team Gunston“. Love se s takto zbarvenými vozy objevil už 3.prosince 1967, v posledním závodě Johiafrického šampionátu F1 „Rhodesian Grand Prix“ v Kumalo. Jeho záměrem bylo přilákat zahraniční fondy do Rhodésie. Předběhl tak Colina Chapmana, který už několik měsíců tajně jednal s Imperial Tabacco. 20.ledna 1968, kdy se konal třetí závod Tasmanské série jako „Lady Wigram Trophy“ se objevuje Clarkův Lotus v barvách krabičky cigaret Gold Leaf. Chapman podepsal s Imperial Tabacco smlouvu na tři roky, za což inkasoval 100 000 liber. Organizátoři ve Wigramu však odmítli pustil Clarka s takto zbarveným vozem na start. Chapman ale zůstal neoblomný, a organizátor, který nechtěl přijít o takovou hvězdu jako byl Jim Clark nakonec ustoupil, a start povolil. Tým Lotus, nyní nově „Gold Leaf Team Lotus“ tak celou Tasmanskou sérii (končící 4.března) absolvoval v barvách sponzora. Pak přichází „Race of Champions“ v Brands Hatch. I sem přiváží Chapman vozy v nových barvách (startoval tu pouze Hill). A opět nastal problém. Pořadatel Royal Automobile Club sice připomínky nemá, ale hlavní komerční televizní kanál ITV, který závod vysílá ano. V průběhu druhého tréninku informují představitelé vedení televize Chapmana, že pokud neodstraní loga na voze, závod bude zrušen. Nakonec došlo k dohodě a Colin nechal loga přelepit páskami. V Jaramě, dějišti GP Španělska byl Hillův Lotus opět v plné „kráse“ barev svého sponzora. Orgány FIA kupodivu mlčí. Zřejmě jsou si vědomy toho, že stále rostoucí náklady je potřeba pokrýt a tak od 1.ledna 1969 FIA oficiálně povoluje „malování“ reklam na vozy. Ještě koncem sezóny 1968 se na některých monopostech objevují nálepky dalších „nemotoristických“ sponzorů. Například v Německu má Kurt Ahrens na přídi vozu nálepku Martini (alkohol), nebo v Itálii má Siffert na voze velký bílý nápis „Hart ski“ (lyže) a na Eglu Dana Gurneye se skvěl nápis „Olsonite“ (WC sedátka). V roce 1969 přibývají další drobní podporovatelé. Ale teprve v roce 1970 se objeví další Chapmanovi následovníci. V Kyalami jedou vozy týmu March spolu s Andrettim v rudých barvách hlavního mecenáše STP (petrolejářský koncern). Ve Velké ceně Španělska na trať vyjíždějí vozy BRM v barvách kosmetické firmy Yardley (která patřila pod koncern British American Tabacco). Smlouva byla podepsána na dva roky a tým inkasoval částku 50 000 liber. V roce 1972 dochází k velkému „převlékání kabátů“. Gold Leaf opouští formuli 1 a Lotus vyjíždí v černozlatých barvách nového sponzora „John Player Speciál“. Yardley se přesouvá od BRM k McLarenu, ale Louis Stanley sehnal náhradu v podobě další tabákové firmy „Marlboro“ (koncern Phillip Morris). Tentokrát za dvouletý kontrakt dostává tým 100 000 liber plus další bonusové příplatky. A postupně se přidávají další.
Zajímavostí je, že už v roce 1973, při GP Německa mizí z vozů názvy cigaretových společností. Na Lotusu sice zůstane logo JPS, ale celý nápis John Player Speciál umístěný v horní části krytu kokpitu je pryč. Stejně tak u BRM – z vozu mizí (nebo jsou přelepeny) pouze nápisy Marlboro. Jde o první zákaz tabákové reklamy ve Formuli 1. Od tohoto roku se v Německu jezdí bez tabákových reklam na vozech. Kuriózní situace nastává v roce 1976 při GP Anglie. Oficiální sponzor závodu je John Player Speciál (podle něj nese závod i název), ale tým Lotus, který má stajného sponzora, nemá na svých vozech ani nápisy ani logo této firmy! Stejná situace se opakuje i v letech 1977 a 78. Marlboro nijak omezeno nebylo. V letech 1979-83 se sponzorem Velké ceny stává Marlboro. Zatím, co v roce 79 nebyla žádná omezení, v letech 80 a 81 se nápisy Marlboro na vozech mohly objevit pouze v trénincích. V závodě startovaly vozy bez nápisů. Na jiné značky cigaret se to nevztahovalo. Od roku 1982 platí to samé (tedy v trénincích s reklamou, v závodě bez reklamy) pro všechny tabákové společnosti. Podobné podmínky panují i při GP Evropy, které se konaly na území Velké Británie. Výjimku tvořil rok 1986, kdy se vozy McLaren objevily s nápisy Marlboro i v závodě (na rozdíl od ostatních týmu podporovaných jinými tabákovými společnostmi). Zřejmě od roku 1987 (nedá se to přesně určit) platil zákaz tabákové reklami v průběhu celého víkendu. V roce 1993 se k zákazu připojuje i Francie.
Dál už jsem nepátral.

_________________
Obrázek Obrázek Obrázek


Nahoru
   
 Předmět příspěvku: Re: Reklama ve F1
PříspěvekNapsal: 29 pro 2013, 15:14 
Offline
jedno vítězství
jedno vítězství
Uživatelský avatar

Registrován: 26 bře 2009, 17:24
Příspěvky: 1232
Ve striktním slova smyslu se první sponzorské nálepky ve Formuli 1 objevily při závodech Indy 500, kde se nápisy se jmény sponzorů objevovaly už přinejmenším od konce dvacátých let. Například na základě knihy ‘Indy’ od Rich Taylora, vítězný Miller Ray Keeche v roce 1929 měl na karosérii výrazný nápis Simplex Piston Rings. Tady je trochu problém s tím, zda šlo o opravdové sponzorství, protože Simplex byl zároveň spolumajitelem týmu, takže se jednalo nejen o propagaci výrobku, ale i o logo týmu...vpodstatě totéž, s čím přišel Gunston. Taková situace v Indianapolis potom existovala po desetiletí. První opravdu sponsorskou nálepku jsem zaregistroval na Blue Crown Special Deidt Offenhauser Mauri Roseho v roce 1948 a jedná se o okřídleného koně firmy Mobil. Stejná nálepka se pak objevila znovu přinejmenším na Kurtis Cummings se kterým Fred Agabashian získal v roce 1952 pole position a vítězný KK500A Offenhauser Bill Vukoviche z roku 1954 má nálepek po stranách karoserie několik, i když je nemůžu přečíst. John Zink Special Watson Offenhauser se kterým v roce 1956 vyhrál Pat Flaherty má vedle nálepky Mobil i pár dalších nálepek a jednou z nich jsou bezesporu svíčky Champion.

_________________
Obrázek Obrázek Obrázek


Nahoru
   
 Předmět příspěvku: Re: Reklama ve F1
PříspěvekNapsal: 29 pro 2013, 23:07 
Offline
2005 F.Alonso
2005 F.Alonso
Uživatelský avatar

Registrován: 08 úno 2008, 18:35
Příspěvky: 747
Indy je kapitola sama pro sebe. Zde se reklamní samolepky objevily už před rokem 1950 jak píše GPfacts. Pokud vemu rok 50, je na vozech už zmíněný okřídlený kůň Mobil Oil, ale i svíčky Champion, či další výrobce oleje Winn's Friction Proofing a zřejmě by se toho našlo víc.

_________________
Obrázek Obrázek Obrázek


Nahoru
   
 Předmět příspěvku: Re: Reklama ve F1
PříspěvekNapsal: 29 pro 2013, 23:23 
Offline
14 vítězství
14 vítězství
Uživatelský avatar

Registrován: 13 lis 2006, 17:55
Příspěvky: 14861
Bydliště: Praha
Já myslím, že se musí rozlišovat sponzoři a dodavatelé. Jména dodavatelů, především pneumatik a olejů byla na autech povolena, ale jména firem, které nemají se závody co společného zakázaná. To se obešlo tím, že tým se přejmenoval podle firmy a jméno týmu smělo být zobrazeno na voze.


Nahoru
   
 Předmět příspěvku: Re: Reklama ve F1
PříspěvekNapsal: 14 úno 2014, 16:50 
Offline
8 vítězství
8 vítězství
Uživatelský avatar

Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Příspěvky: 8677
Bydliště: Jiříkov
není založena záložka reklama ve F1, tak to dám sem.

http://www.svetformule.cz/clanek/2821-Martini-chysta-navrat-s-Williamsem

spíše tedy sponzorství

_________________
Obrázek Obrázek Obrázek


Nahoru
   
 Předmět příspěvku: Re: Reklama ve F1
PříspěvekNapsal: 03 bře 2014, 20:21 
Offline
8 vítězství
8 vítězství
Uživatelský avatar

Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Příspěvky: 8677
Bydliště: Jiříkov
Jsou zde data (roky) sponzorů u jednotlivých týmů.

_________________
Obrázek Obrázek Obrázek


Nahoru
   
 Předmět příspěvku: Re: Reklama ve F1
PříspěvekNapsal: 19 kvě 2014, 19:50 
Offline
8 vítězství
8 vítězství
Uživatelský avatar

Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Příspěvky: 8677
Bydliště: Jiříkov
Martini:

Citace:
V případě Formule 1 se barvy Martini objevily nejprve v roce 1972 na monopostech Tecno, ale nejvíce slávy získaly v letech 1975 až 1977 na monopostech Brabham BT44B s osmiválcem Cosworth DFV, resp. BT45 a BT45B s plochými dvanáctiválci Alfa Romeo. Krátké epizody představuje rok 1979 a stáj Lotus nebo částečné sponzorstvím Ferrari v roce 2006.

Nyní se Martini Racing vrací do Formule 1 naplno a Williamsy FW36 mohou díky svým tradičním a u řady fanoušků velmi oblíbeným barvám usilovat již před začátkem sezóny o titul nejhezčích letošních monopostů.

_________________
Obrázek Obrázek Obrázek


Nahoru
   
 Předmět příspěvku: Re: Reklama ve F1
PříspěvekNapsal: 02 úno 2016, 19:30 
Offline
8 vítězství
8 vítězství
Uživatelský avatar

Registrován: 26 srp 2010, 20:34
Příspěvky: 8677
Bydliště: Jiříkov
Reklama, sponzorství a jejich vliv na podobu Formule 1
Formuli 1 za celou její historii provázela řada změn. Nové éry nahrazovaly staré. Závodníci, týmy i konstruktéři přicházeli a odcházeli, nápady se buď osvědčily či upadly v zapomnění. Nic ale neproměnilo podobu Formule 1 tak jako reklama a sponzorství.

_________________
Obrázek Obrázek Obrázek


Nahoru
   
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma  Odpovědět na téma  [ 9 příspěvků ] 

Všechny časy jsou v UTC+02:00


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Limited Color scheme created with Colorize It.
Český překlad – phpBB.cz