Stránka 3 z 4

Re: Senna Ayrton (1960-1994)

Napsal: 01 kvě 2019, 19:39
od Achard

Re: Senna Ayrton (1960-1994)

Napsal: 08 kvě 2019, 19:41
od Achard
Památník v Imole (2019)
P1430881.JPG
P1430878.JPG


Vedle památníku, naproti místu kde zůstal stát vůz Senny po nehodě je deska
P1430870.JPG

Re: Senna Ayrton (1960-1994)

Napsal: 12 led 2020, 14:27
od Nekolny Rostislav
kombinéza 1985

Re: Senna Ayrton (1960-1994)

Napsal: 12 led 2020, 14:28
od Nekolny Rostislav
kombinéza 1990
Senna1990 Ayrton.jpg

Re: Senna Ayrton (1960-1994)

Napsal: 12 led 2020, 14:29
od Nekolny Rostislav
kombinéza 1991
senna1991...jpg
senna1991,..jpg
senna-B-1991-GP-F1-GP.jpg

Re: Senna Ayrton (1960-1994)

Napsal: 12 led 2020, 14:30
od Nekolny Rostislav
kombinéza 1994

Re: Senna Ayrton (1960-1994)

Napsal: 12 kvě 2020, 09:14
od Nekolny Rostislav
kombinéza 1987
Ayrton-Senna-camel-replica-embroidered-patches-go-kart.jpg
F1-camel-Ayrton-Senna-Sublimation-Printed-go-kart.jpg
F1-Racing-Ayrton-Senna-CAMEL-Printed-Suit.jpg

Re: Senna Ayrton (1960-1994)

Napsal: 10 led 2021, 15:45
od showstall
Netradiční vzpomínky na Ayrtona Sennu
Ayrton Senna by letos v březnu oslavil 60. narozeniny. A zatímco 1. květen mají lidé spojený se svátkem zamilovaných, pro svět formule 1 je v jeho historii tento den zapsán smutným písmem. Přinášíme starší vzpomínky tehdejšího šéfa McLarenu Rona Dennise na Ayrtona Sennu.


Pozadí Sennova vstupu do F1. Kdo mu hodil závoru přes cestu?
Jméno, které netřeba zvlášť představovat - Ayrton Senna da Silva je jednou z největších, velmi úspěšných a také v určité míře kontroverzních postav F1. Proto nejspíš nebude od věci si připomenout, že jeho vstup do F1 nebyl tak docela hladký a bezproblémový.

Re: Senna Ayrton (1960-1994)

Napsal: 10 led 2021, 23:42
od alfa

Re: Senna Ayrton (1960-1994)

Napsal: 27 bře 2022, 14:52
od Anita
Jak šel čas

Re: Senna Ayrton (1960-1994)

Napsal: 05 kvě 2023, 08:34
od alfa
Hrob A.Senny

Re: Senna Ayrton (1960 - 1994)

Napsal: 06 kvě 2023, 01:37
od Achard
Pohřeb

Re: Senna Ayrton (1960 - 1994)

Napsal: 15 kvě 2023, 13:42
od alfa
TŘINÁCT PŘÍBĚHŮ TĚSNĚ ZTRACENÝCH VÍTĚZSTVÍ

AYRTON SENNA – MONAKO 1984
Sennův příběh z Monaka 1984 zná snad každý. Nováček u Tolemanu předvedl v mokrých ulicích Monte Carla spanilou jízdu a dokázal se dostat až na druhé místo, ze kterého ohrožoval i lídra závodu Prosta. Závod byl nakonec kvůli silnému dešti zastaven… kdoví, jak by to mohlo dopadnout, kdyby se v Monaku pokračovalo.

Re: Senna Ayrton (1960 - 1994)

Napsal: 23 kvě 2023, 12:37
od alfa
5 nejznámějších obětí závodů Formule 1

Ayrton Senna (1960-1994)
Ayrton Senna je dodnes mnohými fanoušky považován za toho vůbec nejlepšího jezdce celé historie Formule 1. I kvůli tomu je tento trojnásobný mistr světa tím vůbec nejznámějším pilotem F1, který zemřel během závodu královny motorsportu. Senna odchází 1. května 1994, kvůli nehodě na tehdejší velice smutné Velké ceně San Marina.
Na začátku roku 1994 je Sennova kariéra v F1 velice bohatá. Brazilský pilot má za sebou devět sezon, během kterých získal tři tituly mistra světa. Přestože v předcházející sezoně skončil druhý (za úhlavním soupeřem Alainem Prostem), Senna se z McLarenu rozhodne přestoupil k Williamsu, u nějž cítí větší šanci na další titul.
Přestup se mu ale příliš nedaří, protože si Senna na začátku sezony stěžuje na monopost Williams FW16. Nelíbí se mu jeho chování, protože kvůli novým pravidlům postrádá aktivní zavěšení, kontrolu trakce nebo ABS. „Bude to sezona plná nehod a já se odvažuji říci, že budeme mít štěstí, pokud se něco vážného nestane,“ řekl Senna před zahájením sezony 1994, což se bohužel projevila jako prorocká slova.
Osudovým se pro Sennu stává závodní víkend na nebezpečném okruhu Imola. Brazilská hvězda sice vyhrává v kvalifikaci (druhý je mimochodem tehdejší mladíček Michael Schumacher), nadále si však stěžuje na chování vozidla. Navíc se mu nelíbí události, které se na Imole tehdy odehrály. Nejprve při tréninku vážně havaruje Sennův kamarád Rubens Barichello a následně tragicky bourá mladý Roland Ratzenberger. To Sennu vede k jednání s Alainem Prostem o znovuobnovení uvadající Asociace jezdců Grand Prix, čímž chtěl zvýšit bezpečnost závodníků. To už ale Senna bohužel nestihne.
V sedmém kole imolského závodu totiž Senna vylétne z trati a v zatáčce Tamburello naráží do betonové bariéry. Když na místo nehody doráží tehdejší vrchní medik F1 Sid Watkins, je jasné, že Senna už další titul do své sbírky nepřidá. „Zvedl jsem jeho víčka a z jeho zornic bylo jasné, že má těžká poranění mozku. Zvedli jsme ho z kokpitu a položili ho na zem. Jak jsme to udělali, vydechl, a přestože nejsem věřící, cítil jsem, jak v tu chvíli odešla jeho duše,“ popsal Watkins poslední minuty Sennova života.
Hned po nehodě se začalo zjišťovat, co tragickou nehodu způsobilo. Hodně se spekulovalo o vlivu studených pneumatik. Senna totiž krátce před nehodou jel za safety carem, který na trať vyjel kvůli nehodě Pedra Lamy a JJ Lehta, přičemž si stěžoval na jeho pomalé tempo. Safety car vskutku nejel moc rychle, protože byl postaven na základech sériového Opelu Vectra. Zprávy o podivném Sennově chování týdny před tragickou nehodou naznačovaly také možnost sebevraždy. Ani jedna z těchto teorií se nicméně nepotvrdila, provedené vyšetřování konstatovalo, že důvodem těžké havárie bylo selhání sloupku řízení. To bylo podle vyšetřování špatně navrženo a před nehodou špatně upraveno.

Re: Senna Ayrton (1960 - 1994)

Napsal: 07 srp 2023, 14:26
od alfa
Nehody, které změnily svět F1: Senna a Ratzenberger

Ayrton Senna
Ayrton Senna da Silva byl trojnásobným mistrem formule 1. Narodil se roku 1960 do bohaté rodiny, a vášeň pro závodění v sobě nalezl už jako malý kluk. Sledoval formuli 1 a ve čtyřech letech dostal od svého otce mini motokáru. Ve třinácti letech poprvé závodil v motokárách a ihned vyhrál. V roce 1981 debutoval v britské formuli Ford 1600. Nemohl ihned vstoupit do formule 3, vstoupil tedy do týmu Rushen Green Racing ve formuli Ford 2000. Ve formuli 3 debutoval na konci sezóny 1982 s týmem West Surrey Racing, a zůstal s nimi i přes sezónu 1983.
Do formule 1 vstoupil s týmem Toleman v roce 1984. Původně podepsal smlouvu na tři roky, pro rok 1985 se ale vyplatil a připojil se k týmu Lotus. Ukázalo se, že se jednalo o dobré rozhodnutí – měl výbornou sezónu a v šampionátu skončil čtvrtý. Roku 1988 přešel k McLarenu, kde měl za týmového kolegu Alaina Prosta, a toto spojení vyústilo v jednu z nejlegendárnějších rivalit královny motorsportu. Spolu dominovali sezóně a vyhráli patnáct ze šestnácti závodů. Ayrton Senna toho roku poprvé obdržel mistrovský pohár. Vztahy mezi ním a jeho týmovým kolegou se neustále zhoršovaly a korunu tomu nasadilo rozhodnutí o mistrovství roku 1989 v japonské Suzuce. Prost vedl nad Sennou o pouhých šestnáct bodů a Senna potřeboval udělat vše pro to, aby mistrovský pohár vyhrál. Oba kolidovali v šikaně, Sennovi se podařilo vrátit na trať, vyměnit poničený nos auta a závod vyhrát. Byl za to ale kontroverzně diskvalifikován a pohár připadl Prostovi.
Alain Prost od příští sezóny pokračoval s Ferrari. V sezóně 1990 se znovu srazili v japonské Suzuce – jejich role byly obrácené, pohár vedl Senna a potřeboval si náskok udržet. Po startu proto jednoduše najel do Prostova vozu a za poměrně kontroverzních okolností získal ten rok pohár on. Získal ho i o rok později v roce 1991. Na rok 1994 nahradil Prosta v týmu Williams. „Chci žít naplno, velmi intenzivně. Nikdy bych nechtěl žít napůl, trpět nemocí nebo zraněním. Pokud bych měl mít někdy nehodu, ve které přijdu o život, doufám, že to bude okamžité,“ prohlásil na začátku roku Senna ohledně své budoucnosti.

Neděle 1. 5. 1994
Ayrton Senna přijel do Imoly bez jediného bodu, zatímco vedoucí Michael Schumacher měl maximální zisk 20 bodů za 2 vítězství. Brazilčan nutně potřeboval stáhnout ztrátu na Němce a tak prohlásil, že pro něj začíná sezóna až v Imole, kde se kvalifikoval na pole position. Náladu v neděli ale zkalily události předchozích dvou dnů, nehoda Rubense Barrichella a Rolanda Ratzenbergera. Ayrton Senna byl přítomný u obou nehod.
Osudného rána navštívil místo Ratzenbergerovy havárie, a za to se dostal do sporu s vedením závodu. Během porady jezdců vyjádřil znepokojení nad přítomností rychlostního vozu během formovacího kola, které bylo na trati kvůli propagaci nejnovějšího Porsche 911. Poté se sešel s ostatními jezdci, aby jednali o znovuzaložení dvanáct let neaktivní Asociace jezdců Grand Prix (GPDA).
Závod začal v duchu celého víkendu katastrofou – po rozsvícení zelených světel se srazil Lotus Pedra Lamyho a stojící Benetton Jyrkiho Järvilehta. Všude se rozlétly trosky z aut, které zranily jednoho policistu a osm přihlížejících. Na trať se vydal safety car, který po pěti kolech zajel do boxů, a závod mohl pokračovat.
Ayrton Senna dokázal po startu udržet Michaela Schumachera za sebou a vedl závod. Brazilčan tlačil svůj monopost na limit jeho možností, ale hned v šestém kole havaroval v zatáčce Tamburello, kdy jeho vůz opustil trať a narazil do nechráněné betonové bariéry. Podle telemetrie vjel do zatáčky rychlostí 309 km/h, prudce zabrzdil, dvakrát podřadil a do bariéry narazil v rychlosti 211 km/h. Náraz utrhl nos auta a pravé přední kolo, které vystřelilo, vlétlo do kokpitu a zasáhlo Sennovu přilbu. Náraz odrazil jeho hlavu dozadu proti opěrce a způsobil zlomeniny lebky. Kus zavěšení, připevněný ke kolu, částečně prorazil jeho přilbu a způsobil poranění hlavy a zubatý kus prorazil hledí přilby přímo nad jeho pravým okem. Všechna tato zranění by byla sama o sobě smrtelná. Michael Schumacher nehodu trojnásobného mistra světa popsal slovy: „Ayrtonův monopost byl velmi nervózní v té zatáčce (Tamburello – pozn. red.). Mohl jsem vidět, že monopost byl hodně nízko a málem to neudržel na trati. V dalším kole na stejném místě to ztratil. Auto se dotklo tratě, lehce se vytočilo a ztratil to. Vypadalo to na nebezpečný náraz, ale neměl jsem pocit, že to bylo jakkoliv podobné tomu, co se stalo Ratzenbergerovi.“
Senna ihned po nehodě lehce pohnul hlavou, což vzbudilo naděje. Prvně na místo doběhli hasiči, museli však počkat na lékaře, kteří přišli o pár minut později. Sid Watkins provedl urgentní tracheotomii, aby zajistil dýchací cesty, zastavil krvácení, podal transfuzi a znehybnil krční oblast. Brazilec byl převezen do nemocnice Maggiore, kde ho lékaři převezli na jednotku intenzivní péče. Kolem třetí hodiny odpoledne mu přestalo bít srdce a lékaři ho museli oživovat. V 18:37 pokusy o oživování vzdali.
V Brazílii byl vyhlášen třídenní národní smutek. Sennovo tělo bylo převezeno do Brazílie a byl pohřben pátého května. Jeho pohřeb byl vysílaný živě v brazilské televizi. Rakev mimo jiné nesl i Alain Prost. „Ayrton nebyl obyčejným člověkem. Byl vlastně mnohem větším člověkem mimo auto než v něm,“ prohlásil o něm po smrti Frank Williams.
Adrian Newey, který v té době pracoval pro tým Williams, se o jeho smrti otevřel ve své autobiografii Jak postavit monopost F1. Za jeho smrt částečně přebral zodpovědnost a cítí za ni vinu. Monopost byl od začátku roku nestabilní a novinky, které měly pomoci, měly přijít až po Imole. „Zkazil jsem přechod z aktivního odpružení zpět na pasivní a navrhl jsem aerodynamicky nestabilní vůz, se kterým se Ayrton pokoušel dělat věci, kterých vůz nebyl schopen,“ píše ve své knize. Jednou z příčin Sennovy nehody mohla být ztráta tlaku v pneumatikách od propíchnutí z trosek na trati, kvůli kterému se držel vůz po zajetí safety caru při zemi, což mohlo způsobit nepříjemné poskakování při jakémkoliv hrbolku na trati a ztrátu přilnavosti. Během víkendu také inženýr posunoval Ayrtonovi volant a jednou z příčin nehody mohl být poškozený sloupek řízení. „Zda měl nebo neměl propíchnutou pneumatiku, to, že jel po vnitřní straně, rychlejší ale hrbolatější, v autě, které bylo aerodynamicky nestabilní způsobilo, že vůz byl těžko ovladatelný i pro něho.“

Jak se po jejich smrti změnil svět formule 1
Události v Imole přinutily všechny zamyslet se nad bezpečností ve formuli 1, a v následujících letech byla implementována mnohá opatřením, které pomáhají chránit nejen piloty, ale například i traťové maršály a diváky.
Ihned po Imole se začaly prozkoumávat nejnebezpečnější zatáčky na tratích, a to v mnoha případech vedlo ke změně tratí nebo vybudování nových únikových zón. Vysokorychlostní zatáčky bez únikových zón, které stály Ayrtona Sennu a Ronalda Ratzenbergera život, se již nevyskytují. Než jsou tratě zařazeny do kalendáře, podstupují mnohem přísnější kontroly a testy. Nejvýznamnější změnou bezpečnosti na trati jsou například plastové bariéry Tecpro. Zavedena byla nejvyšší rychlost v pitlane.
Co se týče monopostů, FIA úzce spolupracuje s inženýry a neustále jsou zaváděny stále přísnější opatření. Dnešní vozy mají nárazové konstrukce vpředu, vzadu i na bocích, pevnější obruče proti převrácení a uchycení kol, které zabraňuje tomu, aby kola při nehodě odlétla pryč. Každý vůz má také v monokoku jakousi černou skříňku – Accident Data Recorder, Záznamník dat o nehodách, který byl zaveden roku 1997. Analyzuje data ze senzorů vozu a akcelometrů, a FIA jej může využívat právě jako černé skříňky v letadlech ke zpětné analýze nehod. Pokud nehoda přesáhne sílu 18g, rozsvítí se při nehodě na vrchu kokpitu LED světélko, které maršálům indikuje závažnost nehody, a umožňuje jim přijmout příslušná opatření během pomoci.
Změnou si prošla i výbava pilotů. V roce 2003 byl zaveden systém HANS (Head and Neck Support) – opěrka hlavy a krku. Je připojen k zadní části helmy a leží na ramenou jezdce, a zároveň je připojen k vnitřku kokpitu vedle úchytu bezpečnostního pásu. Zabraňuje náhlým a nadměrným pohybům hlavy během nehod. V roce 2004 byla zavedena nová helma, která je mnohem lehčí a silnější než helmy z minulosti. Dnešní helmy jsou vyrobeny z uhlíkových vláken, kevlaru a polyethenu a jsou odolné vůči ohni.