Pryce Tom (1949-1977)
Re: Pryce Tom (1949-1977)
Tom Pryce - Super Formula Vee, 1972 Nurbugring
Tom Pryce - 1975 Nürburgring 1000 Kilometres
Tom Pryce - 1975 Nürburgring 1000 Kilometres
- Achard
- 23 vítězství
- Příspěvky: 23974
- Registrován: 13 lis 2006, 17:55
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pryce Tom (1949-1977)
Nejotřesnější nehoda v historii Formule 1. Tyto záběry nahání husí kůži!
Tato otřesná nehoda se stala roku 1977 při Grand Prix Jihoafrické ceny v Kyalami. Tom Pryce začal svůj poslední závodní víkend tak, že zajel nejlepší čas ve středečním tréninku. Ve čtvrteční kvalifikaci se Pryce kvůli slabému motoru propadl až na patnácté místo. V průběhu 21. kola závodu pilot Zorzi odstavil svůj vůz nalevo od vozovky, těsně za vrcholem pahorku a mostem přes trať. Měl problém s vedením paliva, které bylo pumpováno přímo do motoru, což způsobilo oheň. Zorzi vůz neopustil okamžitě, jelikož měl problémy s kyslíkovou trubicí, která byla odpojená od jeho helmy. Podezřelá situace přiměla dva závodní maršály z boxové zídky na opačné straně trati zasáhnout. Prvním maršálem, který přeběhl vozovku, byl pětadvacetiletý automechanik William. Druhým byl devatenáctiletý Frederik Jansen Van Vuuren, který s sebou pro jistotu nesl 18kilogramový hasicí přístroj. První z nich dokázal vozovku přejít, ale Van Vuuren ne. Když oba mladíci začali běžet přes trať, Hans-Joachim Stuck, Tom Pryce, Jacques Laffite a Gunnar Nilsson právě vyjeli z poslední zatáčky a mířili k cílové rovince. Pryce byl na hlavní rovince přímo za Stuckovým vozem. Stuck si všiml Van Vuurena a pohnul se doprava, aby se vyhnul oběma maršálům, když dle Tremayna minul Billa o „milimetry“. Z pozice přímo za Stuckem nemohl Pryce Van Vuurena vidět a zareagovat tak rychle. Narazil do mladíka v rychlosti asi 270 km/h. Van Vuuren byl vymrštěn do vzduchu a spadl zhruba metr před Zorziho a Billa. Zemřel při nárazu, když bylo jeho tělo roztrženo Pryceovým vozem. Hasicí přístroj, který nesl, udeřil Pryce do hlavy a poté zasáhl ochranný oblouk Shadowu. Síla nárazu byla taková, že přístroj byl vymrštěn až přes přilehlé tribuny na parkoviště, kde zasáhl zaparkované auto. Náraz hasicího přístroje vyškubnul Pryceovu helmu vzhůru a jeho hlava byla částečně sťata řemínkem. Smrt byla téměř jistě okamžitá. Jeho Shadow, nyní s mrtvým řidičem, pokračoval ve snížené rychlosti dál po trati k první zatáčce zvané Crowthorne. Vůz po levé straně opustil vozovku, pokračoval podél svodidel a po nárazu do vjezdu pro zásahová vozidla se odrazil zpět na trať. Poté narazil do Ligieru Jacquese Laffita, což poslalo oba vozy přímo do bariér. Van Vuurenova zranění byla natolik závažná, že jeho tělo bylo po závodě identifikováno až poté, co ředitel závodu shromáždil všechny traťové maršály a on mezi nimi nebyl. Vítězem závodu se stal Niki Lauda. Bylo to jeho první vítězství po jeho další děsivé nehodě při Grand Prix Německa 1976. Nejprve se vyjádřil, že to bylo jeho nejlepší vítězství kariéry, ale když mu byla na pódiu oznámena Pryceova smrt, řekl, že tedy není co slavit.
Tato otřesná nehoda se stala roku 1977 při Grand Prix Jihoafrické ceny v Kyalami. Tom Pryce začal svůj poslední závodní víkend tak, že zajel nejlepší čas ve středečním tréninku. Ve čtvrteční kvalifikaci se Pryce kvůli slabému motoru propadl až na patnácté místo. V průběhu 21. kola závodu pilot Zorzi odstavil svůj vůz nalevo od vozovky, těsně za vrcholem pahorku a mostem přes trať. Měl problém s vedením paliva, které bylo pumpováno přímo do motoru, což způsobilo oheň. Zorzi vůz neopustil okamžitě, jelikož měl problémy s kyslíkovou trubicí, která byla odpojená od jeho helmy. Podezřelá situace přiměla dva závodní maršály z boxové zídky na opačné straně trati zasáhnout. Prvním maršálem, který přeběhl vozovku, byl pětadvacetiletý automechanik William. Druhým byl devatenáctiletý Frederik Jansen Van Vuuren, který s sebou pro jistotu nesl 18kilogramový hasicí přístroj. První z nich dokázal vozovku přejít, ale Van Vuuren ne. Když oba mladíci začali běžet přes trať, Hans-Joachim Stuck, Tom Pryce, Jacques Laffite a Gunnar Nilsson právě vyjeli z poslední zatáčky a mířili k cílové rovince. Pryce byl na hlavní rovince přímo za Stuckovým vozem. Stuck si všiml Van Vuurena a pohnul se doprava, aby se vyhnul oběma maršálům, když dle Tremayna minul Billa o „milimetry“. Z pozice přímo za Stuckem nemohl Pryce Van Vuurena vidět a zareagovat tak rychle. Narazil do mladíka v rychlosti asi 270 km/h. Van Vuuren byl vymrštěn do vzduchu a spadl zhruba metr před Zorziho a Billa. Zemřel při nárazu, když bylo jeho tělo roztrženo Pryceovým vozem. Hasicí přístroj, který nesl, udeřil Pryce do hlavy a poté zasáhl ochranný oblouk Shadowu. Síla nárazu byla taková, že přístroj byl vymrštěn až přes přilehlé tribuny na parkoviště, kde zasáhl zaparkované auto. Náraz hasicího přístroje vyškubnul Pryceovu helmu vzhůru a jeho hlava byla částečně sťata řemínkem. Smrt byla téměř jistě okamžitá. Jeho Shadow, nyní s mrtvým řidičem, pokračoval ve snížené rychlosti dál po trati k první zatáčce zvané Crowthorne. Vůz po levé straně opustil vozovku, pokračoval podél svodidel a po nárazu do vjezdu pro zásahová vozidla se odrazil zpět na trať. Poté narazil do Ligieru Jacquese Laffita, což poslalo oba vozy přímo do bariér. Van Vuurenova zranění byla natolik závažná, že jeho tělo bylo po závodě identifikováno až poté, co ředitel závodu shromáždil všechny traťové maršály a on mezi nimi nebyl. Vítězem závodu se stal Niki Lauda. Bylo to jeho první vítězství po jeho další děsivé nehodě při Grand Prix Německa 1976. Nejprve se vyjádřil, že to bylo jeho nejlepší vítězství kariéry, ale když mu byla na pódiu oznámena Pryceova smrt, řekl, že tedy není co slavit.
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64758
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pryce Tom (1949-1977)
10 NEJLEPŠÍCH JEZDCŮ, KTEŘÍ VE FORMULI 1 NIKDY NEVYHRÁLI
TOM PRYCE
Skalní fanoušci motorsportu jméno Toma Pryce určitě dobře znají. V pouhých 27 letech zahynul během GP Jižní Afriky 1977, když na trati srazil traťového maršála, jenž se za horizontem vydal hasit závodní monopost.
Kromě své tragické nehody se ale proslavil i svým jezdeckým umem. Pryce patřil mezi jezdce, jimž byla předpovídána velká budoucnost. Sám Pryce si to nikdy nechtěl přiznat, byl velmi skromný. Celou svou kariéru (kromě prvního závodu, který absolvoval u týmu Token) závodil pro stáj Shadow a získal pro ni 2 stupně vítězů a pole position.
Přestože dostal nabídku od Lotusu, zůstával věrný Shadowu. Nejlépe zakončil sezonu na celkovém desátém místě v roce 1975. Sice nikdy nezvítězil v mistrovském závodě, jednu výhru si ale odvezl z nemistrovského Závodu šampionů v roce 1975.
TOM PRYCE
Skalní fanoušci motorsportu jméno Toma Pryce určitě dobře znají. V pouhých 27 letech zahynul během GP Jižní Afriky 1977, když na trati srazil traťového maršála, jenž se za horizontem vydal hasit závodní monopost.
Kromě své tragické nehody se ale proslavil i svým jezdeckým umem. Pryce patřil mezi jezdce, jimž byla předpovídána velká budoucnost. Sám Pryce si to nikdy nechtěl přiznat, byl velmi skromný. Celou svou kariéru (kromě prvního závodu, který absolvoval u týmu Token) závodil pro stáj Shadow a získal pro ni 2 stupně vítězů a pole position.
Přestože dostal nabídku od Lotusu, zůstával věrný Shadowu. Nejlépe zakončil sezonu na celkovém desátém místě v roce 1975. Sice nikdy nezvítězil v mistrovském závodě, jednu výhru si ale odvezl z nemistrovského Závodu šampionů v roce 1975.
Re: Pryce Tom (1949-1977)
5 nejznámějších obětí závodů Formule 1
Tom Pryce (1949-1977)
Tom Pryce nepatří zrovna mezi nejznámější závodníky Formule 1. Nikdy nebyl mistrem světa, dokonce ani nikdy žádný závod nevyhrál, pouze na britské grand prix v roce 1975 dvě kola vedl, což se mu povedlo jako jedinému velšskému závodníkovi. Proto je známý hlavně v domovském Walesu, kde je dokonce udělována cena Toma Pryceho pro osoby, které se postaraly o rozvoj motorismu. Ve zbývajících částech světa je spíše známý kvůli okolnostem jeho tragické smrti na Velké ceně Jižní Afriky v roce 1977.
Pryce v F1 debutuje v roce 1974 za malý tým Token Racing, ještě týž rok se však přesouvá do týmu Shadow. V něm zůstává i v dalších sezonách, byť se spekulovalo třeba o zájmu Lotusu. Šéfa britské značky totiž zaujaly zlepšující se Pryceovy výsledky. Na větší úspěch ale už nedojde.
Poslední Pryceova velká cena začíná slibně, trénink na VC Jižní Afriky vyhrává a poráží třeba pozdějšího mistra světa ročníku 1977 Nikiho Laudu. Samotný start závodu se ale Pryceovi nedaří, pořadím se propadá a musí se drát nahoru.
To už ale přichází 22. kolo závodu, ve kterém Pryceův týmový kolega Renzo Zorzi zastavuje podél trati kvůli technickým potížím. Problémy se vstřikováním znamenají, že agregát Zorziova monopostu začíná hořet, přičemž italský kolega se nemůže dostat z auta.
V tu chvíli Zorzimu přichází pomoci dva maršálové, přičemž jeden z nich nese hasicí přístroj. Na scénu se zároveň v tu chvíli přibližují bojující jezdci, Hans-Joachim Stuck vpředu a za ním Tom Pryce. Stuck si dvojice maršálů všímá a vyhýbá se jim, přičemž podle svědectví jednoho mine jen o milimetry. Pryce ale duo nevidí a jednoho z mladíků trefuje, a to v rychlosti kolem 270 km/h. Maršál je na místě mrtvý, pro Pryceho je ale náraz také fatální, do helmy jej trefí hasicí přístroj, který maršál nesl. Monopost s bezvládným jezdcem navíc jede dál, odrazí se od svodidel a ještě trefí monopost Jacquese Laffiteho.
Smrtelná nehoda Toma Pryce byla důsledkem dvou nešťastných okolnost. Stala se v nepřehledném úseku, Zorzi zastavil za kopcem a navíc za mostem přes trať. Dvojice maršálů pak údajně neměla povolení vstoupit na trať. Za daných okolností to totiž byla velice nebezpečná situace.
Tom Pryce (1949-1977)
Tom Pryce nepatří zrovna mezi nejznámější závodníky Formule 1. Nikdy nebyl mistrem světa, dokonce ani nikdy žádný závod nevyhrál, pouze na britské grand prix v roce 1975 dvě kola vedl, což se mu povedlo jako jedinému velšskému závodníkovi. Proto je známý hlavně v domovském Walesu, kde je dokonce udělována cena Toma Pryceho pro osoby, které se postaraly o rozvoj motorismu. Ve zbývajících částech světa je spíše známý kvůli okolnostem jeho tragické smrti na Velké ceně Jižní Afriky v roce 1977.
Pryce v F1 debutuje v roce 1974 za malý tým Token Racing, ještě týž rok se však přesouvá do týmu Shadow. V něm zůstává i v dalších sezonách, byť se spekulovalo třeba o zájmu Lotusu. Šéfa britské značky totiž zaujaly zlepšující se Pryceovy výsledky. Na větší úspěch ale už nedojde.
Poslední Pryceova velká cena začíná slibně, trénink na VC Jižní Afriky vyhrává a poráží třeba pozdějšího mistra světa ročníku 1977 Nikiho Laudu. Samotný start závodu se ale Pryceovi nedaří, pořadím se propadá a musí se drát nahoru.
To už ale přichází 22. kolo závodu, ve kterém Pryceův týmový kolega Renzo Zorzi zastavuje podél trati kvůli technickým potížím. Problémy se vstřikováním znamenají, že agregát Zorziova monopostu začíná hořet, přičemž italský kolega se nemůže dostat z auta.
V tu chvíli Zorzimu přichází pomoci dva maršálové, přičemž jeden z nich nese hasicí přístroj. Na scénu se zároveň v tu chvíli přibližují bojující jezdci, Hans-Joachim Stuck vpředu a za ním Tom Pryce. Stuck si dvojice maršálů všímá a vyhýbá se jim, přičemž podle svědectví jednoho mine jen o milimetry. Pryce ale duo nevidí a jednoho z mladíků trefuje, a to v rychlosti kolem 270 km/h. Maršál je na místě mrtvý, pro Pryceho je ale náraz také fatální, do helmy jej trefí hasicí přístroj, který maršál nesl. Monopost s bezvládným jezdcem navíc jede dál, odrazí se od svodidel a ještě trefí monopost Jacquese Laffiteho.
Smrtelná nehoda Toma Pryce byla důsledkem dvou nešťastných okolnost. Stala se v nepřehledném úseku, Zorzi zastavil za kopcem a navíc za mostem přes trať. Dvojice maršálů pak údajně neměla povolení vstoupit na trať. Za daných okolností to totiž byla velice nebezpečná situace.
Re: Pryce Tom (1949-1977)
Nejbizarnější nehody ve formuli 1. Od diváků až po mechaniky
Tom Pryce – GP Jihoafrické republiky 1977
Smrt nadějného Walesana je typickou ukázkou, co může způsobit horlivost na špatném místě. V závodě zhasl před hlavní tribunou motor ve voze Shadow Itala Renza Zorziho. Pilot spustil samohasicí zařízení a oheň zlikvidoval. Velitel požárních hlídek však poslal pro jistotu na místo dva dobrovolné hasiče.
Aniž by se rozhlédli, rozeběhli se přes trať. Prvnímu se jen velice těsně vyhnul Hans-Joachim Stuck, do druhého v rychlosti asi 270 km/h najel právě Tom Pryce. Devatenáctiletý Jansen van Vuuren byl sražen na zadní kolo, odkud cáry jeho těla vyletěly do šestimetrové výše. Těžký hasicí přístroj, který nešťastník držel v ruce, zasáhl Toma do hlavy a zřejmě mu na místě zlomil vaz.
Tom Pryce – GP Jihoafrické republiky 1977
Smrt nadějného Walesana je typickou ukázkou, co může způsobit horlivost na špatném místě. V závodě zhasl před hlavní tribunou motor ve voze Shadow Itala Renza Zorziho. Pilot spustil samohasicí zařízení a oheň zlikvidoval. Velitel požárních hlídek však poslal pro jistotu na místo dva dobrovolné hasiče.
Aniž by se rozhlédli, rozeběhli se přes trať. Prvnímu se jen velice těsně vyhnul Hans-Joachim Stuck, do druhého v rychlosti asi 270 km/h najel právě Tom Pryce. Devatenáctiletý Jansen van Vuuren byl sražen na zadní kolo, odkud cáry jeho těla vyletěly do šestimetrové výše. Těžký hasicí přístroj, který nešťastník držel v ruce, zasáhl Toma do hlavy a zřejmě mu na místě zlomil vaz.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti