Moss Stirling (1929-2020)
Re: Moss Stirling (1929)
Sir Stirling Moss je oficiálně v důchodu
Oznámení vydal pod doménou http://stirlingmoss.com/ jeho syn, Eliot Moss. Ještě donedávna stránky legendárního britského závodníka běžně fungovaly. Důvodem je především zdravotní stav.
„Přátelům a fanouškům mého otce, kteří využívali těchto stránek, bych chtěl oznámit, že se můj otec rozhodl ukončit veřejné působení. Po těžkých infekcích na konci roku 2016 a následné zdlouhavé, náročné rekonvalescenci se rozhodlo, že ve věku 88 let Sir Stirling Moss definitivně končí, aby on a má maminka měli dostatek času na zasloužený odpočinek a také na to, aby mohli strávit více času se zbytkem rodiny,“ uvedl na webu Eliot Moss.
Stirling Moss je velkou motoristickou legendou. Ve Formuli 1 závodil v letech 1951 až 1961 za týmy jako je HW Motors, Cooper Car Company, Maserati, Mercedes-Benz nebo Vanwall. Během svého působení získal 16 vítězství, 24 pódiových umístění a 16 pole position.
Bohužel, na titul mistra světa nikdy nedosáhl. V letech 1955 až 1958 skončil čtyřikrát vicemistrem světa a v letech 1959 až 1961 skončil jako třetí. Jeho závodní kariéra se nezaměřovala pouze na Formuli 1. V roce 1955 se mu podařilo vyhrát bájný závod Mille Miglia v Itálii (tenkrát ve voze Mercedes-Benz 300 SLR), a o rok později ve své kategorii zvítězil v legendárním závodě na 24h Le Mans, kde seděl za volantem Astonu Martinu DB3S.
Závodní kariéru ukončil po těžké havárii v Goodwoodu v roce 1962. K závodění se ale později ještě vrátil, ale jednalo se spíše o závody historických vozů.
Donedávna ho bylo možné zpozorovat na některých Grand Prix a účastnil se sponzorských akcí. Ve svém Mercedesu W196 (se kterým závodil v roce 1955) bok po boku s Lewisem Hamiltonem projeli bájnou klopenku na Monze.
Mnozí o něm mluví jako o nejlepším jezdci, který nikdy nezískal mistrovský titul. Je těžké posuzovat jezdce z různých časových období, ale jedno je jisté. Sir Stirling Moss je obrovskou motoristickou legendou a velikou ikonou, která se zapsala do historie motoristických závodů.
Oznámení vydal pod doménou http://stirlingmoss.com/ jeho syn, Eliot Moss. Ještě donedávna stránky legendárního britského závodníka běžně fungovaly. Důvodem je především zdravotní stav.
„Přátelům a fanouškům mého otce, kteří využívali těchto stránek, bych chtěl oznámit, že se můj otec rozhodl ukončit veřejné působení. Po těžkých infekcích na konci roku 2016 a následné zdlouhavé, náročné rekonvalescenci se rozhodlo, že ve věku 88 let Sir Stirling Moss definitivně končí, aby on a má maminka měli dostatek času na zasloužený odpočinek a také na to, aby mohli strávit více času se zbytkem rodiny,“ uvedl na webu Eliot Moss.
Stirling Moss je velkou motoristickou legendou. Ve Formuli 1 závodil v letech 1951 až 1961 za týmy jako je HW Motors, Cooper Car Company, Maserati, Mercedes-Benz nebo Vanwall. Během svého působení získal 16 vítězství, 24 pódiových umístění a 16 pole position.
Bohužel, na titul mistra světa nikdy nedosáhl. V letech 1955 až 1958 skončil čtyřikrát vicemistrem světa a v letech 1959 až 1961 skončil jako třetí. Jeho závodní kariéra se nezaměřovala pouze na Formuli 1. V roce 1955 se mu podařilo vyhrát bájný závod Mille Miglia v Itálii (tenkrát ve voze Mercedes-Benz 300 SLR), a o rok později ve své kategorii zvítězil v legendárním závodě na 24h Le Mans, kde seděl za volantem Astonu Martinu DB3S.
Závodní kariéru ukončil po těžké havárii v Goodwoodu v roce 1962. K závodění se ale později ještě vrátil, ale jednalo se spíše o závody historických vozů.
Donedávna ho bylo možné zpozorovat na některých Grand Prix a účastnil se sponzorských akcí. Ve svém Mercedesu W196 (se kterým závodil v roce 1955) bok po boku s Lewisem Hamiltonem projeli bájnou klopenku na Monze.
Mnozí o něm mluví jako o nejlepším jezdci, který nikdy nezískal mistrovský titul. Je těžké posuzovat jezdce z různých časových období, ale jedno je jisté. Sir Stirling Moss je obrovskou motoristickou legendou a velikou ikonou, která se zapsala do historie motoristických závodů.
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64761
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
- showstall
- 10 vítězství
- Příspěvky: 10840
- Registrován: 26 srp 2010, 20:34
- Bydliště: Jiříkov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Moss Stirling (1929-2020)
Zemřel Stirling Moss
Zemřel bývalý jezdec formule 1 Stirling Moss, který byl zřejmě nejslavnějším jezdcem v historii královny motorsportu, jež nikdy nezískal titul mistra světa.
Ve věku 90 let zemřel sir Stirling Moss
Stirling Moss je znám jako nejlepší jezdec, který se nikdy nestal mistrem světa. Během své bohaté kariéry se stal čtyřikrát vicemistrem světa, vyhrál 16 závodů a 24krát stanul na stupních vítězů. Dnes ráno zemřel ve věku 90 let.
Zemřel Stirling Moss
Zemřel Sir Stirling Craufurd Moss. Uznávaný legendární automobilový závodník a pilot formule 1. Bylo mu 90 let.
Odešel Stirling Moss, nikdy nekorunovaný král formule 1
Zemřel legendární pilot F1 Stirling Moss
Vo veku 90 rokov zomrela legenda F1 - Stirling Moss
Napriek tomu, že sa nikdy nestal majstrom sveta je považovaný za jedného z najlepších jazdcov F1 v histórii.
Zemřel legendární Stirling Moss
Ve věku 90 let zemřel legendární Stirling Moss.
Zemřel bývalý jezdec formule 1 Stirling Moss, který byl zřejmě nejslavnějším jezdcem v historii královny motorsportu, jež nikdy nezískal titul mistra světa.
Ve věku 90 let zemřel sir Stirling Moss
Stirling Moss je znám jako nejlepší jezdec, který se nikdy nestal mistrem světa. Během své bohaté kariéry se stal čtyřikrát vicemistrem světa, vyhrál 16 závodů a 24krát stanul na stupních vítězů. Dnes ráno zemřel ve věku 90 let.
Zemřel Stirling Moss
Zemřel Sir Stirling Craufurd Moss. Uznávaný legendární automobilový závodník a pilot formule 1. Bylo mu 90 let.
Odešel Stirling Moss, nikdy nekorunovaný král formule 1
Zemřel legendární pilot F1 Stirling Moss
Vo veku 90 rokov zomrela legenda F1 - Stirling Moss
Napriek tomu, že sa nikdy nestal majstrom sveta je považovaný za jedného z najlepších jazdcov F1 v histórii.
Zemřel legendární Stirling Moss
Ve věku 90 let zemřel legendární Stirling Moss.
- showstall
- 10 vítězství
- Příspěvky: 10840
- Registrován: 26 srp 2010, 20:34
- Bydliště: Jiříkov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Moss Stirling (1929-2020)
Stirling Moss - džentlmen bez titulu
Meno Mario Andretti si všetci ľudia v Spojených štátoch okamžite spájajú s automobilovým pretekaním. To isté by sa dalo povedať o Európe a Stirlingovi Mossovi.
Meno Mario Andretti si všetci ľudia v Spojených štátoch okamžite spájajú s automobilovým pretekaním. To isté by sa dalo povedať o Európe a Stirlingovi Mossovi.
- showstall
- 10 vítězství
- Příspěvky: 10840
- Registrován: 26 srp 2010, 20:34
- Bydliště: Jiříkov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Moss Stirling (1929-2020)
4 úžasné závody Stirlinga Mosse
Svět obletěla smutná zpráva o smrti posledního velkého závodníka padesátých let, Stirlinga Mosse. Vybrali jsme čtyři epická vítězství, která Moss dobyl.
- Grand Prix Velké Británie 1955
- 12h Sebring 1954
- Grand Prix Německa 1961
- 1000 mil Mille Miglia 1955
Svět obletěla smutná zpráva o smrti posledního velkého závodníka padesátých let, Stirlinga Mosse. Vybrali jsme čtyři epická vítězství, která Moss dobyl.
- Grand Prix Velké Británie 1955
- 12h Sebring 1954
- Grand Prix Německa 1961
- 1000 mil Mille Miglia 1955
- Achard
- 23 vítězství
- Příspěvky: 23761
- Registrován: 13 lis 2006, 17:55
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Moss Stirling (1929-2020)
1955 Mille Miglia
spolujezdec Denis Jenkinson 1956 Silverstone
Maserati 300S 1961 Tourist Trophy, Goodwood
Ferrari 250 GT
spolujezdec Denis Jenkinson 1956 Silverstone
Maserati 300S 1961 Tourist Trophy, Goodwood
Ferrari 250 GT
- Achard
- 23 vítězství
- Příspěvky: 23761
- Registrován: 13 lis 2006, 17:55
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Moss Stirling (1929-2020)
23. dubna 1962 byl Stirling Moss vážně zraněn na Glover Trophy, při nemistrovském závodě Formule 1 v Goodwoodu na Velikonoční pondělí. Začal na pole position po boku BRM Grahama Hilla a Coopera Bruce McLarena. Začal bojoval s Hillovým BRM, když musel do boxu. Stirling s velkou ztrátou pokračoval v závodě, ale hned se vrátil do boje a začal stahovat ztrátu. Zajel nejrychlejší kolo na 1m 22s, ale potom se něco pokazilo. Blížil se k ultrarychlé pravé zatáčce St Mary’s, když jeho Lotus 24 nedokázal zatočit a velkou rychlostí se blížil k náspu.
Závodní auto se jednoduše složilo kolem Mosse, čímž mu způsobilo vážná zranění nohou, ale nejvíce znepokojivé zranění bylo na hlavě. Přilby tehdy moc hlavu nechránily. Herbert Johnson and Company vybudovali úspěšný podnik poskytující korkové přilby pro dostihy a ty byly převzaty i pro svět motorsportu. I když se nepochybně jednalo o obrovské zlepšení oproti předchozím lněným přilbám, zůstal nositel extrémně zranitelný.
Mossův obličej nárazem do volantu (samozřejmě nebyly žádné bezpečnostní pásy) utrpěl vážné zranění. Trubkový rám Lotusu se složil vpředu při nárazu a uvěznil řidiče, který byl v bezvědomí. K jeho uvolnění byly potřeba řezačky na šrouby. Po více jak půl hodinovém vyprošťování byl převezen do nemocnice Royal Sussex v nedalekém Chichesteru, ale jeho zranění byla tak vážná, že byl brzy poté převezen na neurologickou jednotku v nemocnici Atkinson Morley, kde nabyl vědomí až po 38 dnech.
Noviny byly plné detailů jak se stala nehoda. Nyní národ čekal se zatajeným dechem. Novinky z nemocnice byly na titulní stránce, ale stále byly zprávy, že Stirling Moss je v kómatu. Během příštích pěti týdnů se lidé začali ptát, zda ještě někdy uvidíme oblíbeného britského závodníka, ale nakonec byla zpráva lepší; seděl a vnímal okolí. Okamžitě si neuvědomil, že je částečně ochrnutý a jeho fyzická rehabilitace byla omezena skutečností, že nemůže hýbat levou stranou těla.
Stirling Moss řekl, že předpokládal, že jde o jeho fyzická zranění, a proto se nemůže hýbat, zatímco ve skutečnosti se jednalo (naštěstí dočasné) o poškození mozku.
Zotavení bylo pomalé, bolestivé a obtížné, ale nakonec Stirling mohl znovu chodit a nakonec byl propuštěn z nemocnice, ale zotavení bylo náročné. Stirling Moss přežil!
Následující rok řídil sportovní závodní auto Lotus v Goodwoodu při soukromém testu, aby zjistil, jestli na to stále má. Uvědomil si, že ztratil své jezdecké schopnosti, i když po letech tvrdil, že stále pochybuje, zda jeho rozhodnutí nezávodit znovu na nejvyšší úrovni nebylo příliš ukvapené.
Obrovská nezodpovězená otázka zní, co se pokazilo?
O příčině nehody se tehdy i dnes spekuluje. Moss si na závod vůbec nevzpomíná, ale existuje nějaký zrnitý film, který ukazuje, jak auto opouští okruh maximální rychlostí. Zdá se, že řidič nemá žádnou snahu zdolat zatáčku a nic nenasvědčuje tomu, že by ztratil kontrolu. Auto prostě nezatočilo.
Bylo mnoho odhadů, co se stalo, většinou bez potvrzení, ale v roce 2012 napsal designér Len Terry (který vytvořil vozy Formule 1 pro Lotus, Eagle a BRM) do časopisu Motor Sport, jak žil s vědomím, že by mohl být schopen zabránit nehodě, kdyby v té době promluvil. Navštívil dílnu, když v autě nahrazovali stávající čtyřválcový výkon novým motorem V8. Terry hovořil o nespokojenosti s kvalitou provedení výměny motorů, ačkoliv po 50 letech byla možnost vyhledávat důkazy dávno pryč.
Závodní auto se jednoduše složilo kolem Mosse, čímž mu způsobilo vážná zranění nohou, ale nejvíce znepokojivé zranění bylo na hlavě. Přilby tehdy moc hlavu nechránily. Herbert Johnson and Company vybudovali úspěšný podnik poskytující korkové přilby pro dostihy a ty byly převzaty i pro svět motorsportu. I když se nepochybně jednalo o obrovské zlepšení oproti předchozím lněným přilbám, zůstal nositel extrémně zranitelný.
Mossův obličej nárazem do volantu (samozřejmě nebyly žádné bezpečnostní pásy) utrpěl vážné zranění. Trubkový rám Lotusu se složil vpředu při nárazu a uvěznil řidiče, který byl v bezvědomí. K jeho uvolnění byly potřeba řezačky na šrouby. Po více jak půl hodinovém vyprošťování byl převezen do nemocnice Royal Sussex v nedalekém Chichesteru, ale jeho zranění byla tak vážná, že byl brzy poté převezen na neurologickou jednotku v nemocnici Atkinson Morley, kde nabyl vědomí až po 38 dnech.
Noviny byly plné detailů jak se stala nehoda. Nyní národ čekal se zatajeným dechem. Novinky z nemocnice byly na titulní stránce, ale stále byly zprávy, že Stirling Moss je v kómatu. Během příštích pěti týdnů se lidé začali ptát, zda ještě někdy uvidíme oblíbeného britského závodníka, ale nakonec byla zpráva lepší; seděl a vnímal okolí. Okamžitě si neuvědomil, že je částečně ochrnutý a jeho fyzická rehabilitace byla omezena skutečností, že nemůže hýbat levou stranou těla.
Stirling Moss řekl, že předpokládal, že jde o jeho fyzická zranění, a proto se nemůže hýbat, zatímco ve skutečnosti se jednalo (naštěstí dočasné) o poškození mozku.
Zotavení bylo pomalé, bolestivé a obtížné, ale nakonec Stirling mohl znovu chodit a nakonec byl propuštěn z nemocnice, ale zotavení bylo náročné. Stirling Moss přežil!
Následující rok řídil sportovní závodní auto Lotus v Goodwoodu při soukromém testu, aby zjistil, jestli na to stále má. Uvědomil si, že ztratil své jezdecké schopnosti, i když po letech tvrdil, že stále pochybuje, zda jeho rozhodnutí nezávodit znovu na nejvyšší úrovni nebylo příliš ukvapené.
Obrovská nezodpovězená otázka zní, co se pokazilo?
O příčině nehody se tehdy i dnes spekuluje. Moss si na závod vůbec nevzpomíná, ale existuje nějaký zrnitý film, který ukazuje, jak auto opouští okruh maximální rychlostí. Zdá se, že řidič nemá žádnou snahu zdolat zatáčku a nic nenasvědčuje tomu, že by ztratil kontrolu. Auto prostě nezatočilo.
Bylo mnoho odhadů, co se stalo, většinou bez potvrzení, ale v roce 2012 napsal designér Len Terry (který vytvořil vozy Formule 1 pro Lotus, Eagle a BRM) do časopisu Motor Sport, jak žil s vědomím, že by mohl být schopen zabránit nehodě, kdyby v té době promluvil. Navštívil dílnu, když v autě nahrazovali stávající čtyřválcový výkon novým motorem V8. Terry hovořil o nespokojenosti s kvalitou provedení výměny motorů, ačkoliv po 50 letech byla možnost vyhledávat důkazy dávno pryč.
- Achard
- 23 vítězství
- Příspěvky: 23761
- Registrován: 13 lis 2006, 17:55
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Moss Stirling (1929-2020)
Rekordy světa F1, které dodneška nebyly překonány
Největší vítězný náskok
Formule 1 je tak fascinující sport díky tomu, že závodníkům nechává jen velmi malý prostor pro chyby, takže rozdíly mezi přední a zadní částí startovního roštu se měří ve zlomcích sekundy. Ne vždy ovšem byly rozdíly tak těsné. V padesátých letech minulého století určovala vítězný náskok v závodech formule 1 míra rizika, jakou byli jezdci ochotni přijmout. Všechny vozy na startovním roštu byly podobně vybavené, ale jezdci často vyhráli závody o minutu, nebo i více.
Stirling Moss je považován za nejlepšího jezdce formule 1, který nikdy nezískal světový titul. A během Velké ceny Portugalska v roce 1958 bezesporu hodil všechnu svoji opatrnost za hlavu. V kvalifikaci byl Moss jen o necelou sekundu rychlejší než Mike Hawthorn, Stuart Lewis-Evans a Jean Behra, ale závod nakonec vyhrál o více než pět minut.
Největší vítězný náskok
Formule 1 je tak fascinující sport díky tomu, že závodníkům nechává jen velmi malý prostor pro chyby, takže rozdíly mezi přední a zadní částí startovního roštu se měří ve zlomcích sekundy. Ne vždy ovšem byly rozdíly tak těsné. V padesátých letech minulého století určovala vítězný náskok v závodech formule 1 míra rizika, jakou byli jezdci ochotni přijmout. Všechny vozy na startovním roštu byly podobně vybavené, ale jezdci často vyhráli závody o minutu, nebo i více.
Stirling Moss je považován za nejlepšího jezdce formule 1, který nikdy nezískal světový titul. A během Velké ceny Portugalska v roce 1958 bezesporu hodil všechnu svoji opatrnost za hlavu. V kvalifikaci byl Moss jen o necelou sekundu rychlejší než Mike Hawthorn, Stuart Lewis-Evans a Jean Behra, ale závod nakonec vyhrál o více než pět minut.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host