Chapman Colin (1928 - 1982)
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64782
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Chapman Colin (1928 - 1982)
Chapman Colin V.Británie
narození 19.5.1928 Richmond
úmrtí 16.12.1982 East Carleton
ve F1 1956
jednou se nekvalifikoval
GP Francie
narození 19.5.1928 Richmond
úmrtí 16.12.1982 East Carleton
ve F1 1956
jednou se nekvalifikoval
GP Francie
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64782
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chapman Colin(1928-1982)
Anthony Colin Bruce Chapman se narodil 9. května na předměstí Londýna. Vyrůstal však v Hornsey v hotelu Railway, který vedl jeho otec. Po desetileté známosti se roku 1954 oženil s Hazel Williamsovou, která mu roku 1952 přispěla 25 liber na založení společnosti Lotus Engineering Co. Ltd. S Hazel měl dvě dcery a syna Cliva, který vlastí společnost Classic Team Lotus specializující se na renovaci a údržbu historických silničních a závodních vozů Lotus.
Už při studiích na univerzitě získal Chapman pilotní průkaz a po škole byl krátce leteckým důstojníkem RAF. Létání zůstalo jeho celoživotní vášní, i když se brzy stal automobilovým závodníkem. Měl představu, že bude stavět závodní auta, závodit s nimi, ukazovat jejich kvalitu přímo na trati, prodávat některé inovace a následně stavět i kopie svých vozů pro další závodníky. Dráhu konstruktéra zahájil modernizací Austinu Seven z roku 1930. K prvnímu závodu nastoupil, aniž by předtím nějaký navštívil alespoň jako divák. Zpočátku pracoval v British Aluminium Company a konstruoval a závodil ve volném čase. Spoléhal se na hodiny dřiny, pomoc dobrovolníků a výměnný obchod. Až od roku 1954 si mohl dovolit opustit zaměstnání, plně se věnovat Lotusu Engineering a nově vzniklému Teamu Lotus a zaměstnat další pracovníky, například pozdější tvůrce motorů Cosworth Mika Costina a Keitha Duckwortha. Lotus se už od počátků věnoval stavbě silničních i závodních vozů, jednalo se o sportovní vozy a monoposty formule 2. Závodní kariéry se Chapman brzy vzdal. S vozem Vanwall figuroval ve startovní listině Velké ceny Francie roku 1956, ale do závodu nakonec nenastoupil.
Do formule 1 se vrátil jako konstruktér. Roku 1958 v Monaku debutoval Team Lotus s Grahamem Hillem a Cliffem Allisonem za volanty vozů Lotus 12. O dva roky později tam už Stirling Moss se soukromým Lotusem 18 týmu Roba Walkera získal první výhru v F1 pro tuto tradiční anglickou značku. Jim Clark pak roku 1965 s lotusem vybojoval první vítězství v 500 mil Indianapolis. Chapman už od začátku patřil mezi typy kontstruktérů, kteří se snažili maximálně využít každé mezery v pravidlech. Navíc se snažil každý díl vozu využít co nejvíce, mnohdy i na hranici odolnosti materiálu. Občas se tato filozofie nevyplatila, což někdy mělo i fatální následky. Ve vozech Lotus zahynuli Alan Stacey, Jim Clark, Jochen Rindt či Ronnie Peterson.
Ovšem Colinovy konstrukční myšlenky byly často geniální a průlomové. Lotus 25, se kterým získal Jim Clark dva tituly mistra světa v letech 1963 a 1965, byl prvním čistě monokokovým šasi. Lotus 49 byl navržený "na míru" motoru Ford Cosworth DFV. Titul s ním získal roku 1968 Graham Hill a základ ke svému triumfu s ním položil i Jochen Rindt o dva roky později. Nástupcem tohoto modelu pak byl neméně slavný Lotus 72. Ten se mohl pochlubit revolučním systémem brzd, postranními chladiči a nasávacím otvorem nad hlavou. Jednalo se o zcela novou konstrukci. Od doutníkové koncepce postupně upustily všechny týmy. Lotus 72 závodil plných šest let, z toho pět na špičkové úrovni. Titul mistra světa s ním získali Jochen Rindt a roku 1972 Emerson Fittipaldi. V té době také Chapman zkoušel monopost poháněný turbínovým motorem s pohonem na všechna čtyři kola, s nímž chtěl uspět hlavně v 500 mil Indianapolis. Chapman díky svému vzdělání uměl na vozy formule 1 aplikovat letecké technologie. Nejmarkantněji toho využil při vývoji Lotusu 78, známému také jako "Wing Car", jehož podvozek byl navržen jako inverzní letecké křídlo, což zlepšovalo přítlak a proudění vzduchu. Počáteční problémy s prouděním pod vozem se podařily vyřešit v následujícím Lotusu 79 s přísavným efektem. S ním Mario Andretti dokončil úspěšně započatou sezonu 1978 a získal pro Chapmana poslední titul mistra světa. S těmito vítěznými vozy vás seznámíme v rámci našeho seriálu o vozech mistrů světa v dalších měsících.
I když se na řadě modelů významnou měrou podíleli i další členové konstrukčního týmu, hlavní nápady a revoluční myšlenky patřily vždy Chapmanovi. Jeho posledním projektem bylo aktivní zavěšení, které Lotus nasadil až na model 99T více než čtyři roky po konstruktérově smrti. Chapman byl před konkurencí vždy o krok napřed, ale ta se mnohdy dokázala jeho řešeními inspirovat a postupně lotusy porážet. Některé revoluční koncepce nakonec byly zakázány, například monopost 88, který se vyvinul z prototypu 86. Jeho předností bylo dvojité šasi. Vnitřní šasi neslo kokpit a bylo odpružené nezávisle na vnějším, které mělo podléhat tlakům způsobeným přísavným efektem. Vůz byl z velké části vyroben z uhlíkových vláken. Jezdci Nigel Mansell a Elio de Angelis si řízení vozu pochvalovali, model byl bohužel brzy zakázán. Chapman byl tímto rozhodnutím zklamaný, protože zastával názor, že F1 má být na vrcholu technologie, a podobné zákazy považoval za krok zpět.
Chapman byl i výborný manažer. Jako první využil zrušení zákazu umisťování reklam na monoposty a roku 1968 získal jako sponzora tabákový koncern Imperial Tobacco, který na vozech Lotus zpočátku propagoval značku Golden Leaf a od začátku sedmdesátých let John Player Special. Na sklonku života se ale Chapman zapletl do aféry s výrobcem automobilů Johnem DeLoreanem, jehož vůz si v polovině osmdesátých let zahrál ve známém americkém třídílném filmu Návrat do budoucnosti. DeLorean s Chapmanem a dalšími společníky inkasovali dotaci od britské vlády 54 milionů liber na otevření továrny na výrobu automobilů v severoirském Belfastu. K investici ale nedošlo, naopak další osud peněz není zcela jasný. Aktéři byli vyšetřováni policií, DeLorean, jehož automobilka mezitím zkrachovala, byl zatčen, Chapmanova role v celé záležitosti nikdy nebyla objasněna. Zemřel 16. prosince 1982 na infarkt v průběhu vyšetřování, podle dostupných informací mu hrozilo deset let vězení.
Ať už byla jeho role v celé záležitosti jakákoliv, zapsal se nesmazatelně do historie formule 1 jako geniální konstruktér s řadou inovativních řešení, která navždy změnila svět formule 1. Vozy Lotus získaly šest titulů mistra světa mezi jezdci a sedm v Poháru konstruktérů. Triumfy svých vozů slavil tento muž s knírkem a prořídlými vlnitými vlasy tradičním rituálem - vhozením čepice z boxové zídky na trať hned po odmávnutí vítěze v cíli.
Už při studiích na univerzitě získal Chapman pilotní průkaz a po škole byl krátce leteckým důstojníkem RAF. Létání zůstalo jeho celoživotní vášní, i když se brzy stal automobilovým závodníkem. Měl představu, že bude stavět závodní auta, závodit s nimi, ukazovat jejich kvalitu přímo na trati, prodávat některé inovace a následně stavět i kopie svých vozů pro další závodníky. Dráhu konstruktéra zahájil modernizací Austinu Seven z roku 1930. K prvnímu závodu nastoupil, aniž by předtím nějaký navštívil alespoň jako divák. Zpočátku pracoval v British Aluminium Company a konstruoval a závodil ve volném čase. Spoléhal se na hodiny dřiny, pomoc dobrovolníků a výměnný obchod. Až od roku 1954 si mohl dovolit opustit zaměstnání, plně se věnovat Lotusu Engineering a nově vzniklému Teamu Lotus a zaměstnat další pracovníky, například pozdější tvůrce motorů Cosworth Mika Costina a Keitha Duckwortha. Lotus se už od počátků věnoval stavbě silničních i závodních vozů, jednalo se o sportovní vozy a monoposty formule 2. Závodní kariéry se Chapman brzy vzdal. S vozem Vanwall figuroval ve startovní listině Velké ceny Francie roku 1956, ale do závodu nakonec nenastoupil.
Do formule 1 se vrátil jako konstruktér. Roku 1958 v Monaku debutoval Team Lotus s Grahamem Hillem a Cliffem Allisonem za volanty vozů Lotus 12. O dva roky později tam už Stirling Moss se soukromým Lotusem 18 týmu Roba Walkera získal první výhru v F1 pro tuto tradiční anglickou značku. Jim Clark pak roku 1965 s lotusem vybojoval první vítězství v 500 mil Indianapolis. Chapman už od začátku patřil mezi typy kontstruktérů, kteří se snažili maximálně využít každé mezery v pravidlech. Navíc se snažil každý díl vozu využít co nejvíce, mnohdy i na hranici odolnosti materiálu. Občas se tato filozofie nevyplatila, což někdy mělo i fatální následky. Ve vozech Lotus zahynuli Alan Stacey, Jim Clark, Jochen Rindt či Ronnie Peterson.
Ovšem Colinovy konstrukční myšlenky byly často geniální a průlomové. Lotus 25, se kterým získal Jim Clark dva tituly mistra světa v letech 1963 a 1965, byl prvním čistě monokokovým šasi. Lotus 49 byl navržený "na míru" motoru Ford Cosworth DFV. Titul s ním získal roku 1968 Graham Hill a základ ke svému triumfu s ním položil i Jochen Rindt o dva roky později. Nástupcem tohoto modelu pak byl neméně slavný Lotus 72. Ten se mohl pochlubit revolučním systémem brzd, postranními chladiči a nasávacím otvorem nad hlavou. Jednalo se o zcela novou konstrukci. Od doutníkové koncepce postupně upustily všechny týmy. Lotus 72 závodil plných šest let, z toho pět na špičkové úrovni. Titul mistra světa s ním získali Jochen Rindt a roku 1972 Emerson Fittipaldi. V té době také Chapman zkoušel monopost poháněný turbínovým motorem s pohonem na všechna čtyři kola, s nímž chtěl uspět hlavně v 500 mil Indianapolis. Chapman díky svému vzdělání uměl na vozy formule 1 aplikovat letecké technologie. Nejmarkantněji toho využil při vývoji Lotusu 78, známému také jako "Wing Car", jehož podvozek byl navržen jako inverzní letecké křídlo, což zlepšovalo přítlak a proudění vzduchu. Počáteční problémy s prouděním pod vozem se podařily vyřešit v následujícím Lotusu 79 s přísavným efektem. S ním Mario Andretti dokončil úspěšně započatou sezonu 1978 a získal pro Chapmana poslední titul mistra světa. S těmito vítěznými vozy vás seznámíme v rámci našeho seriálu o vozech mistrů světa v dalších měsících.
I když se na řadě modelů významnou měrou podíleli i další členové konstrukčního týmu, hlavní nápady a revoluční myšlenky patřily vždy Chapmanovi. Jeho posledním projektem bylo aktivní zavěšení, které Lotus nasadil až na model 99T více než čtyři roky po konstruktérově smrti. Chapman byl před konkurencí vždy o krok napřed, ale ta se mnohdy dokázala jeho řešeními inspirovat a postupně lotusy porážet. Některé revoluční koncepce nakonec byly zakázány, například monopost 88, který se vyvinul z prototypu 86. Jeho předností bylo dvojité šasi. Vnitřní šasi neslo kokpit a bylo odpružené nezávisle na vnějším, které mělo podléhat tlakům způsobeným přísavným efektem. Vůz byl z velké části vyroben z uhlíkových vláken. Jezdci Nigel Mansell a Elio de Angelis si řízení vozu pochvalovali, model byl bohužel brzy zakázán. Chapman byl tímto rozhodnutím zklamaný, protože zastával názor, že F1 má být na vrcholu technologie, a podobné zákazy považoval za krok zpět.
Chapman byl i výborný manažer. Jako první využil zrušení zákazu umisťování reklam na monoposty a roku 1968 získal jako sponzora tabákový koncern Imperial Tobacco, který na vozech Lotus zpočátku propagoval značku Golden Leaf a od začátku sedmdesátých let John Player Special. Na sklonku života se ale Chapman zapletl do aféry s výrobcem automobilů Johnem DeLoreanem, jehož vůz si v polovině osmdesátých let zahrál ve známém americkém třídílném filmu Návrat do budoucnosti. DeLorean s Chapmanem a dalšími společníky inkasovali dotaci od britské vlády 54 milionů liber na otevření továrny na výrobu automobilů v severoirském Belfastu. K investici ale nedošlo, naopak další osud peněz není zcela jasný. Aktéři byli vyšetřováni policií, DeLorean, jehož automobilka mezitím zkrachovala, byl zatčen, Chapmanova role v celé záležitosti nikdy nebyla objasněna. Zemřel 16. prosince 1982 na infarkt v průběhu vyšetřování, podle dostupných informací mu hrozilo deset let vězení.
Ať už byla jeho role v celé záležitosti jakákoliv, zapsal se nesmazatelně do historie formule 1 jako geniální konstruktér s řadou inovativních řešení, která navždy změnila svět formule 1. Vozy Lotus získaly šest titulů mistra světa mezi jezdci a sedm v Poháru konstruktérů. Triumfy svých vozů slavil tento muž s knírkem a prořídlými vlnitými vlasy tradičním rituálem - vhozením čepice z boxové zídky na trať hned po odmávnutí vítěze v cíli.
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64782
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chapman Colin(1928-1982)
podpis
- Přílohy
-
- Colin%20Chapman%20signature.jpg (8.81 KiB) Zobrazeno 1437 x
-
- 9781844254132.jpg (9.54 KiB) Zobrazeno 1437 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64782
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chapman Colin(1928-1982)
foto
- Přílohy
-
- Clarkandchapman.jpg (7.66 KiB) Zobrazeno 1437 x
-
- imagesCA8SQTRR.jpg (10.02 KiB) Zobrazeno 1437 x
-
- imagesCAPZ50BI.jpg (8.7 KiB) Zobrazeno 1437 x
-
- imagesCA379HIB.jpg (8.18 KiB) Zobrazeno 1437 x
dali 1951
- Nekolny Rostislav
- 70 vítězství
- Příspěvky: 64782
- Registrován: 27 lis 2008, 21:25
- Bydliště: HAVÍŘOV
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chapman Colin(1928-1982)
foto
- Přílohy
-
- C_CH_1.jpg (7.21 KiB) Zobrazeno 1437 x
-
- imagesCA7LPEE4.jpg (3.46 KiB) Zobrazeno 1437 x
-
- imagesCATIU26B.jpg (8.92 KiB) Zobrazeno 1437 x
-
- imagesCARFI42D.jpg (9.48 KiB) Zobrazeno 1437 x
-
- imagesCABSHSEU.jpg (4.86 KiB) Zobrazeno 1437 x
dali 1951
- Achard
- 23 vítězství
- Příspěvky: 23025
- Registrován: 13 lis 2006, 17:55
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chapman Colin (1928 - 1982)
24 hodin LeMans
v letech 1955 - 1957 C.Chapman 3x zavítal do LeMans. Poprvé byl diskvalifikován, podruhé odpadl pro poruchu a potřetí nestartoval.
v letech 1955 - 1957 C.Chapman 3x zavítal do LeMans. Poprvé byl diskvalifikován, podruhé odpadl pro poruchu a potřetí nestartoval.
Re: Chapman Colin (1928 - 1982)
NEJKRATŠÍ PREMIÉROVÉ STARTY
Colin Chapman – Velká cena Francie 1956
Colina Chapmana skoro všichni znají jako výborného konstruktéra a zakladatele slavné značky Lotus, on se ale účastnil i jedné velké ceny formule 1.
A rozhodně jej ani jakožto jezdce nemůžeme označit za žádného nazdárka! Za volantem Vanwallu si v kvalifikaci na Velkou cenu Francie roku 1956 počínal solidně. Obsadil páté místo a za sebou nechal třeba i Stirlinga Mosse či Mike Hawthorna. Jenže právě s Hawthornem, jezdícím rovněž s Vanwallem, během tréninku kolidoval. Škoda na autě nakonec způsobila, že Chapman nemohl do závodu vůbec odstartovat.
Jelikož se pak tento rodák z Richmondu začal soustředit spíše na konstrukci vlastních vozů, byla tato havárie možná tím, co nakonec formuli 1 přineslo mnoho dobrého.
Colin Chapman – Velká cena Francie 1956
Colina Chapmana skoro všichni znají jako výborného konstruktéra a zakladatele slavné značky Lotus, on se ale účastnil i jedné velké ceny formule 1.
A rozhodně jej ani jakožto jezdce nemůžeme označit za žádného nazdárka! Za volantem Vanwallu si v kvalifikaci na Velkou cenu Francie roku 1956 počínal solidně. Obsadil páté místo a za sebou nechal třeba i Stirlinga Mosse či Mike Hawthorna. Jenže právě s Hawthornem, jezdícím rovněž s Vanwallem, během tréninku kolidoval. Škoda na autě nakonec způsobila, že Chapman nemohl do závodu vůbec odstartovat.
Jelikož se pak tento rodák z Richmondu začal soustředit spíše na konstrukci vlastních vozů, byla tato havárie možná tím, co nakonec formuli 1 přineslo mnoho dobrého.
Re: Chapman Colin (1928 - 1982)
Poslední odpočinek
St Mary Churchyard
East Carleton, South Norfolk District, Norfolk, England
St Mary Churchyard
East Carleton, South Norfolk District, Norfolk, England
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host