Chapman Colin (1928 - 1982)

písmena H + CH jsou komplet

Moderátoři: V.I.P., TOP10

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Nekolny Rostislav
70 vítězství
70 vítězství
Příspěvky: 64782
Registrován: 27 lis 2008, 21:25
Bydliště: HAVÍŘOV
Kontaktovat uživatele:

Chapman Colin (1928 - 1982)

#1 Příspěvek od Nekolny Rostislav » 18 led 2014, 17:53

Chapman Colin V.Británie
narození 19.5.1928 Richmond
úmrtí 16.12.1982 East Carleton
ve F1 1956
jednou se nekvalifikoval
GP Francie
Přílohy
colin%20chapman'62.jpg
gb.gif
gb.gif (891 bajtů) Zobrazeno 138 x
france 1.gif
france 1.gif (1.38 KiB) Zobrazeno 138 x
ObrázekObrázek ObrázekObrázek
dali 1951

Uživatelský avatar
Nekolny Rostislav
70 vítězství
70 vítězství
Příspěvky: 64782
Registrován: 27 lis 2008, 21:25
Bydliště: HAVÍŘOV
Kontaktovat uživatele:

Re: Chapman Colin(1928-1982)

#2 Příspěvek od Nekolny Rostislav » 18 led 2014, 18:15

Anthony Colin Bruce Chapman se narodil 9. května na předměstí Londýna. Vyrůstal však v Hornsey v hotelu Railway, který vedl jeho otec. Po desetileté známosti se roku 1954 oženil s Hazel Williamsovou, která mu roku 1952 přispěla 25 liber na založení společnosti Lotus Engineering Co. Ltd. S Hazel měl dvě dcery a syna Cliva, který vlastí společnost Classic Team Lotus specializující se na renovaci a údržbu historických silničních a závodních vozů Lotus.

Už při studiích na univerzitě získal Chapman pilotní průkaz a po škole byl krátce leteckým důstojníkem RAF. Létání zůstalo jeho celoživotní vášní, i když se brzy stal automobilovým závodníkem. Měl představu, že bude stavět závodní auta, závodit s nimi, ukazovat jejich kvalitu přímo na trati, prodávat některé inovace a následně stavět i kopie svých vozů pro další závodníky. Dráhu konstruktéra zahájil modernizací Austinu Seven z roku 1930. K prvnímu závodu nastoupil, aniž by předtím nějaký navštívil alespoň jako divák. Zpočátku pracoval v British Aluminium Company a konstruoval a závodil ve volném čase. Spoléhal se na hodiny dřiny, pomoc dobrovolníků a výměnný obchod. Až od roku 1954 si mohl dovolit opustit zaměstnání, plně se věnovat Lotusu Engineering a nově vzniklému Teamu Lotus a zaměstnat další pracovníky, například pozdější tvůrce motorů Cosworth Mika Costina a Keitha Duckwortha. Lotus se už od počátků věnoval stavbě silničních i závodních vozů, jednalo se o sportovní vozy a monoposty formule 2. Závodní kariéry se Chapman brzy vzdal. S vozem Vanwall figuroval ve startovní listině Velké ceny Francie roku 1956, ale do závodu nakonec nenastoupil.

Do formule 1 se vrátil jako konstruktér. Roku 1958 v Monaku debutoval Team Lotus s Grahamem Hillem a Cliffem Allisonem za volanty vozů Lotus 12. O dva roky později tam už Stirling Moss se soukromým Lotusem 18 týmu Roba Walkera získal první výhru v F1 pro tuto tradiční anglickou značku. Jim Clark pak roku 1965 s lotusem vybojoval první vítězství v 500 mil Indianapolis. Chapman už od začátku patřil mezi typy kontstruktérů, kteří se snažili maximálně využít každé mezery v pravidlech. Navíc se snažil každý díl vozu využít co nejvíce, mnohdy i na hranici odolnosti materiálu. Občas se tato filozofie nevyplatila, což někdy mělo i fatální následky. Ve vozech Lotus zahynuli Alan Stacey, Jim Clark, Jochen Rindt či Ronnie Peterson.

Ovšem Colinovy konstrukční myšlenky byly často geniální a průlomové. Lotus 25, se kterým získal Jim Clark dva tituly mistra světa v letech 1963 a 1965, byl prvním čistě monokokovým šasi. Lotus 49 byl navržený "na míru" motoru Ford Cosworth DFV. Titul s ním získal roku 1968 Graham Hill a základ ke svému triumfu s ním položil i Jochen Rindt o dva roky později. Nástupcem tohoto modelu pak byl neméně slavný Lotus 72. Ten se mohl pochlubit revolučním systémem brzd, postranními chladiči a nasávacím otvorem nad hlavou. Jednalo se o zcela novou konstrukci. Od doutníkové koncepce postupně upustily všechny týmy. Lotus 72 závodil plných šest let, z toho pět na špičkové úrovni. Titul mistra světa s ním získali Jochen Rindt a roku 1972 Emerson Fittipaldi. V té době také Chapman zkoušel monopost poháněný turbínovým motorem s pohonem na všechna čtyři kola, s nímž chtěl uspět hlavně v 500 mil Indianapolis. Chapman díky svému vzdělání uměl na vozy formule 1 aplikovat letecké technologie. Nejmarkantněji toho využil při vývoji Lotusu 78, známému také jako "Wing Car", jehož podvozek byl navržen jako inverzní letecké křídlo, což zlepšovalo přítlak a proudění vzduchu. Počáteční problémy s prouděním pod vozem se podařily vyřešit v následujícím Lotusu 79 s přísavným efektem. S ním Mario Andretti dokončil úspěšně započatou sezonu 1978 a získal pro Chapmana poslední titul mistra světa. S těmito vítěznými vozy vás seznámíme v rámci našeho seriálu o vozech mistrů světa v dalších měsících.

I když se na řadě modelů významnou měrou podíleli i další členové konstrukčního týmu, hlavní nápady a revoluční myšlenky patřily vždy Chapmanovi. Jeho posledním projektem bylo aktivní zavěšení, které Lotus nasadil až na model 99T více než čtyři roky po konstruktérově smrti. Chapman byl před konkurencí vždy o krok napřed, ale ta se mnohdy dokázala jeho řešeními inspirovat a postupně lotusy porážet. Některé revoluční koncepce nakonec byly zakázány, například monopost 88, který se vyvinul z prototypu 86. Jeho předností bylo dvojité šasi. Vnitřní šasi neslo kokpit a bylo odpružené nezávisle na vnějším, které mělo podléhat tlakům způsobeným přísavným efektem. Vůz byl z velké části vyroben z uhlíkových vláken. Jezdci Nigel Mansell a Elio de Angelis si řízení vozu pochvalovali, model byl bohužel brzy zakázán. Chapman byl tímto rozhodnutím zklamaný, protože zastával názor, že F1 má být na vrcholu technologie, a podobné zákazy považoval za krok zpět.

Chapman byl i výborný manažer. Jako první využil zrušení zákazu umisťování reklam na monoposty a roku 1968 získal jako sponzora tabákový koncern Imperial Tobacco, který na vozech Lotus zpočátku propagoval značku Golden Leaf a od začátku sedmdesátých let John Player Special. Na sklonku života se ale Chapman zapletl do aféry s výrobcem automobilů Johnem DeLoreanem, jehož vůz si v polovině osmdesátých let zahrál ve známém americkém třídílném filmu Návrat do budoucnosti. DeLorean s Chapmanem a dalšími společníky inkasovali dotaci od britské vlády 54 milionů liber na otevření továrny na výrobu automobilů v severoirském Belfastu. K investici ale nedošlo, naopak další osud peněz není zcela jasný. Aktéři byli vyšetřováni policií, DeLorean, jehož automobilka mezitím zkrachovala, byl zatčen, Chapmanova role v celé záležitosti nikdy nebyla objasněna. Zemřel 16. prosince 1982 na infarkt v průběhu vyšetřování, podle dostupných informací mu hrozilo deset let vězení.

Ať už byla jeho role v celé záležitosti jakákoliv, zapsal se nesmazatelně do historie formule 1 jako geniální konstruktér s řadou inovativních řešení, která navždy změnila svět formule 1. Vozy Lotus získaly šest titulů mistra světa mezi jezdci a sedm v Poháru konstruktérů. Triumfy svých vozů slavil tento muž s knírkem a prořídlými vlnitými vlasy tradičním rituálem - vhozením čepice z boxové zídky na trať hned po odmávnutí vítěze v cíli.
ObrázekObrázek ObrázekObrázek
dali 1951

Uživatelský avatar
Nekolny Rostislav
70 vítězství
70 vítězství
Příspěvky: 64782
Registrován: 27 lis 2008, 21:25
Bydliště: HAVÍŘOV
Kontaktovat uživatele:

Re: Chapman Colin(1928-1982)

#3 Příspěvek od Nekolny Rostislav » 18 led 2014, 18:21

podpis
Přílohy
Colin%20Chapman%20signature.jpg
Colin%20Chapman%20signature.jpg (8.81 KiB) Zobrazeno 1438 x
9781844254132.jpg
9781844254132.jpg (9.54 KiB) Zobrazeno 1438 x
ObrázekObrázek ObrázekObrázek
dali 1951

Uživatelský avatar
Nekolny Rostislav
70 vítězství
70 vítězství
Příspěvky: 64782
Registrován: 27 lis 2008, 21:25
Bydliště: HAVÍŘOV
Kontaktovat uživatele:

Re: Chapman Colin(1928-1982)

#4 Příspěvek od Nekolny Rostislav » 18 led 2014, 18:34

foto
Přílohy
24ab332891fa05d7a618a1a2cd794f8ex.jpg
article-1213592-005F414500000258-442_468x366.jpg
Clarkandchapman.jpg
Clarkandchapman.jpg (7.66 KiB) Zobrazeno 1438 x
Chapman_and_Rindt_at_1970_Dutch_Grand_Prix.jpg
imagesCA8SQTRR.jpg
imagesCA8SQTRR.jpg (10.02 KiB) Zobrazeno 1438 x
Jackie_Stewart_with_Colin_Chapman_website.jpg
profile_WEB_RS_with_Chapman,_I_Ireland,_D_Hulme.jpg
imagesCAPZ50BI.jpg
imagesCAPZ50BI.jpg (8.7 KiB) Zobrazeno 1438 x
69ita20.jpg
Fittipaldi-e-Chapman.jpg
imagesCA379HIB.jpg
imagesCA379HIB.jpg (8.18 KiB) Zobrazeno 1438 x
ObrázekObrázek ObrázekObrázek
dali 1951

Uživatelský avatar
Nekolny Rostislav
70 vítězství
70 vítězství
Příspěvky: 64782
Registrován: 27 lis 2008, 21:25
Bydliště: HAVÍŘOV
Kontaktovat uživatele:

Re: Chapman Colin(1928-1982)

#5 Příspěvek od Nekolny Rostislav » 18 led 2014, 18:40

foto
Přílohy
195781-924-0.jpg
C_CH_1.jpg
C_CH_1.jpg (7.21 KiB) Zobrazeno 1438 x
ColinChapmn-300x241.jpg
chapman%202.jpg
imagesCA7LPEE4.jpg
imagesCA7LPEE4.jpg (3.46 KiB) Zobrazeno 1438 x
imagesCATIU26B.jpg
imagesCATIU26B.jpg (8.92 KiB) Zobrazeno 1438 x
imagesCARFI42D.jpg
imagesCARFI42D.jpg (9.48 KiB) Zobrazeno 1438 x
imagesCABSHSEU.jpg
imagesCABSHSEU.jpg (4.86 KiB) Zobrazeno 1438 x
AR-301279994.jpg
ObrázekObrázek ObrázekObrázek
dali 1951

Uživatelský avatar
Achard
23 vítězství
23 vítězství
Příspěvky: 23025
Registrován: 13 lis 2006, 17:55
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Chapman Colin (1928 - 1982)

#6 Příspěvek od Achard » 19 led 2014, 15:30

Anthony Colin Bruce Chapman
Přílohy
obrazek123.jpg
obrazek124.jpg
obrazek125.jpg

Uživatelský avatar
Achard
23 vítězství
23 vítězství
Příspěvky: 23025
Registrován: 13 lis 2006, 17:55
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Chapman Colin (1928 - 1982)

#7 Příspěvek od Achard » 19 led 2014, 15:35

24 hodin LeMans

v letech 1955 - 1957 C.Chapman 3x zavítal do LeMans. Poprvé byl diskvalifikován, podruhé odpadl pro poruchu a potřetí nestartoval.
Přílohy
obrazek130.jpg
obrazek131.jpg
obrazek132.jpg
obrazek133.jpg

Uživatelský avatar
alfa
12 vítězství
12 vítězství
Příspěvky: 12094
Registrován: 22 led 2008, 11:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Chapman Colin (1928 - 1982)

#8 Příspěvek od alfa » 10 dub 2021, 18:57

NEJKRATŠÍ PREMIÉROVÉ STARTY

Colin Chapman – Velká cena Francie 1956

Colina Chapmana skoro všichni znají jako výborného konstruktéra a zakladatele slavné značky Lotus, on se ale účastnil i jedné velké ceny formule 1.
A rozhodně jej ani jakožto jezdce nemůžeme označit za žádného nazdárka! Za volantem Vanwallu si v kvalifikaci na Velkou cenu Francie roku 1956 počínal solidně. Obsadil páté místo a za sebou nechal třeba i Stirlinga Mosse či Mike Hawthorna. Jenže právě s Hawthornem, jezdícím rovněž s Vanwallem, během tréninku kolidoval. Škoda na autě nakonec způsobila, že Chapman nemohl do závodu vůbec odstartovat.
Jelikož se pak tento rodák z Richmondu začal soustředit spíše na konstrukci vlastních vozů, byla tato havárie možná tím, co nakonec formuli 1 přineslo mnoho dobrého.
Obrázek ObrázekObrázekObrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
alfa
12 vítězství
12 vítězství
Příspěvky: 12094
Registrován: 22 led 2008, 11:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Chapman Colin (1928 - 1982)

#9 Příspěvek od alfa » 19 dub 2023, 14:28

Poslední odpočinek

St Mary Churchyard
East Carleton, South Norfolk District, Norfolk, England
Přílohy
c1.jpeg
c2.jpeg
c3.jpeg
c5.jpg
c4.jpg
Colin Chapmann.jpg
Obrázek ObrázekObrázekObrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Odpovědět

Zpět na „H + CH“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti